Siirry sisältöön

Lahen uutisia

Taiteesta, teatterista, koulutuksesta, politiikasta, elämästä.
  • Artikkelit
  • Lahen uutisia
  • Artikkelit
  • Lahen uutisia
Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide teatteri

Baskervillen koira – kauhua ja jännitystä

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 13.5.2025
  • 1 kommentti artikkeliin Baskervillen koira – kauhua ja jännitystä

Arthur Conan Doylen Sherlock Holmes -tarinan Baskervillen koira laukkaa vapaana pelottavan arvaamattomalla ja kuolemallisen kohtalokkaalla nummella.

Koko Devonshiren Kreivikunta pidättää hengitystä jännityksestä, sillä seudun rauhaa on jo hetken aikaa järkyttänyt tuo pelkäksi legendaksi luultu hirviökoira. Ystävänsä epäilyttävän kuolemantapauksen jälkeen tohtori Mortimer päättää kääntyä maailmankuulun salapoliisin, Sherlock Holmesin puoleen. Kuinka Holmesin käy, paljastuuko kammottavan Baskervillen koiran salaisuus? Se selviää tässä raikkaassa klassikkotarinan dramatisoinnissa, josta ei puutu vauhtia, vaarallisia tilanteita, värikkäitä asuja ja reipasta rokkia.

Dramatisointi, näyttelijäntyön ohjaus, musiikkidramaturgia sekä koreografiat: Tytti Jäppinen  Lavastuksen ja puvustuksen ohjaus: Hanna Kaitila  Ääni- ja valotekniikan ohjaus: Simo Saukkola

Esityksen eri osa-alueita on opettajiensa ohjauksessa toteuttamassa yli 30 Lahden lukio Gaudian opiskelijaa.

Näyttämöllä: Miia Hursti, Aino Hämäläinen, Linne Kaksonen, Iina Karlsson, Enni Kuikka, Emma Kuivalainen, Ella Lehto, Pyry Leinonen, Jonna Lääveri, Julia Mättölä, Janna Ravea, Ellen Salokorpi, Ronya Sirén, Kira Sirenko, Sara Stegmeier, Paavo Suominen, Paju Syrjäkoski, Benjamin Teittinen, Tuulianna Toivonen, Minea Viljakainen, Ella Väisänen, Miki Wahlman

Ensi-ilta keskiviikkona 14.5.2025 Teatteri Vanha Jukon näyttämöllä klo 18.00

Esityksen kesto: n. 2 tuntia 10 minuuttia, sisältää väliajan.

Ikäsuositus: yli 12-vuotiaat

Palaamme esitykseen ensi-illan jälkeen.


Kategoriat
Koulutus kulttuuri taide yhteiskunta

Kulttuurikaupungin ihanuuksia

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 11.5.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Kulttuurikaupungin ihanuuksia

Juhani Linnovaara, Harmaa katedraali, 1967. Kuva Sami Parkkinen

 

Parissa tunnissa saa varsin seikkaperäisen ja kiinnostavan kuvan kulttuurikaupunki Hämeenlinnan taidemuseon ja kaupunginmuseon näyttelyistä, jotka nautittuaan tulee aina hyvälle tuulelle ja kaipuu takaisin Hämeenlinnaan vahvistuu – odottamaan uutta näyttelykokonaisuutta molemmissa museoissa. Kiehtovuus syntyy teosten korkeasta laadusta, näyttelyiden monipuolisuudesta ja ideoinnista sekä ripustustaidon taidokkaasta kekseliäisyydestä.

Kaikissa taidepäivän kokemuksissamme kelpasi museokortti pääsymaksuksi ja jokaisessa oli myös esteetön kulku, tarvittaessa hissein, näyttelytiloihin.

 

Hämeenlinnan taidemuseo on Lahen uutisia –julkaisun lempimuseo.

Nyt sen vanha, arvokas kiviosa Engel-rakennus odottaa ja työstää uutta kesäkuun alussa avattavaa näyttelyä.

Museon uudemmassa (1997) Lohrmann-rakennuksessa on  näyttely, pieni osa hämeenlinnalaisen Niemistön kauppiassuvun taidemesenaattiperheen keräämästä ja lahjoittamasta suuresta kokoelmasta laadukasta suomalaistaidetta, maalauksia ja veistoksia.

6.5.–21.9.2025

Hämeenlinnan taidemuseon Henki ja hekuma – Väristyksiä kokoelmista -näyttely antaa muodon henkisyydelle ja hengellisyydelle, mutta myös intohimolle, halulle ja hekumalle. Näyttelyn teoksissa maalliset ilot ja aistillisuus kulkevat rinta rinnan henkisyyden kanssa.

 

Teoksista  Juhani Linnovaaran maalaukset (artikkelikuva) ja Heikki Varjan sympaattinen lapsiveistos ovat vakiintunutta käsitystäni nykyklassikoista. Ohessa vielä vain muutamia omia poimintojani näyttelystä.

Emma Ainala Fish tail (2014 öljymaalaus)

Tapani Kokko Pieni Poika 2005 (puu, väri, lyijykynä)

Anne Hyvönen  Äiti, tytär ja Pyhä Henki 1968 (öljy ja akryyli)

Taidemuseolla on laadukkaan taiteen lisäksi jatkuvasti erilaisia tapahtumia lapsille ja muille kohdeyleisöille koettavana.

 

Hämeenlinnan taidemuseo
Viipurintie 2
13200 Hämeenlinna

Asiakaspalvelu ja lipunmyynti
03 621 2669, 03 621 3017
taidemuseo@hameenlinna.fi

Näyttelyajat:  ti-to klo 11-18   pe-su klo 11–17
maanantai suljettu

 

Hämeenlinnan kaupunginmuseossa harvempi Hämeenlinnassa kävijä on tiennyt vierailla. Se on harvinaisen toimiva museo aivan keskustassa.

Tällä kertaa museon sisältö on keskittynyt uneen. Nuori ja vanha pääsee perehtymään uneen, unen tutkimuksiin ja kansanuskomuksiin unista. Esillä on suomalaisuudelle tärkeitä nukkumisen merkittäviä tapoja ja paikkoja konkreettisesti: lastenvuoteita, häävuoteita, kuolinvuoteita, koottavia vuoteita, päästä- tai sivusta-aukaistavia ja koottavia vuoteita, sänkyjä, siskonpetejä ja lekotteluvuoteita. Pääseepä siellä oikeasti jopa levähtämään koska vaan.

Unesta kerrotaan paljon: annetaan ohjeita unettomille ja jatkuvasti unia näkeville, varoitetaan kauhu-unista ja opastetaan niistä eroon pääsemiseksi. Hauskoja juttuja ja tietoa pieni museo rönsyy tulvillaan.

Unimaailmaan pääsee kokeilemaan ja kirjoittamaan salakirjoituksella, joka näkyy vain määrätyssä valaistuksessa. Museo on lämmin, taikamainen sekä historiaa että nykypäivää täynnä oleva nykyihanuus.

Tässäkin museossa on ajankäytön mukaan kaikenlaista askartelua ja tehtävää suunniteltu kaikenikäisille. Suosittelen!

UNESSA-näyttely
21.11.2024 – 02.11.2025
Museo Skogster 2 krs.

Raatihuoneenkatu 8,
13100 Hämeenlinna

Puh. 03 621 2979
museoskogster@hameenlinna.fi

 

Onnekkaana sattumana vierailimme tässä naapurikaupungissa juuri samaan aikaan, kun sen merkittävässä käsityöopistossa oli oppilaiden töistään järjestämä näyttely.

Hämeenlinnassa on pitkään (1885) toiminut yksi maamme merkittävimmistä käsityökoulutuksista Wetterhoffin opiston käsityökoulutus. Nykyisin se kuuluu Hämeen ammattikorkeakoulun alaisuuteen: neljässä harvinaisen työpainotteisessa opiskeluvuodessa sieltä valmistuu eri alojen käsityöammattilaisia. Wetterhoffin myymälässä on nähtävänä ja ostettavana suomalaisia parhaita käsityömateriaaleja, lankoja, värejä ja käsityövälineistöä. Sieltä voi tilata ja ostaa myös valmiita raanuja ja ryijyjä ja muita käsityötaidon visuaalisia teoksia, nukeista ja muista leluista, muistoesineistä, koruista puhumattakaan.

Tällä kertaa näin juuri äitienpäivän aattona oli myös opiston opiskelijoiden pystyttämä mainio myyntinäyttely perinteikkään talon toisessa kerroksessa, ikivanhojen ja vahvojen, jyhkeiden kierreportaiden tai modernin hissimatkan johdattamana – kerrassaan upeaa, nuorta, visuaalista herkkua, käsityötaidon ideoivaa ja tuotteliasta mestarillisuutta koko näyttelysali täynnä.

Merkittävän lisäarvon tälle opiskelijoiden näyttelylle antoi parinkymmenen näyttelyopiskelijan läsnäolo: saimme keskusteluissa taiteilijaopiskelijoiden kanssa hienot persoonalliset tekijöiden ajatukset tulevaisuutensa päämääristä koulutuksessaan sekä selkeät kuvaukset työskentelytekniikkansa eri vaiheista.

Myymälä

Wetterhoffinkatu 4 D,
13100 Hämeenlinna
SUOMI – FINLAND

puh. 040 455 1444
tilaukset(at)wetterhoff.fi

https://www.wetterhoff.fi/


Kategoriat
kulttuuri taide teatteri

Tanssiteatterillisen voimakas elämys

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 9.5.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Tanssiteatterillisen voimakas elämys

Kansallisteatterin Taivassalin äärimmäisen hallittu, ehyt, allegorisen voimakas ja karkean paljastava Etiopialainen ystävä -teos on sen nykytanssisen työryhmän – Suvi Eloranta, Sanna Kekäläinen, Anniina Kumpuniemi, Janne Marja-Aho, Samuli Roininen – meille sisäistämä ja maailman ikiaikaisia ihmiskaltaisten olentojen liikemaailmoja huipputasoisella tanssilla konstruoiva, käsityskykymme ulkopuolelle nykysieluamme vaivatta johdatteleva – todellisuuden ja mielikuvituksemme esteettömäksi valloittava musiikkiteatteriteos.

Sen äänimaailman – Jussi Tuurna, Esko Grundström, Sara Puljula – draamallisella lyriikalla ja sävelillä orkestroiva musiikki johdattaa meidät sävelkuvillaan vähintään vaistoamaan ajan kulun miljoonien vuosien aikakausien läpi ja pysähdyttää meidät viimein tunnistamaan tämän hektisen aikamme rytmin ja poljennon.

 

Tuhkan ääni – ulottuvuus kuljettaa katsojan esihistoriasta nykypäivän lajikatoon, lähtien vuonna 1974 Etiopiasta löydetystä hominidista, Lucysta.

Sanna Kekäläisen ajatus: Löytää ihmiskehon ajatusrakenteista, sen pääkallomaisesta osasta, sen pinnan alla säilyneistä, ajattelun sekä tuntojen kerroksien taltioimista elämänsykkeistä, päänahasta niitä tarkoin tutkien, sormellakin tuntien, hipelöiden, ärsyttäen, havainnoiden ja jotakin koko maailmalle yhteistä tuntoa elämänmuotomme, ihmisrakenteemme eläimenoloisen maailman kuin tuhkan alta jo kiveksi muuttuneesta alkulähteeksi todistaen. Yhdessä Janne Marja-Aho ja Sanna Kekäläinen luovat esitykseen eheän jänteen – taitavan liikekielen, yhteisten ääntelyiden, voimakkaan, intiimin, eteerisen magneettisen läheisen kosketuksen muodostaen kuin maailman ensimmäisten kymmenienmiljoonien vuosien takaisten olentojen parisuhteen: hellän, lämpöisen, tunteikkaan, arvaamattoman.

 

Kuoro – ilmentää yksilöllisten kokemusten laajenemista sosiaalisiksi ja yleisiksi teemoiksi.

Liike, joka valtaa lähes taivaisen aineettoman, steriilin salin kaikki tanssijat, sen pehmeän vaalean tanteren, sen alakuloisen miltei päivättömän, voimakkaan tempoilevan tunnelman, sytyttää eläväksi tuon miltei pelottavan vahvan, vuoroin kiihkeän, vuoroin hellivän eläväolentoisen hurman. Jatkuvasti uuteen alkuun pyrkivä yksilö ja laumamaisen kuoron yhteisöllinen lataus, jonka painovoimat ja miljoonien vuosien avaruudellisesti vähäiset maailmanmullistukset ovat kivettäneet meille muistikirjoihimme fossiileiksi, tarjoillaan tässä esityksessä meille sivustakatsojina ymmärrettäväksemme.

 

Tarina suomalaisesta, joka kohtaa etiopialaisen paperittoman ja tuo esiin heidän välisensä kohtaamisen kokemuksia.

Loppuosassa Sanna Kekäläisen kuormauspeitemateriaalein luodaan taitavasti Alppi-kulissit kansainvaellusten päästä kaikkialle paperittoman vapaasti Eurooppaan. Samoin keinoin toteutetaan ilmastokriisi ja myös avaruuden pienen taivaankappaleen Maapallon olemus koko maailmankaikkeudessa meitä puhuttelemaan. Tähän päivään asti ei tällä visualisoinnilla ihan päästä.

 

Tanssiteoksena Etiopialainen ystävä on uljaan ehdoton, vaativa, vaikuttava, usein käsittämättömän voimakasotteisen raju. Teos jättää jossittelemattomassa selittämättömyydessä, vahvassa liikkeensä ja asetelmiensa estetiikassa meidät viisaasti yksin, kenties hetkiksi, viikoiksi, kuukausiksi, vuosienkin taakse ajattelemaan maailmansuuruista kokemustamme. Teoksen täydellinen tyylipuhtaus ja totuudellisuus havahduttavat peräänantamattomuudella, ahdistavuudella ja epäinhimillisellä huumorittomuudella.

Esityksen II ensi-ilta oli Kansallisteatterin Taivassalissa 8.5.2025 klo 19.00

 

https://www.kansallisteatteri.fi/ohjelmisto/ohjelmistokalenteri


Kategoriat
kotiseutu Koulutus yhteiskunta

Lukiojohtaja turha ja tarpeeton byrokratiataso

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 7.5.2025
  • 2 kommenttia artikkeliin Lukiojohtaja turha ja tarpeeton byrokratiataso

Allaoleva on Lahden kaupunginhallituksen § 131 tekemä ottopäätös sivistyslautakunnan 22.4.2025 § 40 tekemästä päätöksestä ”Lukiojohtajan viran auki julistaminen”.

Asia Lahteen vuonna 2010 perustetun lukiojohtajan viran tarpeellisuudesta on tullut ajankohtaiseksi nyt, kun lukiojohtajan viran hoitaja Heikki Turunen on saavuttamassa eläkeiän tulevana syksynä 2025 ja Lahden kaupungin lukioita on jäljellä enää kaksi.

Heikki Turunen.jpg

                                 Heikki Turunen

Lahden kaupungin yhdistäessä syksyllä 2022 opillisesti tuottavimman Tiirismaan lukion ja oppisaavutuksiltaan heikoimman Kannaksen lukion oli yhdistämisen pontimena nykyinen lukiojohtaja Heikki Turunen saanut Lahden kaupunginvaltuuston ymmärtämään, että tuottaisi kaupungillemme suurta mainetta saada aikaan Suomen suurin lukio. Tuohon tulokseen ei Lahti kuitenkaan vieläkään ole yltänyt, kunnia on mennyt aina aitoon yliopistokaupunki Jyväskylään.

Oppimissaavutuksissaan yksityinen Lahden yhteiskoulu on lahtelaismaineen ylläpitämisessä molempien – sekä perinteikkään hyvätasoisen Lahden Lyseon että uutuuttaan häikäisevän Gaudian edellä.

Nykyiset Lahden lukioiden rehtorit ovat karriääreiltään kovin eritasoisia. Gaudian rehtori Jyrki Rosti sai ja pysyy virassaan vapaamuurarijäsenyydellään ja virkajärjestelyissä osoittamallaan röyhkeydellä, kun taas Lahden Lyseon rehtori Tero Matkaniemi on urheilusta väittelemällä tohtoritutkinnollaan sekä Suomen mittavimmalla urheilupedagogialla ja julkaisukyvyllään varsin ylivoimainen. Poliittisesti luulen, että he edustavat oikeistoa.

Ajan sukupuolineutraalius ei ole lainkaan toteutunut lahtelaislukioiden nykyisissä kiinnityksissä; lukiojohtajakin on miessukupuolta. Vain lukioiden korkein esihenkilö – sivistysjohtaja Tiina Granqvist ja muutamat lukiorehtoreita alemmat rehtoripomot ovat sentään eri sukupuolia edustavia.

Ihmettelen erityisesti lahtelaisdemarivaltuutettuja tuntevana, mihin perustuu, että vain demarit nykyisessä Kaupunginhallituksessamme haluavat tuon turhan lukiojohtajan viran uudelleen julistaa auki. Eikö kahdeksi harvennetun lukion ja niihin jo perustettujen apulaisrehtoreiden ja vararehtoreiden liudalla pärjää.

Demarithan voisivat todeta, että aika pian on toisen lukiorehtorin eläkkeelle siirtymisaika ja virantäyttö käsillä: silloin voisi Lahden toisessa lukiossa olla demari vuorossa, mikä olisi sangen harvinaista Suomessa (ei kuitenkaan poikkeus menneessä Lahden lukioiden rehtorijoukossa.)

Kuntalaisena toivoisin, että vaikka koululaitoksemme johtamisilme nykyisin onkin ollut pääosin oikeistolaista ja nyt kesäkuussa alkavassa uudessa valtuustovärissään kattaa yhteiskunnallisesti laajempaa poliittista ilmettä, jopa aitoa demokratiaa, maltettaisiin sittenkin uudistaa kaupunkimme kahden lukion epäonnistunut ja tarkoitukseton ylätaso – poistaa meidän veronmaksajien maksama lukiojohtajan virka.

Alla pari monesta kymmenestä Lahen uutisia -koulutusartikkelista:

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2017/12/sivistymattomasti-sekaisin

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2017/12/suomen-suurin


Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri musiikki taide teatteri yhteiskunta

Etiopialainen ystävä – nykytanssiteatteria Kansallisteatterissa

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 6.5.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Etiopialainen ystävä – nykytanssiteatteria Kansallisteatterissa

Etiopialainen ystävä on musiikkiteatteriteos, joka käsittelee meidän kaikkien yhteistä ajankohtaista todellisuuttamme, rinnastaen pakolaisuuden ja paperittomuuden ilmastokriisiin ja massasukupuuttoon. Kokoavana metaforana teostapahtumassa on paperittoman pakolaisen käsite ja tästä näkökulmasta annettu väitelause: ”Jokainen ihminen tulee Etiopiasta.”

Teostapahtuma yhdistää monta olemassa olevaa taiteenlajia ja lajityyppiä: nykytanssin, esitystaiteen, musiikin ja kirjallisuuden. Teostapahtumassa kohtaavat Sanna Kekäläisen käsitteellinen, uusmaterialistinen ajattelutapa, Jussi Tuurnan musiikkiteatteriajattelu ja Kari Hukkilan jälkidraamallinen näyttämölle kirjoitettu teksti.

 

Esityksen 2. ensi-ilta on sovitettu erityisesti Kansallisteatterin Taivassaliin 8.5.25 klo 19.00.

 

Palaamme esityksen arviointiin.


Kategoriat
kansainvälisyys kotiseutu kulttuuri yhteiskunta

Lahden Classic Motorshow 3.-4. 5. 2025

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 4.5.2025
  • 1 kommentti artikkeliin Lahden Classic Motorshow 3.-4. 5. 2025

Kuva lauantain 3.5.2025 avajaispäivän yleisötungoksesta

Lahden Messukeskus täyttyi perjantaina 2.5.2025 menneiden vuosikymmenten klassikoista, kun sadat ajoneuvot kertovat tarinaansa suomalaisilta teiltä. Sain tutustua museoautojen ja museomopojen maailmaan, niiden muutamaan aktiiviseen harrastajaan heidän huolella valmistaessaan omaa osastoaan perinteelliseen vuosittaiseen Lahden Suurhallin kaksipäiväiseen näyttelyynsä. Nähtävillä on vielä tänäänkin kattava kirjo kalustoa aina arkisista käyttöautoista harvinaisiin yli satavuotiaisiin helmiin.

Classic Motorshown perinteisiin kuuluu vuosittain vaihtuva teema, johon syvennytään tapahtuman teemahallissa. Tänä vuonna sukelletaan värikkäälle ja rohkealle 1980-luvulle – vuosikymmeneen, jolloin tyyli, muotoilu ja teknologia kohtasivat aivan uudella tavalla.

Itselläni oli tilaisuus käydä näyttämässä Virtasen sukukalleutta, vuoden 1965-mallista Fordia, joka on jo vuosikymmeniä sitten museoitu ja ajelee ylpeänä vanhuksena muutaman kerran vuodessa täällä Lahden Pyhättömänmäellä.

Sain liittyä myös museoautollani Metristen Fordien harrastusklubiin. Nyt tämä jäsenmaksuni on poikkeus, sillä muut kolme jäsenmaksullista yhdistystäni ovat kaikki kulttuuriin tai työuraani liittyviä.

Motorshown teemahallissa esillä olevat ajoneuvot edustavat aikakautta, joka toi autoiluun sekä uudenlaista särmää että entistä enemmän valinnanvaraa. Nyt on erinomainen tilaisuus nähdä vaikkapa aika, jolloin digitaalisuus teki tuloaan ja ajoneuvojen muotoilussa uskallettiin todella erottua massasta.

Näyttelyjärjestäjä on koonnut useita muita erikoisosastoja, joilla niin arki, luksus kuin myös koko moottoriurheiluhistoria esittäytyvät näyttelyvieraalle.

https://classicmotorshow.fi


Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

AGORA – Kaksi merenneitoa pinnallisessa tarinakollaasissa

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 1.5.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin AGORA – Kaksi merenneitoa pinnallisessa tarinakollaasissa

Kuvassa Leenamari Unho, Emelie Zilliacus, Salla Loper, valokuvaaja Jussi Ulkuniemi

 

AGORA – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa

 

Tekstit MINNA LUND & MARTTA JYLHÄ

Ohjaus MINNA LUND

Rooleissa

SALLA LOPER, EMELIE ZILLIACUS, LEENAMARI UNHO

Valosuunnittelu TUOMAS HONKANEN Äänisuunnittelu AXEL RIDBERG  Lavastus RIKU SUVITIE  Pukusuunnittelu ELLA SNELLMAN  Naamiointi NOORA LAUKKANEN    Valokuvat JUSSI ULKUNIEMI  Kuraattori, Nykyesityksen näyttämö RIIKKA THITZ   Ensi-ilta 29.4.2025 Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa Nykyesityksen näyttämö. Kesto noin 1,5 tuntia

 

Kaikenlaisten teatterillisten kokeilujen onnistuminen, jopa pelkän kateissa olevan teatterigenren etsimisen tie oli saanut suuren mahdollisuuden, kun Minna Lundin AGORA – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa porskutteli puolitoista tuntia Helsingin Kaupunginteatterin Studio Pasilan näyttämöllä Vapun alla. Esityksen valmistamisen ja merkittävän teatteritapauksen toteutusmahdollisuudet ensemble oli  varmistanut korkeimmissa potensseissa: Maan suurin ja toimivin teatterilaitos, gurumainen ohjaaja-kirjailija, hiljattain palkittu Ida Ahlberg -näyttelijä merenneitona, parinaan tuore, valloittava ilmaisurikas näyttelijä sekä lavateatterin hurmaava, tulkintavarma näyttelijäikoni – kera koko suomalaisen teatteritekniikan nykykäytäntö supertehoin, striimein, valoin, äänivolyymein, taidokkain puvustuksin sekä korumaisen hulppean lavastusarkkitehtuurin veistosmaisen nykyrenessanssin taituri olivat laittaneet ajatuksensa, tavoitteensa ja taiteellisen päämääränsä avoimesti koettavaksemme.

Esityksen avasi itse Teatterinjohtaja kymmenkertaiseksi striimatussa videohahmossaan, räväkästi mukaan tulkintaan harpaten ja meitä mukaan innostaen, koukutuksellaan suorastaan onnistuen. Huumaavan hykerryttävää ideaa toteutti taidokas, ilmaisuvalmis teatterinäyttelijäkerma: merenneidot pitkään altaassa lekotellen, vettä kesäisen suvisesti patsastehtävässään yli altaan loiskutellen ja tällä teatterilavan suuruisella julkisella paikalla juontajansa tuttavallisella sympatialla ajatuksiinsa meitä johdatellen. Kuitenkin jo parinkymmenen minuutin kuluttua esityksen tunnelma ja interiööri alkoivat tuntua tapahtumattomalta, staattiselta, flegmaattiseltakin.

Teatterilaitoksen on uudistuksissa onnistuakseen ja vakuuttaakseen tehtävä jo tosi ihmeitä, varsinkin kun katsomoon on tullut esitysten monikymmenvuotisia kokijoita, kaltaisiani kyltymättömästi uutuusnälkäisiä, paksunahkaisiksi kasvaneita nuivia taidefriikkejä. Enää ei kovin moni asia säväytä, herätä, innosta. Helsingin Kaupunginteatterin kokeilu yrittää tulkita teatterikeinoin suomalaista julkisen taiteen paikallaan seisovaa veistostaidetta, erityisesti sen toisinaan eloon räjähtävää vuosittaista kansalaisjoukkojen juhlintaa ja rinnastaa perinteistä suomalaista jäykkää juhlapalvontaa ja Vapun harvinaista karnevalistista juhlintaa – nyt patsastelemalla itse patsaana meitä yleisöä tarkkaillen ja kanssamme seurustellen.

Ei teatteri tästä uudistu. Ei syvenny. Suuret ideat tarvitsevat paljon mittavammat, uudemmat, perusteellisemmat, syvällisemmät, hauskemmat ja raikkaammat ajatukset tuntuakseen myös katsomossa. Olen aina inhonnut tapaa ottaa yleisö lavalle mukaan esitykseen. Se on taitolaji ja vaatii äärimmäistä inhimillistä kohteensa käsittelytaitoa, useimmiten se on nöyryyttävän noloa teatteritaiteen madaltamista, kukapa siitä näyttelijän kutsumana kehtaisi (hieman näyttelijää säälien) kieltäytyä – liian suuri kynnys tavalliselle ei-teatterilaiselle!

Käsikirjoittajat ja näyttelijäkolmikko tuntuivat olevan kovin leikkimäisen herttaisesti mukana tässä patsaan arvon, paikan ja käyttötarkoituksen sekä teatteritaiteen yhteisessä esityksellisessä analyysissa, joka leviää sisällöltään miltei tarkoituksettomaksi.

Ensemble ei ollut matkalla kohti minkäänlaista teatteriuudistusta. Esittäjät olivat kuin kesäisen vesisessä seuraleikissä meidän miltei ventovieraiden ihmisten kanssa, kohteliaan soman huumorin avulla tavallisia teatterin alkeellisia ilmaisuharjoituksia kanssamme harjoittava mukava joukkio – kollaasiksi voisi koko esitystä luonnehtia patsastaiteen ja teatteritaiteen nimissä. Kaukana, kovin kaukana…ei edes näköpiirissä on suomalainen teatteriuudistus.

 

Hyvää Vappua!


Kategoriat
kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Minna Lundin merenneidot tyhjässä altaassa

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 29.4.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Minna Lundin merenneidot tyhjässä altaassa

Kuvassa Emelie Zilliacus ja Salla Loper valokuva Jussi Ulkuniemi

Patsasten merkitys suomalaisessa yhteiskunnassa on todistaa yhteiskuntamme merkittävien ihmisten saavutukset tai aatteiden voima Isänmaalle. Yleensä niiden julkkisarvona historiallisesta menneisyydestämme todistetaan sotasankarein, taisteluin tai merkittävin fyysisin ja henkisin miessaavutuksin. Vahva sukupuolisuus on tuolloin teosten syntyaikoina ollut yleensä yhteiskunnan miesten arvostettu ja naisten väheksytty ominaisuus ja edustanut yhteiskunnan jakautumista eri töihin, tehtäviin ja perheenjäsenten eriarvoisuuteen. Samalla kaikenlainen häveliäisyys on ollut yksi 1900-luvun vaatimus selvitä julkkispatsaiden gloorialliseen joukkoon.

Tänä pride-ajattelun aikakautena yhä useammin niin ihmisten pukeutumisessa, hiusmuodissa kuin koko hahmottelussa sukupuolisuus jää tarkoituksettomaksi. Siksi aikaa seuraava teatterikin pyrkii ottamaan kantaa pysähtyneenä instituutiona ja turhana laitoksena, pelkkänä nykyisyyden ja menneisyytensä tehtävässä viihdykkeenä ja kulttuurin tarjoajana.

Pienessä suomalaisessa sisämaan kaupungissa,  Lahdessa, menneisyytemme sukupuolittumiseen ovat uskaltaneet Lahden kaupungin päättäjät – jopa taiteellisesti merkittäviin julkisiin ihmiskehoa esitteleviin patsashankintoihin. Kaupungin yli 150 hankkimasta patsaasta on päässyt kaksi Eliel Saarisen piirtämän Kaupungintalon täysin avoimeen kaupunkipuistoon lihaksillaan komeilemaan, toinen kahdesta miespatsaasta Viktor Janssonin Vapauden patsas täysin alastomana sukupuolensa reilusti paljastaen.

Kolme julkista naisveistostakin on saanut armon päästä häveliäisyydestään kaupungin hankintoihin alastomina. Lahden Kartanon Ainopuiston Emil Wikströmin Aino-neito antaa seurueineen vain veden suihkua paljastetulle naissukupuolisuudelleen. Parinsadan metrin päässä, Aleksanterinkatu 1:n sisäpihassa Heikki Niemisen Susanna kylvyssä on jo rohkeasti täysin kelteisillään ja Kirkkokadun Sakari Toikan veistos Herääminen on myös täysin alaston. Näitä patsaita ei ole puistojen pimentoihin yritettykään piilottaa.

Helsingissä Havis Amandasta on tullut jo kalenterivuotemme Vapun ja vapauden juhlimisen symboli, kansanjuhlaperinne hurmaavassa, rönsyilevässä alastomuudessaan.

Juuri tänään Lahden kaupunginteatterin uusimman Fedja-setä, kissa ja koira** – näytelmäversion sovittaja-ohjaaja Minna Lundin uusin teatteriteos AGORA – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa lähestyy vuorostaan teatteritaidetta näkökulmasta, joka esittelee teatteria ikääntyneenä, itseensä lukkiutuneena  laitoksena,  joka on jumittunut kaavoihinsa, monumenttisuuteensa, muotoihinsa ja pelkän olemassaolonsa tarkoitukseen – ja missäpä muualla sen voisi paremmin tehdä kuin Helsingin Kaupunginteatterissa, sen Studio-Pasilan ensi-illassa.

 

 

 

**Kirjoitin Minna Lundin Fedja-setä, kissa ja koira Lahden ensi-illasta  arvion, tässä osa siitä:


Kategoriat
kansainvälisyys Koulutus kulttuuri musiikki taide teatteri yhteiskunta

Disco Pigs lukiolaisten kokemana

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 27.4.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Disco Pigs lukiolaisten kokemana

DISCO PIGS

Teksti Enda Walsh

Suomennos Aleksi Milonoff
Ohjaus, lavastus Lauri Maijala
Pukusuunnittelu työryhmä
Valosuunnittelu Jyri Suominen
Äänisuunnittelu Tatu Virtamo
Naamiointisuunnittelu Anu Reijonen

Esityskuvat Janne Vasama

Rooleissa Vilma Kinnunen, Miikka Wallin

Ensi-ilta 19.2.2025

https://lahenuutisia.fi/2025/02/21/kevaan-hurmaavin-ohjauksen-ja-nayttelijataiteen-teatteritapaus/

 

 

Lahden kaupunginteatterin 14-vuotiaille ja sitä vanhemmille tarkoitettu puolitoistatuntinen, Lauri Maijalan ajatuksen kautta uudelleen syntynyt upean vauhdikas ja ronski Disco Pigs, jätti ensi-illan 19.2.2025 täydellisen kokemuksen jälkeen viime perjantain päiväesityksen tunnelmassa kovin mietteliääksi.

Tuo paljon käytetty vittu sidesanana näyttämöpuheessa tuntui joko vanhahtaneelta ja jo alkupuberteetin aikuistumisen merkiltä eikä juurikaan herättänyt minkäänlaista reaktiota lukiolaisissa täydessä salissa. Kuin loistava näyttelijätyö, näytelmän jo 17 vuoden ikäinen hienon klassinen tarina, sen monet käänteet, musikaalisuus, useat romanttiset jaksotkaan eivät olisi koskettaneet ainakaan tätä yleisöä. Yleisö istui kuin tuoleihinsa istutettuina poimimattomina, puhtaina tatteina vaiti ja vaitonaisena, vailla minkäänlaista ulospäin tunnistettavaa, meitä teatterikatsojia esityksen sisältöön yhdistävää reaktiota. Outo, eleetön, tunteeton ja mykkä tunne teatterinäytännössä!

 

Ainakin teatterikatsomisen melkoisen korni ohjeistus – jossa näyttämön eturampista henkilö ja esityksen alun pimeydessä kovaääninen varoittivat esityksen aikana puhumisesta, kännykän käyttämisestä tai käynnistämisestä seurauksella, että silloin salin valvoja käy tunkemassa puhelinvempeleen käyttäjänsä kurkkuun – taisi tosikoille olla ihan liikaa.

Oliko esitys liian vakava, liian viisas yleisön ymmärtää koko tarinaa – ainakin esitystä leimaava valloittava huumori vaatii vähintään hoksaavaa älyä. Vai olimmeko me katsojat niin tyhmiä tai niin korrekteja, että luulimme spontaanien reaktioidenkin olevan kiellettyjä.

Pariksi päätelmäkseni jää, että teatteri tässä muodossa tälle lukioyleisölle oli sittenkin liian modernia tai että esityksen sisältö oli vasta äsken elettyä murkkuikää ja sen reaktioita niin lähellä ja havainnollisesti, että miltei nolotti vielä nyt jo lähes aikuisena lukiolaisena samaa kokea.

Teatteri oli jälleen voittanut kirkon – katsomon täydellisenä, sanalle kuuliaisena hiljaisuutena.


Kategoriat
kotiseutu Koulutus kulttuuri musiikki taide teatteri yhteiskunta

Tekoäly jää lahtelaistuntemuksessa täysin taitamattomaksi -jäätkö Sinä?

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 26.4.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Tekoäly jää lahtelaistuntemuksessa täysin taitamattomaksi -jäätkö Sinä?

Lahden kansanedustajat: Mika Kari, Mira Nieminen, Ville Skinnari

https://lahenuutisia.fi/2025/01/16/kansanedustajamme-lapsitaiteilijoiden-luomuksina/

Kokeilin tekoälyä vastaamaan kahteentoista Lahden lähimenneisyyteen liittyvään hieman tietämistä vaativaan kysymykseen. Tekoälyvieraani kieltäytyi vastaamasta kuvallisiin kysymyksiin 2, 7 ja 9, koska se ei tunne kuvia. Kunnallispolitiikasta (1. kysymys) se myös totesi tietämättömyytensä. Kun kysyin uudestaan kysymyksen 6, sain toisen vastauksen (6a) kuin ensimmäisellä kysymyskerrallani: kovin vilkas mielikuvitus TEKOÄLYLLÄni oli.

https://lahenuutisia.fi/2025/04/21/paasiaisajan-lahtelainen-kulttuuritiedon-mittaus-kaikille/

 

Seuraaviin kysymyksiini

TEKÖÄLYni vastasi näin:  

 3.Kyseessä on lahtelaisen miesrunoilijan, Jarkko Laineen, säkeitä. Laine tunnetaan erityisesti syvällisistä ja tunteellisista runoistaan, joissa hän käsittelee rakkautta, uskollisuutta ja petosta. Jos sinulla on lisää kysymyksiä hänen tuotannostaan tai runoudesta yleisesti, autan mielelläni!

4.Lahden lähimenneisyyden tunnetuin kirkkoherra, joka sota-aikoina kuljetti koteihin suruviestejä polkupyörällä ja paperikassilla varustautuneena, on Eino Rautio. Hänelle on myös nimetty oma puistotie. Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai haluat tietää lisää, autan mielelläni!

5.Lahden Viipurin Musiikkiopistossa opiskelleesta iskelmä-ajan keikkalaulajasta, joka tuli tunnetuksi Kansallisoopperan miessolistina ja on haudattu Helsingin Hietaniemen hautausmaan Taiteilijain mäelle, on Jorma Hynninen.

  1. Lahtelainen miesnäyttelijä, joka on pääosassa Arto Paasilinnan aiheen mukaan tehdyssä, Matti Kassilan ohjaamassa suomalaisfilmissä ”Natalia”, on Jukka Puotila. Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai haluat tietää lisää elokuvista tai näyttelijöistä, autan mielelläni!

6a.Pääosassa Arto Paasilinnan aiheen mukaan tehdyssä, Matti Kassilan ohjaamassa suomalaisfilmissä ”Natalia” on lahtelainen miesnäyttelijä Jussi Vatanen. Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai haluat tietää lisää elokuvasta, kysy rohkeasti!

  1. Ainoa lahtelaissyntyinen kaupunginjohtajasi on Jyrki Myllyvirta. Jos tarvitset lisätietoja hänestä tai kaupunginjohtajuudesta, kysy rohkeasti!
  2. Elokuvan ”Rykmentin murheenkryyni” käsikirjoitti lahtelaiskirjailija Juhani Aho. Jos sinulla on lisää kysymyksiä tai haluat tietää lisää, autan mielelläni!

12 .Lahdessa pitkään toiminut musiikkiekspertti, joka sävelsi musiikin elokuvaan ”Anu ja Mikko”, on Jukka Linkola.

Yksikään seitsemästä TEKOÄLYN vastauksesta ei ole oikein. Ainakaan lahtelaisuudesta se ei tunnu kovin paljon tietävän: elävät ja kuolleetkin TEKOÄLYni sekoittaa.

 

Minkälainen TEKOÄLY Sinulla on käytettävissäsi. Vielä on aikaa omalla tai tekoälylläsi vastata tähän alla olevaan Pääsiäisajan lahtelaisen kulttuuritiedon mittaus kaikille – visaan. Vastauksia on jo tullutkin – kiitokset niistä kaikista! Tarkistan kaikki vastaukset huomenna 27.4.25. Paras vastaus saa kukkakimpun.


Kategoriat
kotiseutu kulttuuri taide yhteiskunta

Pääsiäisajan lahtelainen kulttuuritiedon mittaus kaikille

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 21.4.2025
  • 3 kommenttia artikkeliin Pääsiäisajan lahtelainen kulttuuritiedon mittaus kaikille

Alla 12 kysymystä, jotka viittaavat lahtelaiseen työhön, politiikkaan ja taiteeseen. Löydätkö niihin vastaukset? Kerro oikeat vastaukset toimituksen sähköpostiosoitteeseen 27.4.2025 mennessä. Keväinen kukkakimppu parhaalle vastaajalle.

lahenuutisia@gmail.com

 

 

1. Tässä kuussa pidetyissä Lahden kuntavaaleissa valittiin jälleen uudeksi valtuutetuksi nyt kolmattatoista kertaa yksi lahtelainen. Hänellä on Tampereen kaupunginvaltuuston Jukka Gustafssonin kanssa yhteinen ennätys peräkkäisten valtuustojen yhteismäärässä. Kuka hän on?

2. Tässä on kuva lahtelaistuotannosta menneinä aikoina. Mistäpäin maailmaa, mistä kaupungista korkealta mäeltä tämä kuva on otettu?

3. Kenen syntyperäisen lahtelaisen miesrunoilijan säkeitä on tässä alla:

Tuossa mies vannoo uskollisuutta ja hoitaa hautoja, että sillä rakkauden todistaisi. Minä vien kaatopaikalle hautakukkia ja joka askeleella vannon petturuutta, uskottomaksi itseni teen vaivalla enkä silti voi sinua haudata.

4. Lahden lähimenneisyyden tunnetuin kirkkoherra, joka sota-aikoina kuljetti koteihin suruviestejä polkupyörällä liikkuen ja paperikassilla varustautuneena. Hänelle on myös nimetty oma puistotie.

5. Kenestä Lahden Viipurin Musiikkiopistossa opiskelleesta iskelmä-ajan keikkalaulajasta tuli kuuluisa Kansallisoopperan miessolisti, joka on haudattu Helsingin Hietaniemen hautausmaan Taiteilijain mäelle?

6. Kuka lahtelainen miesnäyttelijä on pääosassa Arto Paasilinnan aiheen mukaan tehdyssä, Matti Kassilan ohjaamassa suomalaisfilmissä Natalia?

 

7. Kuka lahtelainen Lahden kaupunginorkesterin kapellimestari on kuvassa?

8. Kenen taitavan Keski-Lahden kirkon urkurin etunimi oli Tauno?

  1. Kenen lahtelaisen taidemaalarin teos?
  2. Kuka on ainoa lahtelaissyntyinen kaupunginjohtajamme?
  3. Kuka lahtelaiskirjailija käsikirjoitti elokuvan Rykmentin murheenkryyni?
  4. Kuka Lahdessa pitkään toiminut musiikkiekspertti sävelsi musiikin elokuvaan Anu ja Mikko?

…………………………………………………………………………………………..

27.4.2025

Tämä Pääsiäisajan lahtelainen kahdentoista kysymyksen tietovisa on nyt tänään päättynyt.

TÄSSÄ OIKEAT VASTAUKSET:

  1. Pertti Arvaja
  2. Tallinnasta Toompean mäeltä
  3. Risto Ahti
  4. Väinö Hovila
  5. Usko Viitanen
  6. Ola Johansson
  7. Jouko Saari
  8. Tauno Äikää
  9. Tuomo Lukkari
  10. Kari Salmi
  11. Toivo Kauppinen eli Topias
  12. Felix Krohn

 

Kaikkiin kysymyksiin oikein vastanneita löytyi vain yksi. Hänelle toimitan kukkakimpun ennen vappua.

Kiitän osanotosta!

Tarmo V


Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Lahden kaupunginteatteri – Lauri Maijalan uuden teatterimuodon syntyriemussa

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 20.4.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Lahden kaupunginteatteri – Lauri Maijalan uuden teatterimuodon syntyriemussa

Lahtelaisen uuden teatterimuodon, musikaalin The Black Rider elinkaaren viimeinen 5.4.2025 esitys ei taaskaan jättänyt kylmäksi tai väljähtyneeksi tunnelmaa teatterin Suuren salin täydessä katsomossa. Sain teatteriseurakseni sukuni nuorinta sukupolvea, ihanan kriittisen persoonallisuuden, joka ihasteli kokemaansa.

”Olin jo monta vuotta kyllästynyt edes katsomaan teatteria. Vain musikaalinen esitys oli minua enää kiehtonut – saada kokea sellainen teatterissamme. The Black Rider oli juuri sitä, mitä elämäkin: harvinaisen outotunnelmainen, kummituksellisen jännittävä, hienon musikaalinen. The Black Rider tuntui siltä todellisuudelta, mitä tänään elämämmekin – outoutta, kummituksellisuutta, jännittävää, musikaalista, iskevän erirytmistä kansainvälistä arkimaailmaa. Mieleeni tulee transkulttimusikaali, elokuvan The Rocky Horrors kauhuelokuvamainen tunnelma vuodelta 1975. (Siitä on tullut jatkuvasti ympäri maailman elokuvateattereissa ja netissä pyörivä kulttielokuva, jonka varsinaisen teatteriesityksen myös tahtoisin kokea – sitähän esitettiin näytelmäversioina suomalaisteattereissa kymmenisen vuotta sitten). Samankaltainen outo, jännittävä, kuin omaan kulttuuriseen moderniin transmaailmaansa pukeutunut ihmisten maailma ottaa esityksessä vastaan meidät katsojat. Jotakin tosi kansainvälistä ja silti perin kansanomaisen resuista, suomalaista tässä lahtelaisessa musikaalissa on. The Black Riderin oma outous hurmaa ja vangitsee, yhtä aikaa itkettää ja hauskuuttaa – se on kokonaisuutena täydellistä erittelemätöntä teatteri-illuusiota. Ihastelin teoksen liikekieltä, jossa eräänlaiseen kabareetyyliin jokainen liikkuja oli ominut täysin persoonallisen kävelytavan ja reaktiokyvyn. Voisiko teatterien muissakin tuotoksissa oivaltaa tuon valtavan tehon, mikä syntyy ohjauksen ja timantin näyttelijätyön mukaansatempaavana, vaikuttavana teatterielementtinä?” Tuommoisia tuntemuksia sain puristettua läheisen teatterikatsojakumppanini teatterikokemuksesta pari päivää esityksen jälkeen.

 

Eikä minulla ensi-illan täysin teatterituntemuksiini eläytyneenä katsojana ollut vieläkään kyllästymisen merkkejä – paholaisen taiallinen rakastuneen sulhaskandidaatin sieppausdraama polkupyörineen, maagisine liimamaisine otteineen oli kenties hieman lyhentyneenä tehokkaammin toteutettu – sulhasen otekin jo kuin tottunut paholaisen hellittämättömään taikuuteen, samoin suolten ulospurskunta selvästi sitä showmaista raakuushuumoria, lavastuksen ja ohjauksen ylivertaista ideaa, nyt kuin luontevasti tulkittu pikkupalanen miljoonaisten ideoidensa yksityiskohdista. Laulut ja musiikki, orkesteri aivan täydessä terässään, iskussa, puhtaudessa, nyanssihehkuisissa tunnelmissaan. Pitkät hienot tauot tulevaa odottaessaan vain kasvaneet kuin ensi-illastakin pidentyneinä tunnelmien ja tapahtumien voimalatauksina, elämämme pirullisuuden polttavia ja kirveltäviä liekkejä, jotka purkautuivat niin hienon shokeeraavina, että joka hetki oli autuus nauttia esityksen teatteritaiteen nirvanamaisessa tenhossa.

Väliajalla kävellessäni teatterin ylä- ja ala-auloissa kuulin monen keskustelevan vain esityksestä enkä malttanut olla kysymättä penkkiriviimme odottavalta parilta eri katsojalta, miksi he vain teatterista puhuivat. Toinen oli katsonut tämän lahtelaisen The Black Riderin jo kaksi kertaa, toinen nyt katsomossa toista kertaa. Sellaista on tämä suurempi, vaikuttavampi, jo lähes jumaloitu uusi teatteri Suomessa – sen Lahdessa.

Nuorena vielä televisiota vailla olevana aikana, kulttuuritapahtumien kävijänä ja puhujashamaani yrjökalliskokijana oivalsin kohdalleni tulleen kysymyksen teatteri vai kirkko tiensä päähän – esittäessämme 1970-luvulla Jokamies-moraliteettia useina vuosina Arkkipiispan luvalla eteläsuomalaisissa kirkoissa: kirkkoa ei tarvita. Ihminen syvenee ajatuksillaan elinkelpoiseksi, elämää eläväksi persoonaksi pelkässä teatterissa, jos teatteri löytää muodon, jolla on antaa henkistä ravintoa koko kansakuntamme suuren kirjon laajuudella, kuten Lahden kaupunginteatteri Lauri Maijala teatteriensemblensä kanssa pystyy meille valmistamaan.

https://lahenuutisia.fi/2024/09/09/lauri-maijalan-teatteri-on-suurenmoisinta-teatteria-vuosikymmeniin/

 


Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri yhteiskunta

Pitkäperjantaina 2025

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 18.4.2025
  • 2 kommenttia artikkeliin Pitkäperjantaina 2025

 

 


Kategoriat
Koulutus kulttuuri taide teatteri

Kansanopiston Teatteri 1 -Hurmaava teatterileikki (Kivi-versio)

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 14.4.2025
  • Ei kommentteja artikkeliin Kansanopiston Teatteri 1 -Hurmaava teatterileikki (Kivi-versio)

Martta –Efe Elo

Korvissani soi Nummisten perheen kunniaksi ihana Nature Boy -säveliä ikuisesta rakkaudesta ja sen ihanuudesta. Ne tuntuvat jysähtäneen ajatuksiini 1960-luvun ensimmäisiltä singleiltä – nyt ne soivat taas täysin uusikuosisen Nummisten perheen Eskon sydäntunnelmiin mukaansa siepaten, sillä tuo Nummisten Esko -kolmikko (Wiivi Väänänen, Helmiina Kauhanen, Siiri Sulkakoski)  persoonallisissa hahmoissaan vakuuttaa aidon ensimmäisen rakastumistunteen voiman, sen lujuuden ja unelmapilviensä onnentunteen autuuden eläytyvällä, omajärkeistetyllä ajatuksellaan niin ihailtavan onnistuneesti, että sen suomalaistunteen omavaistoinen lapsenomainen vilpittömyys, herkkyys, uniikki pakottomuus valtaa meidät.

Kaksi Eskoa: edessä Siiri Sulkakoski, takana Helmiina Kauhanen

Pakosti myös sormin napsuttelen salaa täyden yleisön katsomossa noiden sävelten mukana esityksen kosiomatkaa, sen tunnelmia kuin takaisin omaankin elämääni unelmoiden. Koko Puumerkki-esityksen musiikillinen sorttimentti on jotain kuin klassista kauniin käyttömusiikin vuosikymmenien tuottamaa tuoreen hyrisevää hunajaa, joka kiehtoo rytmiaihioillaan ja melodioiden aivoporauksellisilla muistitunnistuksilla meidät jokaisen eri lailla teoksen tarinaan. Esityksen yhteistä henkeä välittää vielä raikkaammin koko ensemblen oma, Elsi Bergrothin säveltämä ja ohjaama musisointi, jonka koen hyrisevän ja rytmittävän esityksen toteutusta kaihoisin viuluin, huiluin ja ronskein pianoin sekä rummuin melodiaa varioiden ja paristi koko ensemblen upeasti laulaen.

Samaa lajia, entistäkin kehollisemmin ja voimakkaammin on Katri Liikolan esityksen liikekieli, joka alkunsa perinteisestä asennon ja puheen harvasanaisesta suomalaisjöröisyydestä muuttuu vähin erin liikkuvaksi, valloittavaksi teatterielementiksi ja täyttää kaksikymmenhenkisen ensemblen hurjan hurmaavalla vauhdilla: teoksen viimeiset kymmenminuuttiset vie ajatuksemme maailman ihanuuksien, toisiamme helliviin ja rakastaviin aidon yhteisöllisiin poutapilvisiin tunnelmataivaisiin.

Karri, Jaakko ja Kreeta ( Sylvia Ropponen, Emma Härmä ja Aino Suosalo)

Kiven Karrin tarina  Puumerkki-näytelmässä on harvinaisen selkeästi yhteisessä ohjauksessa ja tulkinnassa tätä päivää, jossa maailmamme, yhteisöjemme, kaupunkiemme, työpaikkojemme poikkeavien, herkkien persoonallisuuksien kohtelu on yhä julmaa – nyt Nummisen Esko kokee sen niin veitsenterävänä pilkkauskohtauksena, että katsomossa nyrkit puristuvat Eskon puolesta: kun suuri paikkakunnan äveriäs kunkku Karri keksii aidosti tehdä pilkkaa tyttäreensä rakastuneesta Eskosta ja antaa tämän ymmärtää myöntyväisyyden Kreeta-tyttärensä kosinnalle. Räjähtää sitten ivanauruun yhdessä läsnä olevan kauppakorkeakoulussa jo kolmatta vuottaan opiskelevan akateemisen kilpakosija Jaakon kanssa ja häipyy tämän kanssa juhlapöydästä nauraa räkättäen. Myös Kreeta näyttää suorapuheisesti, miten hänkin oli juoninöyryytyksessä mukana. Juhlahuoneesta häipyy myös sanavalmis Eskon puhemies Karrin ja viinan perässä puhemistehtävänsä unohtaen. Kohtauksen näyttelijätunnot, roolityöt ovat viiltävän vaikuttavia.

Koko ensemble, sen yksityisen taiteilijan jäljittelemätön persoonallisuus, eläytyminen, mukanaolo vakuuttavat paneutuneella aitoudellaan.

 

Nyt Mikko Vilkastus (Sakke Sikiö) toteutui rennon tuttavallisena ja kaverillisena Eskon kosimiskaverina – todellisena lyömättömän hilpeänä seuramiehenä, joka ei kursaillut kylän suurta isäntääkään, vaan lasketteli ajatuskimmokkeitaan, teknisiä huomioitaan yhtälailla mopoista, mersuista kuin tesloistakin saati hienomerkkisestä, kalliista alkoholipullosta tuosta vain ja vapautti jäykän kosimistilanteen kuin vertaiselleen kylän mahtimiehelle, täysin toverillisesti häntä vertaisenaan sinutellen, henkisesti kuin selkään läimäytellen. Sikiön taito ottaa tilanteet haltuun, mehevyydellä ja mukavuudella avata ilmapiirin jäykkyys vakuutti omalaatuisen persoonallisena, valmiina roolityönä. Kapteeni (Silja Poskiparta) lyömättömän hurjassa ammattisotilastyypittelyssään, tinkimättömässä äksiisissään, hauskassa, vuosisatoja vanhassa persoonallisuuden äänenpainotuksessa loi varsin selvän, hienosti analysoidun tarinan juonteen naimiskaupan ehdottomaksi edellytykseksi arvotestamenttinsa saamiseksi. Jaakon (Emma Härmä) luonteva, vain kuin sivumennen kauppakorkeakouluopinnoistaan leuhkiva hahmo, antoi kohtaukseen näyttelijätaidon läsnäoloa, nosti koko tarinan akuutiksi tähän aikakauteen, kohtaukseen lisää yllättävyyttä ja jännitettä. Kreeta (Aino Suosalo) toteutti Karri-isänsä pyytämän laulunumeron, tulevan morsiamen rakkauslaulun lämminhenkisen kauniina tulkintana – kuin aidosti, vilpittömästi siihen eläytyen ja tunnelmoiden, uskoenkin. Eskon pettyminen juuri tuota ihanuutta kuunnellessa ja heti perään sen pilaksi paljastuessa tuntuikin jo katsomoon saakka niin kipeästi koskettavalta petokselta.

Esko-poikansa tulevaa naimahanketta järjestelee toistensa ominaisuuksiin ja ilmekieleen jo täydellisesti sisäistyneet hyväntahtoisesti sisältä saakka hersyvän-hyrisevä, herttainen ja mukautuva Martta-äiti (Efe Elo) ja Eskon varsin juonikkaaksi, aktiiviseksi naittajaksi toimissaan ja ohjeissaan osoittautuva Topias-isä (Aaro Strömmer). Tämä pariskunta tuntuu niin pitkälle sisäistäneeltä näyttelijätyöltä keskeisissä supliikeissaan ja vauhdissaan, inhimillisessä pariskuntahehkussaan, että moista herkkua nauttii kyltymättömänä teatterihurmiona vain lisää odottaen.

Puumerkki-näytelmä tuo pelastukseksi myös nykyajan, jossa kaikki asioiminen, virallinen naiminen, testamenttien laatiminen, koko yhteinen elämä hoidetaan, kirjataan ja taltioidaan ihmelaitos KELAssa. Todellisuudessa ei puumerkkejä tarvita. Tämä esitys palauttaa maailman auvoisuuden kuvitelmat kirkkaina ja puhtaina kerran vielä Eskojen ja meidän tavoiteltaviksi.

Saamme kokea, miten KELAssa myös naima-aikeet sinetöidään tämän viraston vahvistamalla isän puumerkillä. Sepi- viranomainen (Aino Suosalo) kaksine sepi-apulaisineen (Silja Poskiparta ja Sylvia Ropponen) hoitavat naimahaluisen kuulustelut ja isänpuumerkki-allekirjoituksen.

Kohtaus on yksi esityksen sykähdyttävin, kiintein, meditatiivisin sekä ehein, valmis taidonnäyte. Siinä virkailijoiden hellittämätön ote alamaisistaan, ehdottomuus oikeassa olemisestaan ja jäätävä alaistensa kohtelu suorastaan kahlitsee meidät katsojat kuin hypnotisoituina tapahtumaa todistamaan. Raivoisat väliaplodit pystyivät meidät vasta tästä teatterimaisesta kaameahumoristisesta magiasta herättämään.

 

Tämä aikamme eriarvoistunut Teslojen ja mopojen haarukkaan jäävä moottorillinen yhteiskuntamme saa tässä Nummisten Esko -näytelmässä myös havainnollisen selkeän, nykyihmisen pinnalliset elämän ihmisprototyyppinsä yhteiskuntamme niihin tavoitella. Samoin aina kautta sukupolvien jatkunut poikkeavien, herkkien ja unelmoivien luonteiden ihmiset saavat taitavat, havainnolliset, hylättyjen lähimmäisten sympaattiset luonnostelut.

Näissä hehkuvissa, raikkaan reippaissa nuoruuden, juuri tämän aikakauden tunnoissa tunnistamme Puumerkki-esityksestä Aleksis Kiven luomasta Eskosta olennaisen – mielen poikkeuksellisen herkkyyden ja hänen perhekuntansa, Topias- isänsä ja Martta-äitinsä niin useiden perheiden tavallisiksi ihmisiksi, että päämme höyryävät samaistuksen kokemuksesta.

Synnyinlahjoiltaan kiehtovan omaperäisten, uniikkien taitelijoiden yhteisöstä, toimivuudellaan kuin spontaanisti mukaansa kutsuvasta taiteilijakollegiosta voimme usean kerran napata jonkin yksityiskohdan, ilmeen, käden tai jalan liikeradan – tai valitsemamme taiteilijan seurattavaksemme ja ihailtavaksemme. Nämä loistavat taiteilijat tempaavat ihanan helposti meidät ja mielikuvituksemme antautumaan mukaan tuoreeseen, moderniin ja hurmaavaan teatterileikkiin.

 

Tämä on PUUMERKKI esityksen KIVI-roolituksen arvio 12.4.2025 klo18.00 esityksestä

Esityksen valokuvat Jani Enqvist

 

Esityksen STENVALL-roolituksen arvio 22.3.2025:

https://lahenuutisia.fi/2025/03/22/kansanopiston-teatteri-1-hurmaava-teatterileikki/ 

 

 //lahenuutisia.fi/2025/03/20/eskon-puumerkki-tamanpaivan-maailmassa/

Näytelmän viimeiset esitykset tiistaina 15.4.2025 ja keskiviikkona 16.4. 2025 klo 19.


Kategoriat
kotiseutu kulttuuri yhteiskunta

Lahden uusi valtuusto – puolueiden paikat ja valitut valtuutetut

  • Kirjoittaja Kirjoittanut Tarmo
  • Julkaisupäivämäärä 14.4.2025
  • 1 kommentti artikkeliin Lahden uusi valtuusto – puolueiden paikat ja valitut valtuutetut

Lahden Kuntavaali mullisti perusteeellisesti Lahden kaupunginvaltuuston poliittista sisältöä. Ylivoimaisia voittajia olivat Demarit, sekä voittajia myös Vasemmistoliitto ja Kristillisdemokraatit. Rökäletappion koki Perussuomalaiset ja kirvelevän häviön Kokoomus.

Alla lainaus kuvakaappauksena tämän päivän Etelä-Suomen Sanomien luettelosta uuden Lahden kaupunginvaltuuston valtuutetuista puolueineen ja henkilökohtaisine äänimäärineen:

Viimeisenä kuvana vielä Lahen uutisia- ennuste puolueiden menestyksestä:


Artikkelien sivutus

← Uudemmat artikkelit 1 2 3 … 19 Vanhemmat artikkelit →

Uusimmat kirjoitukset

  • Uusi Lahden valtuusto innostui omakehuun
  • TAITEEN MAISTERIEN KEVÄTNÄYTTELY 2025
  • Nuoren sukupolven uusi, tuore Teatteri Terra
  • Lahden valtuusto salasopimusten ansoihin
  • Sara Paasikosken ja Louna-Tuuli Luukan teatteriekstaasi

Arkisto

  • kesäkuu 2025
  • toukokuu 2025
  • huhtikuu 2025
  • maaliskuu 2025
  • helmikuu 2025
  • tammikuu 2025
  • joulukuu 2024
  • marraskuu 2024
  • lokakuu 2024
  • syyskuu 2024
  • elokuu 2024
  • heinäkuu 2024
  • kesäkuu 2024
  • toukokuu 2024
  • huhtikuu 2024
  • maaliskuu 2024
  • helmikuu 2024
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022

© 2025 Lahen uutisia

Voimanlähteenä WordPress

Ylös ↑ Ylös ↑