Kategoriat
kotiseutu yhteiskunta

Uusi Lahden valtuusto innostui omakehuun

Kuntalain mukaan uuden valtuuston puhetta johtaa valtuuston ikäpresidentti. Pertti Arvaja hoiti tehtävänsä tyylikkäästi, kunnes valtuusto valitsi uuden valtuuston puheenjohtajan koko toimikaudelleen.

Lahden seuraavat neljä vuotta (2025-2029) asioistamme päättävä kaupunginvaltuusto tuntui pesseen jumittuneet kasvonsa, uusia kasvojakin näkyi toiveikkain ilmein valtuustossa. Pääsyy hymyileviin kasvoihin oli kuitenkin 15-sivuinen puolueiden sopima Valtuustosopimus, jossa eri puolueryhmittymät olivat allekirjoittaneet yhteiset ajatuksensa miltei yksimielisesti – toimia sovussa ja Lahden kaikkinaiseksi parhaaksi.

En aio nyt arvostella sinänsä hyvää tarkoittavaa, monipuolisesti laadittua vihkosta, josta useat valtuutetut kävivät lausumassa oman ylpeytensä aikaansaannoksestaan. Sen tekijälle Kimi Uosukaiselle on tietenkin annettava tunnustus suuresta urakasta ja pyrkimyksestä nostaa Lahden kaupungin imagoa. Valitettavasti Lahti on sen sisällössä itseisarvo ja sen asukkaaat kovin toisarvoisessa asemassa. Mutta hyvä alku tämä muutamine valuvikoineenkin on piiloissa olleen järjen palauttamiselle valtuustoomme.

Otan valtuustosopimuksen rinnalle yhä kyseenalaisen nokkimisjärjestystavan jatkumisen valtuustossamme – tuon rahalle kumartamisen ja demokratialle pyllistämisen. Se tuntui selviävän meille asukkaille selatessamme juuri uudistettua lähes 100-sivuista Lahden kaupungin Hallintosääntöä, jossa lain mukaan valtuusto itse määrittelee euromäärinä poliitikkokavereidensa arvokkuuden ja aseman.

 

Vuosipalkkiolaiset

KAUPUNGINHALLITUS

Pj. Pekka Komu 60000 € sdp

1.vpj. Milla Bruneau 30000 € kok

2.vpj. Marju Markkanen 30000 € sdp

3.vpj. Toni Putula 30000 € (v. 2025-2026) kok

3.vpj. Kimi Uosukainen 30000 € (v. 2027-2028) sdp

 KAUPUNGINVALTUUSTO

Pj. Francis McCarron 9000 € kok

1.vpj. Mika Kari 3600 € sdp

2.vpj. Lasse Pakkanen € 3600 kesk

3.vpj. Mira Nieminen 3600 € ps

 

Kokouspalkkiot

Kaupungin toimielinten ja niiden jaostojen kokouksista suoritetaan jäsenille seuraavat kokouspalkkiot:

  1. kaupunginvaltuusto ja sen valiokunnat, kaupunginhallitus sekä tarkastuslautakunta    170 €

 

  1.  Lautakunnat

 

-keskusvaalilautakunta

– elinvoima- ja hyvinvointilautakunta

– sivistyslautakunta

– kaupunkiympäristölautakunta

– rakennus- ja ympäristölupalautakunta

– Lahden seudun jätelautakunta

– Lahden seudun joukkoliikennelautakunta

– vaalilautakunta

140 €

  1. Johtokunnat ja toimikunnat

120 €

 

Valtuustosopimuksen humaani yhteistyötarkoitus kalpenee, kun lukee Hallintosäännöstä täsmentyvät  Lahden valtuutettujen itselleen ja kavereilleen nyt kokouksessaan päättämät palkkiot ja vuositaksat.

Lahden kaupunginvaltuuston kaikki 59 valtuutettua olivat nimenhuudossa paikalla uuden valtuustomme ensimmäisessä kokouksessa 9.6.2025.

Kategoriat
Koulutus kulttuuri taide

TAITEEN MAISTERIEN KEVÄTNÄYTTELY 2025

Kuvan Kevät -taidenäyttely 2025 on avoinna 15.6. saakka Taideyliopiston Kuvataideakatemian Mylly-rakennuksessa (Sörnäisten rantatie 19). Ti–su 11–18.

Oletko vielä koskaan käynyt maamme ammattikuvataiteilijoita kouluttavassa, heille ammattitaiteilijan, taiteen maisterin ammattipätevyyden antavassa oppilaitoksessa – lähes uudenuutukaisissa, käytännöllisissä, laajoissa ja kansainvälisestikin varsin moderneissa hulppeissa koulutustiloissa. En vielä ennen viime viikkoa tätä taiteen suomalaista synnytyslaitosta ollut kokenut: tein Helsinki-matkani tarkoituksella illan teatterin lisäksi alkupäivän tutustua Kuvan Kevät -näyttelyyn.

Mitä vielä? Pääsymaksuton näyttely on kaikille avoin, esteetön, hienohissillinen kuusikerroksinen pyhättö, uljas näky ja itse näyttely tulevien taiteilijoittemme valmiuksista tuottaa meille taidetta, eläviä taiteen oivalluksia ja jo valmiita, pieniä sekä aivan jättiläiskotoisia teoksia. Koin kuvataide-elämyksen, joka inspiroi ihastuksista mykistymään ja nauttimaan. Ajattelin vain käväistä tässä komistuksessa, mutta aikaa vierähti lähes kolme tuntia enkä vielä ehtinyt nähdä ja kokea kuin murto-osan kokonaisuudesta.

 

Taideyliopiston Kuvataideakatemian Mylly-rakennuksen tilat ovat poikkeuksellisen suuret: kookas kerrostalo, jonka kaikkiaan kuudessa varsinaisessa eri kerroksessa löytyy tuoretta, juuri valmistunutta taidetta silmälle, korvalle ja mielelle nautittaviksi. En aio yrittääkään tässä kertoa maistereiksi valmistuvista neljästäkymmenestäkuudesta taiteilijasta kuin vain parista ja heidän teoksistaankin oman, rajatun käsitykseni.

Ensimmäiseksi menen valokuvauksen yhteen tulevaan, helposti käsitettävään taiteilijaan. Hän on  Mari Mäntynen, jonka valokuviin taiteilija on saanut itsensä kanssa kuvaan täysin tuntemattoman kanssaan, jopa ympäri maailmaa otetuissa otoksissa. Mäntynen on ihmisrakas taiteilija ja kaikki mikä viittaa ihmiseen on hänelle selvästi taiteen lähtökohta, Mäntysen kuvissa tuntuu maailma olevan avoin ja tukeva kaikenlaisille lähimmäisillemme. Teokset ovat kookkaita, suuret seinät täyttäviä tunnelmallisia otoksia, joista kuvaajan ja kuvattavan tunnelmat kuin läpäisevät ajatuksemme tajuamaan kameran ja valokuvan toimivan kansainvälisenä kommunikointilaitteena loistavasti. Mäntysellä on myös valmiin kuvataiteilijan oma ajatus kirkkaana näytettävissä spontaanein asennoin ja henkilöidensä ilmeiden kertomana.

Mari Mäntysen poikkeuksellinen lapsuusatmosfääri vanginvartijan lapsena on päässyt suomalaisvankilaan pihalle vierailemaan nyt myös aikuisena, valmiina videotaiteilijana ja tehnyt nautinnollisen kymmenminuuttisen sirkusnumeron Keravan suomalaisvankien kanssa. Yhdessä Marin kanssa rauhallisesti, äärimmäisen keskittyneesti he harjoittelevat jännittävästi hidastettua ihmispyramidia, jonka dramaattista hehkuvuutta, kursailemattomuutta ei voi olla toistamiseenkaan seuraamatta.

Otsikkokuvassa Mäntysen esimerkillinen kamerataide näyttää kamerataiteen monialaisuuden, tuomalla jopa oman lapsuusmaisemansa ja kokemuksensa rohkean sympaattisesti ja puhuttelevan ihmisläheisesti esille.

Alla Milja Havaksen puumateriaaliin perustuva suuri Installaatio

En voi olla ohittamatta huonetta, jossa on miltei kaikkea mahdollista kuvataiteesta: Installaatioita, hienoja maalauksia, aktiivisuuteen houkuttavia makailutasoja erikoispehmeine pintoineen levähdellä ja unohtaa aika ja maailman murheet. Näyttelyn suurten salien luonnonvalo tulee monikymmenneliöisistä lattiasta kattoon ulottuvista pokattomista laseista – teho on vaikuttava. Useat tilat tuovat myös pimeyden mahdollisuuksia kokea taidetta aivan eri tavoin kuin valossa.

 

Näyttelyn ehdottomasti kookkain, komein ja hallitsevin on Elias Langin teos tältä vuodelta, Uncle. Sen suuruus hallitsee koko valtavaa tilaa. Katsellessa ja kierrellessä salin erilaisia teoksia tutkien Langin teos on aina katsojan silmiinpistävä joka puolelta salia. Mustaksi poltettu puu, alumiiniset ja betoniset rakenteet yhdistyvät mielikuvituksellisesti tässä seitsenmetrisessä teoksessa näkemään myös tulevaisuuden toisin kuin vain muotokypsänä taiteena; taide on monipuolisuudessaan sittenkin kiinnostavinta, arvaamattominta, yllättävintä sellaisena, jolle on ihana nöyrtyä alistumaan ja päästä jälkikuvina näyttelystä vielä ihmettelemään.

 

Materiaaleja ja niihin erikoistuneita, ajattelevia valmiita taitelijoita teoksillaan on koko valtava näyttely tulvillaan.

 

Yksi on vielä ideana ja toteutuksena kerrottava – Johanna Sulalammen keramiikka ja  suurikokoisten veistosmaisten teosten suhde luontoon: voimakkaasti koristeltu, lasitettu keramiikka saa parikseen, loisekseen, vihreän, elävän, sitä kiertävän humalakasvin.

Jälleen teos, jonka meistä jokainen voi ymmärtää ja ehkä mielikuvitusrikas löytää lisää loppumattomasti syvyyksiä teoksen konstikkaan hallitulle tekniikkaneroudelle, sen muotokielelle ihastua. Tässäkin keramiikkaveistoksessa, sen sivuilla ja yläpuolellla, ympäri teosta katsoja löytää taiteilijan toteuttamina erilaisia, erimateriaalisia esineitä kuin lapsuudesta viestivinä erilaisten materiaalien henkinä.

Kategoriat
kotiseutu Koulutus kulttuuri luonto taide teatteri Teatteriuudisus yhteiskunta

Nuoren sukupolven uusi, tuore Teatteri Terra

Teatteri Terra on uusi, kuuden näyttelijän perustama teatterikollektiivi. Käsittelemme teoksissamme ajattomia aiheita ja tutkimme ihmisyyttä erilaisista näkökulmista. Haluamme tarjota laadukasta teatteria edullisesti ja toivomme mahdollisimman monenlaisten ihmisten löytävän katsomoomme.

Starman -näytelmä luontokadosta

Ongelma luonnonsuojelijoissa on, että heillä on hyvin vähän ymmärrystä ja aivan liikaa valtaa.

Galaktisen Keskustoimiston virkamiehet seuraavat valppaina maapallon tapahtumia. Luonnonsuojeluksi kutsuttu ilmiö lisää suosiotaan, ja se ei Keskustoimiston suunnitelmiin sovi. Paikalle lähetetään Starman laittamaan asiat kuntoon. Starman-näytelmässä luuppi siirtyy paikkoihin, joissa luonnon tilasta ja ihmiskunnan kohtalosta keskustellaan kiihkeästi. Puheenvuoronsa saavat niin Metsätalousmies, Aktivisti, Varpunen kuin Biologi. Päällimmäisenä hämmentää tähtienvälinen viskaali Starman, joka vain ei saa keikkaa sujumaan haluamallaan tavalla. Kyseessä on luontokadon problematiikkaa pohtiva satiirinen näytelmä Starman, joka sai kantaesityksensä viime syksynä teatteri Sirkus Suosalossa, Martti Suosalon monologinäytelmänä. Teatteri Terra tarttuu nyt ajankohtaiseen teokseen nuoren sukupolven voimin. Esityksessä tullaan kuulemaan myös kolmen taitavan muusikon livemusiikkia. Terran Starman laskeutuu kesäkuussa Helsinkiin, Lahteen ja Tampereelle.

Projekti on ollut jo tähän asti uskomattoman antoisa kokemus. Ollaan löydetty yhteinen tapa tehdä teatteria, opittu nauramaan itsellemme ja vaikututtu Kauppisen tekstistä. Ensimmäinen lukukerta pysäytti – tää teksti pitää tulla kuulluksi. Näytelmän teemat ja kirjailijan asiantuntijuus puhuvat puolestaan. Aikamme tarvitsee teatteria. Me toivotaan, että Starman löytäisi myös niiden ihmisten luokse, joille teatteri ei ole perinne. Kiertueen alkuun on enää hetki, olkaa uteliaita ja ostakaa liput! – Teatteri Terran väki

ESITYSPÄIVÄT kesällä 2025:

14.6. ja 15.6. Klo 18 Teatteri Tuike, Ormuspellontie 1, HELSINKI

23.6. ja 24.6. Klo 19 Tampereen Ylioppilasteatteri, Itsenäisyydenkatu 12-14, TAMPERE

25.6. Klo 19 Lahden Kansanopiston Teatterikoulutus, Aleksanterinkatu 4, LAHTI

26.6. ja 27.6. Klo 19 Helsingin Kellariteatteri, Liisankatu 27, HELSINKI

KESTO: 2h + 20 min väliaika

 

LIPUT OSOITTEESTA: https://linktr.ee/teatteriterra (Huomioithan, että lippuja myydään kahdessa eri paikassa. Katso siis tarkkaan mihin kaupunkiin ostat liput!)

Sähköposti: teatteriterra@gmail.com

Puh. +358 45 109 0114

 

Kategoriat
kotiseutu yhteiskunta

Lahden valtuusto salasopimusten ansoihin

Helsingin Sanomat on ollut omassa ajatuskuviosuppeudessani pitkään puolueeton ja tasapuolinen suomalaisyhteiskunnan vaikuttaja.

Viime viikon ajan on sopivasti puhjennut julkiseksi myös Etelä-Suomen Sanomissa Lahden kaupunginvaltuuston valtuutettujen jo puoliksi sovitut (DEM+KOK) päätöstehtailun tärkeiksi nostettujen nokkanimien ennakkotiedot. Näitä puolueiden ehdotuksia tulee pienemmistä puolueryhmittymistä vielä lisää ensi viikonvaihteeseen asti.

Myönnän, että olin ollut heti kuntavaalien 2025 jälkeen lähes tyytyväinen vaalitulokseen kaupunginvaltuustomme saatua äänestyksessämme vaihteeksi piirun verran vasemmistolaisen ilmeen tuleviksi neljäksi vuodeksi – Suomen hallituksen jatkuvan ylimielisen määräämismallin katkettua ainakin edes tulevissa lahtelaisessa päätöstehtailussa – kuvittelin.

Ajaessani ihan tavallisella perheautolla Lahden keskustasta Launeella sijaitsevaan ainoaan lahtelaiseen paperitarvikekauppaan tienristeyksessä näkemäni uusi mainos KYMI RING pelästytti jo etukäteen.

Ensi maanantain 9.6.2026 Lahden valtuustokokouksessa valittavien puolueiden nimeämien henkilöiden kykyjä selvitä heille jo etukäteen korkeimmille palleille pönkitetystä päättäjäasemasta voimme lukea ennusteen vaikkapa Lahen uutisia  -artikkelista vuodelta 2022:

Valtuusto%2013.5..jpg
https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2022/07/uusintanaytoksia-valtuustostamme-yleison-pyynnosta

Tuossa jutussa, parhain lukijani, on kerrottu, miten  valtuustomme enemmistö (äänin 32-26) pani reilut kaksi miljoonaamme taivaan tuuliin suoraan Iitin Kymi Ring –maisemiin niitä koskaan missään muodossa takaisin saamatta.

Siinä päätöksessä kammoksuin jo etukäteen pääpuolueiden (SDP, KOK) osallistumista tuohon rahaseikkailuun, jossa vain vähemmistö demarinaisista ja kaksi kokoomusnaista osoitti ymmärrystä kansalaisten käsitykseen kaupunginvaltuustolle kuuluvista asioista ja antoi äänestyksessä jyrkän ei-äänen Kymi Ring –tuhlailulle.

Ensi maanantain valtuustokokous voisi ottaa tästä jo menneestä valtuutettujemme virhepäätöksestä onkeensa – jopa pohtia korkeimmille palleille valittavat valtuutetut paljon huolellisemmin kuin ennen.

 

Helsingin Sanomien  (25.5.2025) suhteellisen tuoreessa jutussa haastatellaankin jälleen Kymi Ringin kuin piiloista esiin putkahtanutta lahtelaisedustusta. Kuinka pitkälle salasuhmuroinneissa taas on menty, kun meidän oma matkailuyhtiö johtajineen on siinä mukana. Eikö KOKO-Lahti yhtiön epäonnistuminen mitään opettanut?

Toukokuun Hesarista otteen lainaten:

Kornél Öry on Kymiringiä pyörittävän yhtiön toimitusjohtaja. Taustalla on 36 pilttuun varikkorakennus, jossa on myös kaikki muut radan sisätilat. Kuva: Johannes Wiehn

”Unkarilaisen TRP Hungaryn omistama Kymiring valmistautuu ensimmäiseen kilpailukauteensa Iitissä. Toimitusjohtaja Kornél Öry esitteli medialle ja yhteistyökumppaneille radan parannuksia ja tulevan kesän tapahtumia.
Kymiringillä on tehty merkittäviä kunnostustöitä, kuten asfalttitie, varikkorakennuksen korjaus ja rallicrossradan rakentaminen. Kesällä radalla järjestetään kolme kansainvälistä kilpailua: rallicrossin euroliiga, motocrossin MM-osakilpailu ja rallicrossin MM-osakilpailu.

Useat tahot jäivät nuolemaan näppejään eivätkä saaneet sijoittamiaan rahoja takaisin. Esimerkiksi Lahden kaupunki menetti vähintään kaksi miljoonaa euroa, mutta kaupungin matkailuyhtiö, Visit Lahti, on yhteistyökumppanina myös uudessa ratayhtiössä.
”Me olemme nyt yhteistyökumppani, jolla ei ole taloudellista riskiä”, sanoo Visit Lahden toimitusjohtaja Raija Forsman.
”Haluamme, että Kymiringistä tulee menestystarina. Meillä täytyy olla matkailussa tapahtumia eri vuodenaikoina. Tämä tuo hyvän lisän meidän kesämatkailukysyntäämme.”
Myös Kouvolan kaupunki ja Iitin kunta ovat Kymiringin yhteistyökumppaneita.”

kyn%C3%A4.jpg

Suurin osa Lahden Alueen Kehittämisyhtiö Oy:n LAKESin toiminnoista siirtyi tammikuussa 2013 uudelle Lahden Seudun Kehitys Ladec Oy -elinkeinoyhtiölle.[5] Maaliskuussa Lakesin matkailuun liittyviin toimintoihin keskittynyt yhtiö otti uudeksi nimekseen Lahden seutu – Lahti Region Oy.[1]
Vuonna 2023 yhtiön omistajia olivat Lahti (53 %), Hollola (12 %), Heinola (10 %), Orimattila (8 %), Asikkala (4 %), Iitti (4 %), Kärkölä (3 %), Padasjoki (2 %), Hartola (2 %) ja Sysmä (2 %).[2]
Tässä yhtiössä 53 % eli budjetin enemmistö on Lahden kaupungin rahoittama.
https://visitlahti.fi/etusivu/yhteystiedot/

Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide Teatteriuudisus

Sara Paasikosken ja Louna-Tuuli Luukan teatteriekstaasi

Quo Vadis latinaksi ja minne menet suomeksi – teatteri?

Louna-Tuuli Luukan aivoituksissa ja julkikuvissa ihan kaikkialle maailman ääriin, pienen pölyviuhkan karvasta koko oman keltaisen kaksion jokaiseen nipukkaan, niiden lämpöön, esineiden lämpimyyteen, oman psyyken uniikkiin kaksinpuheluun volyymin ja kuiskausten valloittavaan yllätyksellisyyteen, lukuisten tekstisi hätkähdysten puhdistavaan raikkauteen, erakkouden mittaamattomiin salaisuuksiin heittäytyen, herättelevän ennenkokemattomaan keskusteluun yksinolon ainutlaatuisesta harvinaisuudesta ja kanssasi sen onnellisuudesta nauttimaan.

 

Entä minne menet tuossa täydessä uudessa rajattomuudessa, ajatustesi ja näyttelijätaitojesi opillisissa suvereenissa taitavuudessasi Sara Paasikoski, minne menet ja viet meitä lukkiutuneita katsojasurkimuksia. Ekstaasiin saat, äimästytät liiankin monesti. Sanattomina, ihastuneina, täysravittuina teatterin kaikkinaisista fraaseista ja säännöistä, ennakkoluuloista puhdistettuina ilmaisusi eläytyvästä verrattomuudesta ja ajatustesi yllätyksellisyydestä saat nykyisyytemme unohtamaan: hetkistä kaksiosi meille avatulta seinältä vain muutamin ihailevin naurunturskahduksin haltioituneina pystymme esitykseesi vastaamaan ja taatusti riemuitsevin sieluin, vapautunein omin kyvyin tulkinnastasi nauttimaan.

 

Entä minne vievät Virpi Niemisen loihtima rakkaudenkeltainen maailma, lepuuttavine pehmeyksineen, näyttämökuvan sielukkaiksi muuttuneine arki- ja teknisine rekvisiittoineen, shamaanisine sekä meditatiivisine esineistöineen, kuin uus-sadullisine puvustoineen tai äänien, valojen, videoiden tarkkasekuntiset yllätykset, sekunninosissa kihelmöivän muuntuvat tunnelmainteriöörit saati liikkeen nautinnollisesti heittäytyvät elämänjanon unohtumattomat täyttymykset.

 

Lahen uutisia kävi kokemassa kevätnäytäntökauden viimeisen teatteriesityksen eilen.

Quo Vadis Teatterin esitteessä Ekstaasi kaksiossa -teos esitellään eksentrisyyden ja elämänjanon puolustuspuheenvuoroksi, jossa näyttelijäntaiteella, musiikilla ja visuaalisuudella herkutteleva näyttämöteos tihentyy uhosta, herkkyydestä ja hauskuudesta.
Teos on teatterinjohtajan, Louna-Tuuli Luukan, ensimmäinen ohjaus Quo Vadikselle.

Työryhmä
Ohjaus ja käsikirjoitus: Louna-Tuuli Luukka
Roolissa: Sara Paasikoski
Äänisuunnittelijat: Tuuli Jartti ja Johanna Puuperä
Valosuunnittelija: Alpi Vaalaja
Lavastus- ja pukusunnittelija: Virpi Nieminen
Videosuunnittelija: Tekla Vály
Koreografia: Oona Jama
Tuotanto: Krista Mäkinen

Arvio kirjoitettu Kansallisteatterin Omapohjan esityksestä
la 31.5.2025 19:00

 

 

Kategoriat
kulttuuri Televisio

Teatteri Quo Vadiksen Ekstaasi kaksiossa

Teatteri Quo Vadiksen 40-vuotisjuhlavuoden esitys Ekstaasi kaksiossa
Lahen uutisia käy kokemassa kevätnäytäntökautensa viimeisen teatteriesityksen tänään.

Ekstaasi kaksiossa on eksentrisyyden ja elämänjanon puolustuspuheenvuoro. Näyttelijäntaiteella, musiikilla ja visuaalisuudella herkutteleva näyttämöteos tihentyy uhosta, herkkyydestä ja hauskuudesta.
Teos on teatterinjohtajan, Louna-Tuuli Luukan, ensimmäinen ohjaus Quo Vadikselle.

Työryhmä
Ohjaus ja käsikirjoitus: Louna-Tuuli Luukka
Roolissa: Sara Paasikoski
Äänisuunnittelijat: Tuuli Jartti ja Johanna Puuperä
Valosuunnittelija: Alpi Vaalaja
Lavastus- ja pukusunnittelija: Virpi Nieminen
Videosuunnittelija: Tekla Vály
Koreografia: Oona Jama
Tuotanto: Krista Mäkinen

Esitys Omapohjassa, Itäinen Teatterikuja 3
la 31.5.2025 19:00

 https://lahenuutisia.fi/2025/06/01/sara-paasikosken-ja-louna-tuuli-luukan-teatteriekstaasi/

Kategoriat
kotiseutu kulttuuri yhteiskunta

Uuden kaupunginvaltuustomme laskutehtäviä ja palkkioitakin?

Lahden kuntavaalien poliittiset luottamuspaikat

Huhtikuisissa kuntavaaleissa 2025 lahtelaisista 99299 äänioikeutetusta kävi äänestämässä 49304 lahtelaista. Prosentteina siis joka toinen (49,6 %) äänioikeutetuista oli kiinnostunut kaupunkimme asioiden päättämisestä demokraattisesti ja luottamuksen aitoon kansanvaltaan oli joka toinen lahtelaisäänioikeutettu (50,4 %) menettänyt jättämällä äänestämättä. Lisäksi noin 1500 ääntä oli mennyt harakoille (=hylättyinä 900 ja pienille rekisteröidyille ryhmittymille sirpaloituina).

Kun nyt tarkastellaan Lahden uutta kaupunginvaltuustoa, voidaan todeta, että sen valittujen 59 kaupunginvaltuutetun saama yhteinen äänimäärä on 27073 antamaamme ääntä.

 

**Maallikon korkeinta matematiikkaa ja päättelyä käyttäen: Meistä 99299 lahtelaisesta äänestysoikeutetusta kävi äänestämässä kuntavaalissa 49304 (49,6%). Nyt muodostetun uuden kaupunginvaltuustomme kokoonpanoon äänistämme vain 27078 on noteerattu ja 22231 antamaamme ääntä on mennyt valtuustoäänten yli kuin hukkaan.

Se on lahtelaisyhteiskunnan suurelle enemmistölle nolo tulos – eikä se ole nyt valtaan nousevalle uudelle valtuustollekaan mikään suuren kunniallisen yhteiskunnallisen ylpeilyn paikka.

Lahtea hallitsee seuraavat neljä vuotta näin harvalla haavilla valtaan nostetut poliittisesti vahvistetut yksilöt.

Valta tuntuu taas nousseen päähän jo monelle, jotka tässä harvasattumaisessa haavimenetelmässä kiipeävät kyynärpäin kaapinpäälle, ja me enemmistö lahtelaisia omassa tyhmyydessämme annamme välinpitämättömästi, epädemokraattisesti näin tapahtua.

 

Tämä kaupunkivaltuustomme muodostama 59 joukko päättää myös monista ihmisyksilöistä meidän 100000 äänioikeutetun asioiden lisäksi: 20000 lahtelaisen – lasten, nuorten ja äänestämisoikeudettoman kansanosan – puolesta. Kouluasioista ja koulutuksesta tehdyt päätökset ovat lahtelaisten tulevaisuuden kannalta erittäin merkittäviä.

Lahden eri puolueryhmittymien saamat äänimäärät 59 kaupunginvaltuutetun uudessa valtuustossa 2025-2029:

KD 1851, KESK 1078, KOK 7909, PRO 2321, SDP 9846, VAS 2085, VIHR 1988

YHTEENSÄ 27078 ääntä **

 

Laitan lopuksi vielä yleiseen keskusteluun lähimenneisyydestä kymmenen vuoden takaa (2015) kuvion, joka muutti Lahden kaupungin keskeiset päätökset tapahtumaan rahan voimalla. Mikä on rahanahneuden tilanne uuden valtuuston ensimmäisessä kokouksessa 9.6.2025 ? Siitä tulevissa Lahen uutisia -jutuissa lisää.

 

Pyllist%C3%A4j%C3%A4t.jpg

Kategoriat
Koulutus kulttuuri taide

KAKSI valokuvanäyttely tänään

Vapaa pääsy.

Tervetuloa!

Kategoriat
kotiseutu kulttuuri yhteiskunta

Lahti takaisin ansaitsemaansa kunniaan

Lahden uuden 9.6.2025 aloittavan nelivuotisen kaupunginvaltuuston jäsenet puolueineen ja äänestäjämäärineen:

Rehellisyyden voivat uusi kaupunginvaltuustomme tulevassa kesäkuun ensimmäisessä (9.6.2025) kokouksessa sekä myös uudehko kaupunginjohtajamme Niko Kyynäräinen esittelytekstissään valtuustolle yhdessä palauttaa kaupunkiimme vaikka heti. Samalla katoaa kaupunkimme koko maahan levinnyt pilkkamaine kaikkea yhteiskunnallista demokratiaa karttavana rikollisten kanssa käytävänä meklarin johtamana huutokauppatavarana.

Lahdesta, viehättävästä järvien ja harjujen luonnonparatiisimaisesta kaupungista, on tullut pelkkä huutokaupan kohde. Kaupunkimme keskeinen johtaja, Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho on ottanut tehtäväkseen – kunnostamiseen ja kiinteistön hoitamiseen välinpitämättömältä Tilakeskukseltamme – huutokaupata monia satoja neliöitä meidän asukkaitten hallitsemia ja omistamia lämpimiä neliöitä eniten tarjoavalle. Alholtakin puuttuu maalaisjärkinen oikeudentaju, kun hän myy ne pilkkahinnalla rakentamisesta tuomitulle rikolliselle Pasi Tinnilälle, joka parhaillaan kärsii ehdollista vankeustuomiotaan juuri rakentamiseen liittyvistä epärehellisistä velkarikoksista, kuten Lahden keskeiseen julkikuvaan, Lahden Konserttitaloon liittyvissä yhä vain laajenevissa petossyytteissä, nyt vasta välituomiona langetetun ehdollisen vankeustuomion jatkuessa.

 

1.

Etelä-Suomen Sanomat kertoi vuoden 2024 joulukuussa, että Lahti myi Villähteeltä 190 neliön tilat liikemies Pasi Tinnilälle 500 eurolla. Myyjänä oli Lahden kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho, joka teki viranhaltijapäätöksen liikehuoneiston myymisestä korkeimman hyväksytyn huutotarjouksen tehneelle Pasi Tinnilälle. Liikehuoneisto luovutettiin ostajan hallintaan vapaana ja velattomana. Kaupan yksityiskohdat sovittiin kauppakirjassa.

https://lahenuutisia.fi/2025/03/23/lahti-virkaintoilijoidensa-suurten-kansainvalisten-rakennuskonsernien-ja-petollisten-liikemiesten-kurimuksessa/

 

2.

Viime tiistaina 20.5.2025 ESS jatkoi Lahden nimellishintaisten huutokauppojen paljastuksia.

Kohteena on Huokotie 9:ssä sijaitseva kiinteistöyhtiö Nastonharjun Liiketalon liikehuoneisto, jonka kaupunki myi 200 eurolla. Liikehuoneiston osakkeet olivat myynnissä Huutokaupat.com-palvelussa. Tarjouksia saatiin neljä. Korkeimman tarjouksen teki kiinteistösijoittaja Pasi Tinnilä. Kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho on tehnyt viranhaltijapäätöksen liikehuoneiston osakkeiden myynnistä 200 euron kauppahinnalla. Myytävän huoneiston pinta-ala on 316 neliötä. Huoneisto luovutetaan ostajan hallintaan vapaana ja velattomana. Kaupunki kirjaa kaupasta huomattavan tappion, sillä huoneiston osakkeiden tasearvo on 121 920 euroa.

https://lahenuutisia.fi/2024/05/13/lahti-keinottelijoiden-bisnesten-tyyssija

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2021/02/kulttuuriarvot-ja-tinnilan-kahisevat-setelit

https://lahenuutisia.vuodatus.net/lue/2020/10/lahtelaiset-tinnilan-ja-hemson-hoivissa

PS

Heinäkuussa 2024 Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa Pasi Tinnilä sai velallisen epärehellisyydestä ehdollisen vankeustuomion  1 vuosi ja 10 kuukautta. Hänen rikoskumppaninsa Mika Lehto tuomittiin viiden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja passitettiin suoraan vankilaan. Heidän yhteisvastuullinen korvausvelvollisuutensa on 7 miljoonaaa euroa. Myös kaupunkilaisjärjellä ajatellen kunnan vastuullisen viranhoitajan olisi syytä karttaa kaupankäyntiä epärehellisiin liiketoimiin syyllistyneiden kauppakumppaneiden kanssa oman kaupunkilaistensa luottamuksen säilymiseksi.

Kategoriat
kansainvälisyys taide teatteri yhteiskunta

Tampereen Teatterikesän 2025 ohjelmakatsaus

Hollantilaisiin menestyneisiin tanssiryhmiin kuuluva ISH Dance Collective vierailee Suomessa ensi kertaa. Koreografi ja ohjaaja Marco Gerris työryhmineen lupaa, ettei katsoja tule uskomaan silmiään.

Elements of Freestyle ottaa varaslähdön Teatterikesään, sillä esitys nähdään Tampere-talon Isossa salissa jo ennen festivaaliviikkoa lauantaina 2.8.2025.

 

Tampereen Teatterikesän pääohjelmisto on julkistettu


Pohjoismaiden suurin teatteritapahtuma Tampereen Teatterikesä tarjoaa elokuussa persoonallisen kattauksen kotimaista ja kansainvälistä näyttämötaidetta. Festivaalin pääohjelmistossa on tänä vuonna yhteensä 19 produktiota, joista viisi on kansainvälisiä. Ulkomailta
vieraita saapuu Ranskasta, Liettuasta, Hollannista, Irlannista ja Britanniasta. Festivaali järjestetään 4.–10.8.25 – nyt 56. kertaa.

Kansainvälisen ohjelman lisäksi Tampereella vierailee lukuisia kotimaisia esiintyjiä ja taiteilijoita. Pääohjelmistossa nähdään esityksiä Suomen Kansallisteatterilta, Teatteri Takomolta, Q-teatterilta, & Espoon teatterilta, Teatteri Jurkalta ja Lappeenrannan kaupunginteatterilta sekä Kuopion kaupunginteatterilta. Mukana on myös työryhmiä ja vapaan kentän kokoonpanoja, kuten Vauriomania ja Helsinki 98. Myös festivaalin kotikaupunki on tänä vuonna edustettuna, kun ohjelmistossa nähdään teokset niin Tampereen Teatterilta, Tampereen Työväen Teatterilta kuin Väki-kuorolta.

Esitykset on valinnut festivaalin kolmen teatteriekspertin taiteellinen johtoryhmä Taija Helminen, Hilkka-Liisa Iivanainen ja Tanjalotta Räikkä yhdessä toiminnanjohtaja Hanna Rosendahlin kanssa. Pääohjelmiston rakentamisessa on panostettu siihen, että kaikenikäisille teatterin ystäville löytyy koettavaa. Näin tiimi luonnehtii kokonaisuutta:

”Pääohjelmiston esitysten sisällöt, henkilöt ja toteutukset kulkevat rajalla – nautinnon ja tyhjyyden, lain ja moraalin tai elämän ja kuoleman rajalla. Näitä keskenään erilaisia esityksiä yhdistää häpeä ja häpeämättömyys, toiveikkuus ja lämpö. Ne nousevat näyttämöille, kulkevat kaupungin läpi tai rakentuvat sillan alle. Niissä kukoistaa rikkaruohon sitkeydellä kukkiva elämänvoima.”

 

Kansainvälisesti suurimmat tuotannot Hollannista ja Ranskasta

Teatterikesässä nähdään 2000-luvun menestyneimpiin hollantilaisiin tanssiryhmiin kuuluva ISH Dance Collective, joka vierailee nyt ensi kertaa Suomessa. Marco Gerrisin koko perheelle ohjaama teos Elements of Freestyle sulauttaa yhteen urbaanin urheilun ja taiteen. Luvassa on breakdancea, rullaluistelua, freestyle-koripalloa, rullalautailua, BMX-pyöräilyä ja vapaajuoksua. Se tuotetaan festivaalille yhteistyössä Tampere-talon kanssa.

 

Ranskalaissyntyinen kirjailija, ohjaaja ja kuvataiteilija Mohamed El Khatib hyödyntää näyttämötaiteessaan dokumentaarista aineistoa ja antaa äänen heille, joita harvoin kuulemme. La vie secrète des vieux ‑teoksessa joukko 76–90-vuotiaita valloittaa lavan tarinoillaan rakkaudesta ja intohimosta. Esitys pohjautuu lukuisiin ikäihmisten haastatteluihin ja sen tuotannosta vastaa Zirlib.

 

Skotlannista lähtöisin oleva taiteilija Katy Baird tuo festivaalille sooloteoksensa Get Off. Queer-esitystaiteen legendaksi kutsutun Bairdin anarkistinen ja hauska esitys vie olemassaolon kysymysten äärelle: mihin tämä niin kutsuttu elämä oikein kuluu?

Irlantilaisen koreografi Emma Martinin Birdboy-esitys juhlistaa kaikkia syrjään jääneitä outolintuja. Tanssia, ääntä ja esineitä hyödyntävä teos sopii niin kouluikäisille lapsille, nuorille kuin aikuisille. Esityksen tulkitsee tanssija ja esiintyjä Kévin Coquelard.

 

Liettualainen lasten tanssiteatteriin erikoistunut Dansema Dance Theatre vierailee festivaalilla esityksellään World Without Eyes. Pikkuväki pääsee hämmästelemään maailmaa aistiystävällisessä ja erityislapset huomioivassa tanssiteoksessa. Esitys on osa Liettualainen kulttuuri Tampereella 2025 ‑ohjelmaa, joka esittelee liettualaista nykytaidetta. Koreografiasta vastaa Birutė Banevičiūtė.

 

Kotimainen ohjelmisto vie katsojan teatteritilojen lisäksi kaduille ja sillan alle

Suomen Kansallisteatterilta nähdään Teatterikesässä kaksi esitystä. Akse Petterssonin kirjoittama ja ohjaama totinen komedia Oppitunteja eläville käsittelee inhimillistä peruskokemusta omasta tyhmyydestä.

Prima Facie on puolestaan Suzie Millerin lukuisasti palkittu näytelmä, jonka Suomen kantaesitys nähtiin Kansallisteatterissa huhtikuussa 2024. Monologinäytelmän seksuaalisesta väkivallasta ja yhteiskunnan valtarakenteista on ohjannut Susanna Kuparinen ja sen tulkitsee näyttelijä Annika Poijärvi.

 

Musikaalin festivaaliyleisölle tarjoaa vuoden teatterina palkittu & Espoon Teatteri. Minna Craucher – musikaali vallasta ja vallattomuudesta on teos kiistellystä ja kummastellusta naisesta, joka nousi köyhistä oloista seurapiiriemännäksi ja esimerkiksi Tulenkantajien vaikutuspiiriin. Esityksen on kirjoittanut Aino Pennanen, ohjannut Riikka Oksanen ja sen musiikista vastaa Eeva Kontu.

Q-teatterin Rikos ja rangaistus on puolestaan vimmainen näyttämötulkinta maailmankirjallisuuden suurimmasta rikoskertomuksesta. Ohjaaja Esa-Matti Smolanderin tulkinnassa Dostojevskin ihminen heitetään tämän päivän Helsinkiin.

Kuopion kaupunginteatteri tarjoaa Juha Hurmeen ohjaaman esityksen Maiju Lassilan romaanista Kuolleista herännyt. Hurmeen sovituksessa matkataan Pohjois-Savon seudulla ja komediallinen esitys peilautuu myös reaalimaailman kvartaaleihin, optioihin, vilunkeihin ja konkursseihin.

Vuonna 2024 perustetun Vauriomania-ryhmän esitys Haavemaa – Savolainen mayhem vie katsojat ”Mäyrävesi-pitäjään”. Juuso Timosen ohjaamassa teoksessa näyttelevät Paavo Kääriäisen ja Jonnakaisa Riston lisäksi groteskit nukkehahmot.

Teatterikesässä nähdään myös näyttelijä Samuli Niittymäen ja äänisuunnittelija Tatu Nenosen kolmas yhteistyö Kohina. Tuotannosta vastaa Teatteri Takomo, joka tuo Tampereelle toisenkin teoksen: Ami Karvosen kirjoittaman ja ohjaaman Luodut katseet -esityksen.

Teatteri Jurkan ja Lappeenrannan kaupunginteatterin yhteistuotanto A.K.A. (Toiselta nimeltään) käsittelee muun muassa sitä, miten rasismi ja ennakkoluulot voivat tuhota nuoren ihmisen elämän. Daniel J. Meyerin kirjoittaman monologiteoksen on ohjannut Tuomas Parkkinen ja näyttämöllä loistaa Carlos Orjuela.

Helsinki 98 -teatteriryhmä tutkii kysymystä: ”Mitä taide voi olla 24.2.2022 jälkeen?” Teatterikesässä nähtävä Neuvostoihmisen loppu pohjaa valkovenäläisen Nobel-kirjailijan Svetlana Aleksijevitšin samannimiseen teokseen. Yleisömenestyksen saavuttanut esitys on ryhmän Aleksijevitš-trilogian ensimmäinen osa.

He sanoivat: Rajat kiinni -teos hyödyntää historia- ja tutkimusaineistoa ja purkaa suomalaisen fasismin pimeää kulttuuriperintöä. Teatterikesässä nähdään ohjaaja Fiikka Forsmanin ja monitaiteisen työryhmän vielä työstövaiheessa olevan teoksen lyhyt, esityksenomainen ulostulo. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu tutkijoiden vetämä keskustelutilaisuus. Teos tuotetaan yhteistyössä Teatteri Telakan kanssa.

Paikallista väriä festivaalille saadaan kolmen teoksen myötä. Tampereen Teatterin Peltienkelit-esitys muuttaa kaupungin keskustan queer-näyttämöksi. Eteläpuistosta käynnistyvä kaupunkikierros sukeltaa Tampereen sateenkaarihistoriaan ja tutustuttaa katsojat todellisiin paikkoihin ja ihmisiin – aina 30-luvulta tähän päivään. Ohjauksesta ja esiintymisestä vastaa näyttelijä Arttu Soilumo.

Tamperelainen Väki-kuoro kutsuu katsojat Ratinan sillan alle, Kesärannan skeittiparkkiin. Muusikko-säveltäjä Petra Poutasen johtaman sekakuoron teos Kalliolle, kukkulalle, sillan alle kertoo epätasa-arvosta, asunnottomuudesta, syrjässä olemisesta ja inhimillisen suojan tarpeesta.


Marc Gassot’n
ohjaama esitys Nämä onnemme päivät on kuvaus kahden varttuneen, elämää nähneen ihmisen kohtaamisesta. Deirdre Kinahanin kirjoittama palkittu näytelmä (engl. These Halcyon Days) sai Suomen kantaesityksensä Tampereen Työväen Teatterissa syyskuussa 2024.

Pääohjelmiston rinnalla julkistetaan musiikkipitoinen TelttaLab-ohjelmisto. Festivaaliviikolla on luvassa yleisölle ilmaista katusirkusta ja -teatteria, josta vastaa muun muassa duo Kate & Pasi. Koko katuohjelmisto sekä tarkemmat tiedot ja esitysajat julkistetaan kesäkuussa.

Festivaalin lipunmyynti alkoi 8.5.25 klo 11.00. Lippuja myyvät Lippu.fi ja Teatterikesän oma lipunmyynti Finlaysonin alueella.

Allaolevasta linkistä löydät pääohjelman näytelmät ja niiden esitysajankohdat koko festivaaliajalta:

https://www.teatterikesa.fi/ohjelmisto/paaohjelmisto/

Lahen uutisia palaa Tampereen Teatterikesän Pääohjelmistoon vielä tarkemmin Juhannuksen jälkeen – ja esittelee myös G Livelab Tampere -musiikkiklubilla järjestettävän teatterillisen TelttaLab-ohjelmiston ja muun teatterikesän ohjelmatarjonnan niiden varmistuttua jokaiselta ohjelmistoillalta.

 

Kategoriat
kansainvälisyys kotiseutu Koulutus kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Lahden kaupunginteatterin keväinen tervehdys

Syksyn 2025 uusien esitysten valokuvat  Antti Sepponen

 

Lahden kaupungineatterin lippumyymälä on avoinna ennen kesätaukoa seuraavasti:
27.-28.5.2025 klo 11-17
0600 30 5757 (1,55 € / min+pvm) TAI lktliput@lahti.fi

Ryhmä- ja yritysmyynti palvelee 13.6.2025 asti.
ma-pe klo 10-16
(03) 752 6000 TAI lktryhmat@lahti.fi

………………………………………………………………

Syksy 2025 on vapauden kaihoa ja kantaesitysten suurta juhlaa Lahden kaupunginteatterissa

Suuret tunteet, kipeät ihmiskohtalot, rohkeus ja elämänmyönteisyys saavat vallan syksyllä. Unohtamatta livemusaa ja upeita vierailijoita sekä suurella että pienellä näyttämöllä.

Syyskauden aloitus

Syyskauden aloittaa 30.8.25 koko perheen esitys, kotimaassaan rakastetun latvialaisen Anna Brigaderen (1861–1933) Nysä, jättiläismäisen pieni seikkailu. Nysän sovittaa ja ohjaa itsekin latvialaistaustainen Alise Polacenko. Visuaalisesti upeassa ja lämminhenkisessä satunäytelmässä omapäinen Nysä lähtee etsimään onneaan ja toteuttamaan unelmiaan taianomaiseen maailmaan, jossa hän kohtaa muinaisia voimia. Nysän roolissa valovoimainen Aurora Manninen, ja vierailijoina ovat useista tv- ja elokuvarooleistaan tunnettu Jenni Kokander, mm. Q-teatterin näyttelijäensemblesta tunnettu Lotta Kaihua sekä Siipirikkoa Mikko Roihan Niskavuoren Hetassa näytellyt Veeti Vekola.

Kauden suurtuotanto on Elena Ferranten menestysromaaniin pohjautuva Loistava ystäväni, joka saa suomenkielisen kantaesityksensä Lahden kaupunginteatterin Suurella näyttämöllä 6.9.25. Loistavan ystäväni ohjaa peräti viidelletoista näyttelijälle Anna-Elina Lyytikäinen, koreografia on Tiina Brännaren ja seitsenhenkistä orkesteria johtaa Antti Vauramo. Tämä miljoonia kirjoja myynyt, suosittuna televisiosarjanakin tunnettu ja ympäri maailmaa rakastettu moderni klassikko vie meidät värikkääseen ja vaaran tuntua huokuvaan Napoliin, sen köyhiin kortteleihin, joissa ei pelätä elää, rakastaa ja kuolla. Tarina kertoo kahden naisen elinikäisestä ja monimutkaisesta ystävyydestä, joka on sekoitus intohimoa, haastetta ja syvää kiintymystä. He ovat toistensa vastakohtia, mutta yhdessä kokonaisia, päärooleissa Lila Vilma Kinnunen ja Elena Nenna Tyni. Miespääroolissa Nino vierailee lukuisista tv- ja elokuvarooleistaan tunnettu Riku Nieminen.

Lokakuun kantaesitykset

Suuren näyttämön toinen ensi-ilta 11.10.25 on uuden sukupolven seuratuimpiin kuuluvan näytelmäkirjailija Kaisa Lundánin Lahden kaupunginteatterille kirjoittama näytelmä Tule kotiin, tähtityttö! Näytelmä on tragikomedia perheestä, jossa suru tekee ihmisistä hirviöitä – myös niistä kaikkein rakkaimmista.
Kun pikkuveli Jussi kuoli, teini-ikäinen Reetta pakeni kotoaan eikä häntä ole sen koommin kotiseudullaan nähty. Mutta nyt, viisi vuotta myöhemmin, Reetta osallistuu suosittuun laulukilpailu Stara of Finlandiin. Ehtona kilpailussa etenemiselle on kuitenkin vierailu kuvausryhmän kanssa lapsuudenkodissa, jossa muut perheenjäsenet, entinen poikaystävä ja kipeät muistot edelleen odottavat kohtaamista. Tähtitytön ohjaa ensimmäistä kertaa Lahden kaupunginteatterissa vieraileva Tomi Korhonen. Reetan roolissa on Nenna Tyni ja Reetan isoveljeä näyttelee useista merkittävistä teatterirooleistaan tunnettu, Lahden kaupunginteatterin uusi näyttelijä Markus Järvenpää.

Pienellä näyttämöllä saa ensi-iltansa 15.10.25 Lauri Vennosen kirjoittama ja ohjaama Kiljupunkkarityttö. Syyskauden toinen kotimainen kantaesitys on vahvasti elämänmakuinen, rouheaa livemusiikkia sisältävä, Lahden 80–90-luvun punk-skeneä kunnioittava draama. Musiikkiterapeutti Minna on 45-vuotias ja kriisissä. Päätä hajottaa vastuu terapia-asiakkaista, jotka eivät ota vastuuta itsestään. Erityisen turhauttavan istunnon jälkeen Minna tajuaa ongelman ytimen: ”Mä en oo ankee terapiatäti, mä oon makee kiljupunkkarityttö”. Päärooleissa musiikkiterapeutti Minna Laura Huhtamaa sekä hänen puolisonaan näyttelijä, rap-artisti Deogracias Masomi.
Kiljupunkkarityttö on Lahden kaupunginteatterin Lahti 120-vuotta -juhlaesitys.

Suosikin paluu

Kaaos%20kuva.jpg

Studionäyttämölle palaa 11.9.25 alkaen valtaisan suosion saavuttanut Mika Myllyahon kirjoittama ja Tapani Kalliomäen ohjaama Kaaos. Ruuhkavuosissa ja ystävyyden vuoristoradassa tasapainoilevat edelleen taiturimaiset Laura Huhtamaa, Anna Pitkämäki ja Liisa Vuori.

 

Lahen uutisia pyrkii rientämään kaikkiin teatterimme uutuusnäytelmien ensi-iltoihin ja kertomaan niistä arvionsa.

https://lahdenkaupunginteatteri.fi/

FacebookLinkedInCopy Link

Kategoriat
Historia kotiseutu Koulutus kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Vuoden 2025 Teatterifestarien kevätlumoissa

Kaksipäiväiset festarit sisälsivät viime viikonvaihteessa 17.-18. 5. 2025 Lahden kansanopistossa kaksi vuotta teatteria opiskelleiden hienot, täysin itse suunnitellut ja tulkitut Teatteri II -koulutuksen komean yksilölliset sooloesitykset – tilaisuuden perineiden nimi oli festarit. Molempina päivinä koimme myös koko ryhmän toteuttaman, kehonkielen uljaan ja monisävyisen liiketutkielmallisen tanssiperformanssin – Suuren teatterisalin haltioituneen yleisön sekä 15 näyttämötaitelijan jättäessä molemminpuoliset hyvästit kyynelsilmin näiden teatteritaitureiden hyvästellessä haltioituneen yleisönsä, ja koko Lahden  teatteritaiteen tuoreimmasta, uudenlaisesta herkusta ihan tyhjäksi.

Mitä kaikkea me teatterinälkäiset saimmekaan pieninä näytelmällisinä esityksinä kokea- tässä nimikkeitäni esityksistä:

Tarpeellinen karjalanpiirakkaopetus  Traagisen puhutteleva joutsen  Itseironen minä haluun vaan esiintyy  Kohtalokas-koskettava loppu kun sydän on täynnä  Emission de cuisine-muotinen kiihkeävauhtiherkku, Lady Gaga hurjavauhtinen liikeajatteluherkkuluomus   Kiva Pärnun linjurikyyti Naurakaa saatana klovneriapiruilu  Katsojien menninkäismajan siskonpeti  Kehojonglöörin blues-  seinähulluus  Hakuvideo maajussille morsian -ohjelmaan  ja parri nuuskaa yläpeltiin…. ym.

LAVALLA: Lahden kansanopiston Teatterikoulutus II
Elli Arstila, Heikki Hoppania, Kaisla Jaakonaho, Lina Juusela, Teemu Kalliokoski, Elias Kaukkila, Tino Karttunen, Minka Kosonen, Aino Kuronen, Albertta Leppäniemi, Aapo Loimalahti, Jade Manner, Minea Mantsinen, Katinka Ritvanen, Ville Saastamoinen ja Peetu Savolainen

 

Kategoriat
kansainvälisyys musiikki Televisio yhteiskunta

Kilpailu on ainoa tapa elää sivistyneesti maapallolla

Johannes Pietsch

 

Maailman maat, seudut, elinkeinot, työpaikat ja ihmiset kilpailevat keskenään voimassa, asevarustelussa, avaruuskäynneissä, hyvinvoinnissa, oppisaavutuksissa, älykkyydessä ja tekoälyneroudessa. Automerkit ja kilpa-autoilijat kilpailevat nopeudessa ja kestävyydessä erilaisten rallien muodossa ympäri maailman. Henkisissä kyvykkyyksissä ja taiteellisuudessa kilpaillaan palkinnoista ja tunnustuksista mitä erilaisimmissa muodoissa ja kulttuurin lajeissa. Kilpailu on ainoa muoto mitata ihmisen merkitys ja arvo tänä päivänä.

Sveitsissä pidettyjen vuoden 2025 Euroviisu-kilpailujen finaalin äänestysten voittajan loppusuoralla olivat enää Israel ja Itävalta, sillä

Itävallan yleisöäänet oli vielä laskematta ja kun ne saatiin, selvisi viisukilpailun lopputulos tänään sunnuntaina 18.5.2025 klo 2.00:

Itävalta oli voittanut tämänvuotisen Euroviisu-kilpailun, edustajanaan kontratenori  JJ eli Johannes Pietsch kappaleella Wasted love.

Lähinnä vanhan mantereen 200 miljoona ihmistä oli seuraamalla viisukilpailua suorittanut päivänpolttavimman vuoden 2025 kulttuuriteon, joka tapahtui maiden  kilpaillessa etevyydessä aikamme kevyessä viihdemusiikissa. Kaikkiaan 37 kilpailumaaksi hyväksytyssä maassa oli ehdottomalla oikeudenmukaisuudella nyt siis arvostettu ja arvosteltu vuoden 2025 voittajaksi Itävalta. Kilpailukappaleiden esitykset pisteytti asiantuntijaraati. Niistä ja jokaisen osallistujamaan yleisöäänestyksen pisteistä laskettiin lopputulos.

Tämä suorastaan toripuheiden, puhelinkeskustelujen, median ja yksityisten ihmisten arjen ja juhlankin, lasten, nuorten ja vanhusten lähes vuoden pituinen tärkein puheenaihe ja kyltymätön medioiden hehkuttama kilpailemisen mielenkiinto, jossa Suomi lähes paljaspyllyisellä osanottajallaan selvisi peräti sijalle 11, on ainakin suomalaisten joukkoviestimien todellinen riemu: olivathan Itävallan voittajaviisun lavashown tehneet suomalaiset alan ammattilaiset: me suomalaiset siis voitimme! Se, että jopa Euroopan ulkopuolelta – sotiva, murhaava, hyökkäävä ja tappava maailman ykkösvaltio Israel – sai osallistua tähän rehtiin kilpailuun, olla lähellä voittoa ja tulla toiseksi, kertoo jotain sivistyksestä, aidosta maailman sivistyneeksi elämäksi ajatellusta moraalista.

En tiedä, millä nimillä tällaisia kisoja oikein voisi nimittää. Juoksukilpailut mitataan tarkoin sekuntimittarien sadasosamitoilla, korkeus- ja pituushypyt senteillä ja sitten tulevatkin monet ihmisruumiin kilpailulajit, joissa ihmisen kauneusaistia (Miss Maailma) tai lihaksien voimaa sekoitetaan metreihin ja sentteihin, myös laskemalla yhteen tyyli ja pituus (mäkihyppy) tai vain pelkkä tyyli (kaunoluistelu, voimistelu) tai vastustajan moukaroiminen nyrkeillä lähes tajuttomaksi (nyrkkeily). Vaan entäpä tämä euroviisu ja yleensä pop-musiikki eri aikakausina. Sekö on siis tarkasti ja oikeudenmukaisesti kilpailemalla mitattavaa laatukulttuuria!

Aika omalaatuinen on tuo euroviisuilu – kulttuuriksi en vieläkään osaa sitä noteerata.

Artikkelin kuvamateriaali kuvakaappauksia YLEn asiaohjelmista 17.-18.5.2025

Kategoriat
kansainvälisyys Koulutus kulttuuri teatteri yhteiskunta

Gaudian Baskervillen koira

Teatteri Vanha Jukon moderneissa teatteritiloissa nuorten lukiolaisten 120 vuoden ikäinen 300-sivuinen jännitysromaani Baskervillen koira taipuu tajuttavaksi teatteriesitykseksi myös tänä digitieteen ja maailman sotaisten tunnelmien aikana. Aikanaan pitkään roskakirjallisuudeksi luokiteltu, nyt dekkarien maailma oli viimein viime vuosisadan lopulle tultuaan saanut armon kuulua kirjallisuuteemme suosituimpana lukemisena. Pääosin tämä kirjallisuuslaji aluksi oli käännöskirjallisuutta, jopa kioskeista ostettavaa ajankululukemistoa. Usein eri maiden ja seutujen historiallisten legendojen toteutuksina nämä kirjat kuitenkin olivat siirtyneet jännityksen kauhujen maailmaan, mittasuhteiltaan ja realismiltaan kuvitteellisiksi ja sepitetyiksi aikuisten saduiksi.

Lahden lukio Gaudian neljäkymmenpäinen teatteriopiskelijaharvinaisuus suoriutui tehtävästään tyylikkäästi. Ohjauksen, sovituksen ja näyttelijätyön mainio ratkaisu oli kertoja, jona toimi lähes kymmenen eri varjon näyttelijät: tuon vaikuttavan monihenkisen varjoelementin astuessa estradille sen jokainen olio puhkesi vuorollaan jatkamaan kertomuksen tarinaa, koko ajan meitä kuulijoita tarkkaillen ja kertoen juonta eteenpäin – samalla alkuperäisen vanhahtavan ja koukeroisen tekstin näyttämöpuheeksi suoristaen. Vaikutuimme ja vakuutuimme tapahtumien käänteistä ja sujumisesta.

Aivan verrattomia olivat useat esityksen yllätykset – kuten vauhtiin puhjenneet, hiotut ja yllättävät joukkokohtaukset: Baskervillen koiran pyyhkäistessä odottamatta näyttämön yli sellaisella suihkukonemaisella korvia vihlovalla vauhdilla, ettei silmä enää erottanut – eikä tässä teatteritilassa taatusti moista niin häikäisevää shokeerausta ennen ole koettu.

Entä tapahtumapaikan valtavan nummen pelottava sumuisuus, joka yllätti tarinan tämän tästä nykyisen muodikkaan teatterisavun sumentaessa silmän näkökuvan ja miltei hengityksemme ahdistavaksi pimeässä yössä. Täydeltä asteikolta oli pelkomittari saanut korkeat lukemansa vakuuttavasti tarinaan. Tuosta seudun kalmaisesta sumuisuudesta paljastui kuitenkin päivisin sekä yövalaistuksessa kartanomaisten huoneiden lavastus kirjastoineen, olohuoneineen, etsivätoimisto taitavasti rakennettuna ja toimivana – kaikki kertomuksen tyylikkään vanhakuosisena miljöönä. Koko laaja näyttämö näyttäytyi visuaalisessa loistossaan runsain yksityiskohdin, tyylillä ja maulla, monipuolisella runsaalla rekvisiitalla.

Puvustus – mikä valtava arsenaali asuja, niiden värikkyys, usein brittiläinen tweed-ilmeikkyys, hienostomainen ylimystömäinen naisnäkemys sekä myös mustanpuhuva maaginen mystisyys, tekopartaisuus tästä ensemblestä levisi, piili ja koostui kokonaisuudessaan aukeamaan – silmien ihailla ja ajatuksiimme noiden asujen kantajat tarinaan meistä jokaisen tarkoin kuin jo luonteina sijoittaa.

Esitys todisti myös lavastus- ja pukunäytelmänä huolellisen, kiistattoman korkean tasonsa.

Esitys oli muutaman keskushenkilön tulkintoina täysin valloittavaa, mukaansa tempaavaa, jännitystä ja mielikuvitusta ylläpitävää, sisäistettyä, maulla ja omakohtaisuudella reagoivaa hyvätasoista näyttelijätaidetta.

Ennen kaikkea teosta kannatteli koko ajan Linne Kaksosen herkkyydellä, sisäisellä ajattelulla, supliikilla, vaikuttavasti näyttelemä James Watson. Hän johdatteli tarinan ydintä, henkilöitä, tapahtumien kulkua, keskusteluja luontevasti, sopivan tunteikkaasti, teeskentelemättömästi,  todesti. Upean valloittava näyttelijäluomus ja esityksen hurmaava, tarkkarytminen teatteripuheen voimalataus! Itse maailman toiseksi etevintä salapoliisia Sherlock Holmesia tulkitsi Paju Syrjäkoski  kuin täysin ammattimaisella otteella – ihanan rennolla ironialla hahmonsa ja tutkimuksensa näytelmän keskiöön tuoden. Syrjäkoskessa on ronskia, omaperäistä sisäistä ja ulospäin räiskyvää reaktiokykyä ja näyttelijänotetta, vallattoman hersyvää ja röyhkeää huumoria ja hänen näyttelijähabituksensa on suoranainen karikatyyrin täysosuma. Holmes ja Watson on parivaljakko, joka aina uudestaan tarinassa ilmestyessään – myös romaanin sisällön mukaan – käynnistää heti esityksen juonikoukerot seurattaviksi, arvoituksellisiksi, jännittäviksi, sisältörikkaiksi. Tuohon kaksikkoon voisi vielä kuulua Julia Mättölän hahmottelema tohtori Mortimer, tuo äärimmäisen hauras, pedantti, miltei olemustaan anteeksipyytävän epävarma, mutta sympaattinen rooliluomus. Kuin dynamiitin voimalla Pyry Leinonen hätkähdyttää vastarannan kiiski Franklandina, taatun varmasti tulista ihmisluonnetta ja loukattua sielua malliksi koko täydelle katsomolle omahyväisyydessään räjähdellen – mainio temperamenttinen huippu esityksen näyttelijägalleriassa. Yhden huomattavan, koko esityksen käytännön ihmistä edustavan hahmon luo Iina Karlsson Mary-palvelijana. Hän hallitsee näyttelemisen luontevuuden, miten taitavaa tavallista ihmistä omine salaisine pikkuhuvitteluineen voikaan näytellä niin suurenmoisella lämmöllä – ihailemme!

Parhainta jokaisen näyttelijän osalta oli heidän luomansa persoonallinen, visuaalinen henkilökuva. Niiden voima repliikittäkin vaikutti esityksen henkeen, ilmeeseen, ironiseen huumoriin: tuntui, että tuohon henkilöiden yksilökohtaiseen luonnehahmotukseen oli todella paneuduttu.

 

Mikä ei toiminut puheessa, se korvattiin visualisoinnissa. Mikä taas ei pelannut aidosti esittäjien musisointikyvyillä, se toimi pikkunäppärissä persoonallisissa koreografioissa, eleissä ja liikekielessä sekä nauhalta pauhaavasta vanhahtavasta rokista soittopelejä milloin milläkin kohdalle osuneella esineellä imitoiden.

Esityksen skarppaamista voisi auttaa helposti draaman lyhentäminen, sillä varsinkin toisen näytelmäpuoliskon aikana näytelmä puudutti katsojan mielenkiinnon tapahtumattomuudessa, staattisessa asemoinnissa ja asioita pitkään pelkästään puherepliikkeinä vatvoessaan.

Puhetekniikan tunteja ei tällaiseen suurteokseen ehdi harjoittaa, niitä suurin osa esittäjistä kuitenkin ehdottomasti tarvitsisi. Myös ohjaajan pikkuinen virheasemointi oli puheen kuulumattomuudessa syynä: osa tulkitsijoista replikoi näyttämön taustassa tai katsomosta nähtynä esityslavan sivuille vuorosanansa eikä siis saanut repliikkiään katsomoon saakka kuuluvaksi.

Kaikkiaan esitys on haaste mille tahansa ammattiteatterillekin. Gaudialaisten tulkinnassa kelpo sovitus, ihmisajatus, asioiden päättely, entisaikojen epookki salapoliisimaailma saivat ansaitsemansa kiinnostavan hykerryttävän, vähän tosikon mutta tarpeellisen tulkinnan. Suurella näyttelijäjoukolla yhteisnäytteleminen toimi innostuneesti, eläytyneesti esityksen tarinan sisältöä vahvistaen.

 

Arvio kirjoitettu teatterin ensi-illan 14.5.2025 esityksestä.

Näytelmän seuraavat esitykset 16.-18.5.25  klo 18.00 Teatteri Vanha Jukossa Rautatienkatu 13

 

 

Kategoriat
Historia kansainvälisyys kulttuuri yhteiskunta

Menneen ajan säilyttämisen käytännön konkretiaa

Museoauton iän (vähintään 30 vuotta) saavuttaneiden, museoautoiksi katsastettujen pyhien lehmiemme museobalsamoidut ajopelit ja niiden kunnostus on pitkäjänteistä ja pikkutarkkaa puuhastelua. Tarvittaessa vanhojen osien väsyessä alkaa toimivampien osien metsästys Suomesta, lähivaltakunnista sekä myös netistä ympäri maailman.

Museoidun sukukalleuteni, kuusikymmenvuotiaan Taunus 17 M -farmariautoajopelin, toimimattomaksi muuttuneen matka-ja nopeusvaijerin etsiminen alkoi rompetoreilta ja jatkui kuten tapauksessani auton alkuperäismaan Saksan eri merkkeihin ja vuosimalleihin erikoistuneista varaosamyymälöistä. Varaosa löytyi viimein sekä Suomesta että Saksasta – juuri tällä viikolla se autooni vaihdetaan.

Artikkelikuvassa esimerkki kesän ensimmäisistä rompetoreista.