Kategoriat
Koulutus kulttuuri teatteri

Punaisin ruusu puhkeaa kukkaan 15.11.2024 klo 19.00

Liv Strömqvistin samannimiseen sarjakuva-albumiin perustuva esitys on nautittavana perjantaina 15.11.2024 klo 19.00 Lahden kansanopiston Teatterin II teatterikoulutusvuoden ensi-illassa.

Hauska, feministinen ja villin karnevalistinen teos ottaa selvää siitä, miksi rakkaussuhteet eivät enää nykymaailmassa kestä. Hahmokavalkadin, kuten menneiden aikojen filosofien, antiikin Kreikan jumalien, Beyoncén,

muutaman norjalaismiehen sekä Leonardo DiCaprion avulla katsoja kuljetetaan aikamme olennaisimpien kysymysten äärelle: miksi otan mieluummin kuvan omista kuin rakastettuni kasvoista?  Miksi emme osaa enää rakastaa?

 

Ohjaaja Elina Kilkku:

”Rakkaudesta kertovat teatteriesitykset olen tuominnut hyväosaisten ihmisten heteroparisuhdeongelmissa vellonnaksi, ja sitä on maailmassa jo ihan liikaa. Olen aina ajatellut, että teatterin tulisi käsitellä yhteiskunnallisia teemoja niinkin tylsän ja yksityisen asian kuin rakkauden sijaan. Aiemmat ohjaukseni Lahden kansanopistossa ovat käsitelleet globaalia köyhyyttä (Fast Food Kathakali) ja globaalia pandemiaa (Tappoleikit, tosin sen esityksen tuhosi eräs globaali pandemia.)

Punaisin ruusu puhkeaa kukkaan -näytelmää lukiessani aloin kuitenkin miettiä. Onko lopulta mitään yhteiskunnallisempaa kuin rakkaus, sen laajassa merkityksessä? Polarisoituva keskusteluilmapiiri, planeetan tuho, sodat: eikö kaiken taustalla olekin rakkauden puute? En muista kertaakaan yhteiskunnalliseksi mainostetusta teatteriesityksestä lähdettyäni muuttaneeni ajattelussani tai käytöksessäni oikeastaan mitään, koska olen jo lähtökohtaisesti ollut samaa mieltä esityksen kanssa.

Sen sijaan tämä näytelmä on opettanut minulle paljon nykyaikaisesta rakastamisesta ja pakottanut minut pohtimaan käytöstäni ja omia tapojani rakastaa ja tuntuu laittaneen sisäiset mannerlaattani etsimään uutta järjestystä. Olen siis vihdoin oppinut arvostamaan sarjakuvaa taidemuotona ja pystynyt myöntämään, että rakkaus on tärkeä aihe. Kuten Liv Strömquist sanoo näytelmässä:

”Tämän laivan voi vielä kääntää ympäri! Yhteiskuntamme ei ole tuhon oma! Kunhan harjaannumme rakkauden antamisen taidossa.”

 

Apulaisohjaaja Katri Leppälaakso:

”Ohjaajamme Elinan jalanjäljissä minäkin haluan tehdä tunnustuksen:
minä R-A-K-A-S-T-A-N rakkaustarinoita!  Rakkaus on ikuisuuskysymys, jota palaan toistuvasti pohtimaan taiteilijana sekä oman elämäni keittiöpsykologina. Erityisesti rakkaus puree, jos tarinaan liittyy jokin tajuntaa laajentava tai yhteiskunnallinen twist! Ja mikäs sen parempaa – se tuntuu  olevan Punaisin ruusu puhkeaa kukkaan – pähkinänkuoressa…

Kun luin teosta ensimmäistä kertaa, minusta tuntui kuin se artikuloisi omat kelani rakkaudesta, mutta järjestäen ne ymmärrettävään muotoon. Aivan kuin tarina olisi saanut kiinni pettymyksestä, mitä tuli itse potemaani sydänsuruun. On myös hauskaa, että pohjimmiltaan näytelmä pilailee meidän kaikkien kustannuksella. Voimme olla sekä hylättyjä näytelmän Ariadneja, kusipää DiCaprioita että voimaantuneita Beyoncéita tilanteesta riippuen. Sellainenhan se rakkauden pyörä on….

Tämä apulaisohjaukseni on osoittautunut todella hyväksi päätökseksi. Ääni ja musiikki ovat isossa osassa esitystä ja siksi olen päätynyt vähän vahingossakin äänipöydän taakse. Minun ja äänipöydän välille ei ole kehittynyt mitä lämpimintä suhdetta, mutta olen kiitollinen saamistani opeista.

Oma arvostus suunnittelijoita ja teknikkoja kohtaan on kasvanut valtavasti. Jokaiselle ohjaajalle ja näyttelijälle tekisi hyvää istua joskus äänipöydän takana ymmärtääkseen paremmin työn realiteetteja. Hyötyajattelun hylkäämisellä on ollut myös toinen mieluisa seuraus: olen saanut vastaanottaa sen, mitä hetki antaa.

On ollut ihanaa vain katsoa kakkosvuoden teatterilaisia ja ihailen aidosti sitä, kuinka taitavia he ovat. Nyt minuun on viimeistään iskostunut, kuinka tärkeää katsominen on. Uskon, että se tekee meistä parempia taiteilijoita ja yksinkertaisesti parempia ihmisiä.”

[Ylläolevat ohjaajien tiivistelmät olen tähän artikkeliin lainannut referoiden esityksen tyylikkäästi muotoillusta ohjelmalehtisestä.]

 

Punaisin ruusu puhkeaa kukkaan

KÄSIKIRJOITUS: Liv Strömquist
OHJAUS: Elina Kilkku
OHJAAJAN ASSISTENTTI: Katri Leppälaakso
MUSIIKIN OPETUS: Elsi Bergroth
KOREOGRAFIAT JA TANSSIN OPETUS: Katri Liikola
PUHEEN OPETUS: Heini Nikander
DRAMATISOINTI: Ona Korpiranta
SUOMENNOS: Helena Kulmala

LAVALLA: Lahden kansanopiston Teatterikoulutuksen II vuosikurssin
Elli Arstila, Heikki Hoppania, Kaisla Jaakonaho, Lina Juusela, Teemu Kalliokoski, Elias Kaukkila, Tino Karttunen, Minka Kosonen, Martta Kukkonen, Aino Kuronen, Albertta Leppäniemi, Aapo Loimalahti, Jade Manner, Minea Mantsinen, Katinka Ritvanen, Ville Saastamoinen ja Peetu Savolainen

Lehdistötilaisuudessa 13.11.2024 klo13 teoksen ohjaajat ja näyttelijät kertoivat vaikutelmistaan omista tuntemuksistaan teatteriesityksensä annista meille median edustajille. Merkitsin tuosta vilkkaasta, viisaan hauskasta keskustelusta näiden taitavien teatterintekijöiden hienoista kokemuksista ja ajatuksista sekä vastauksista joitakin tähän luettelomaiseen yhteenvetokyhäelmääni:

Esitystila on valitettavasti esteellinen, mutta pyörätuolipaikat on järjestettävissä. Olethan meihin etukäteen yhteydessä sähköpostitse, mikäli tarvitset apua esitykseen saapumisessa tai haluat lisätietoja. Avustajan lippu on ilmainen.

Noudatamme tiloissamme turvallisemman tilan periaatteita, joihin toivomme myös yleisön sitoutuvan. Lämpiössä on sukupuolineutraalit WC-tilat.

Esitys sisältää teatterisavua, välkkyviä valoja ja kovia ääniä.

Esitykset 15.11.-8.12.2024 Lahden kansanopiston teatterissa (Aleksanterinkatu 4).
Varaa lippusi täällä: Esitykset – Punaisin ruusu puhkeaa kukkaan

 

Lahen uutisia palaa esitykseen sen ensi-illan jälkeen.

Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri teatteri

Tove Janssonin Kevättuulesta maailman ensi-ilta

SUPERTEATTERIN  Titiuu ja Maria Nissi

Pienen lahtelaisen Superteatterin seinät tarvitsisivat mittavampia tiloja, sillä eilen sen intiimin  kodikkaat teatterilämpiön seinät ja nurkat eivät oikein riittäneet, kun ne täyttyivät ansaituilla leveillä hymyillä ja myhäilyillämme maailmanluokan teatteriyllätyksen paljastuttua. Superteatteri on astumassa kansainvälisten teatteriuutuuksien keskiöön, Tove Janssonin koskaan aikaisemmin esitettyjen kertomusten esitysherkun yksinoikeutettuun omatekoiseen maailman kantaesitykseen.

Tulevan kevään helmikuussa on Tove Janssonin Näkymätön lapsi -kertomuskokoelman tarina Kevättuuli maailman kantaesityksenä kaikille 3-100 -vuotiaille koettavissa Mariankadun teatteri-ihmeessä nimeltä Superteatteri.

Paikalla olivat itse Nuuskamuikkunen Superteatterin hurmaava esittäjäkonkari Anssi Hyvönen, jolle jo nyt oli määrätty teosta varten pitkän tukan kasvattaminen ja viiksien poistaminen sekä tarinan toista päähenkilöä ennen koskaan Muumitarinoissa esiintyneen satuhahmon Titiuun tulkitsija lahtelaisteatterien tämän syksyinen loistava näyttelijäkomeetta Maria Nissi.

Teatteria ja kirjallisuutta ja muita taiteita tuntevat tietävät, miten esittäviä ja kirjallisia taiteita määrittelevät tarkat yksinoikeudet niitä valvovine asianmukaisine toimistoineen. Koko Muumien virallinen maailma on jo täysin kansainvälinen toimisto ja Muumeilla tarkka tekijänoikeuksien oma kansainvälinen byroo. Sieltä näin pienen suomalaisen teatterin mahdollisuudet saada omat oikeutensa Janssonin Muumitarinoiden esittämiseen tuntuvat mahdottomilta, mutta niin vaan on käynyt: mahdottomuus on mahdolliseksi jo ihan sopimuspapereilla tapahtunut.

Tero Poralin luomat käsikirjoitus, musiikki ja lavasteetkin ovat jo saaneet esihyväksynnät – kirjalliset sopimukset on allekirjoitettu tarkkoine muumiorganisaation yksinoikeusehtoineen, hyväksymisineen, sopimusmaksuineen.

 

Eikä siinä vielä kaikki tästä teatteriyllätyksen kokonaisuudesta. Hyväksytty on myös aikaisemmin vain pienenä mustavalkoisena piirroksena esiintynyt ja nyt ihan Superteatterin omassa nimikasteessa nimen saanut Titiuu-hahmo. Ja tietenkin vielä itse nastolalaisen lavastusihmetaituri Amadeu Vivesin luoma ihana hahmo on käynyt sekin itsensä hyväksyttämässä maailman teatterihahmojen harvinaisten luomusten joukkoon mukaan.

Esityksessä yhdistyvät perinteinen näyttelijäteatteri ja nukketeatteri.

Kevättuuli-esitys täyttää koko Superteatterin kevään 2025 ohjelmatarjonnan helmikuusta kesään saakka. Tarkoituksena on vielä sitä ennen laajentaa Superteatterin katsomoa muutamalla paikalla.

 

Kevättuuli

Teksti Tove Jansson

Näytelmäteksti, sovitus, ohjaus, lavastus ja musiikki Tero Porali

Puvut ja tuotanto Emilia Porali

Esittäjät Maria Nissi ja Anssi Hyvönen

Ensi-ilta 8.2.2025

http://www.superteatteri.fi/

Kategoriat
yhteiskunta

Lahden kaupunginvaltuuston työn arvostaminen

Lahden%20kaupungintalo%20ja%20EU-lippu.j

Kunnioitan niitä muutamia lahtelaisia, jotka jaksavat käydä Lahden komeassa Kaupungintalossa seuraamassa kaupunkimme ylimmän päätösvallan, Kaupunginvaltuuston, keskustelua vuoroin kaupunkimme kurjuuteen vuoroin sen erinomaisuuteen keskittyneistä päätöksistä ja ennen kaikkea valtuutettujen puheenvuorojen toisiaan sättivää kinamaista keskustelua.

 

Vielä enemmän vaatii viihteeseen vihkiytyneeltä lahtelaiselta tv-seuraajalta jaksamista katsoa samaista kokousta tv-lähetyksenä. Muutaman alkuminuutin täysin 1930-luvun kokousmenon kokousrutiineihin (Rostedt) jymähtäneiden pykälien typeryydessä lahtelaisasukas nopeasti jo kääntää kanaviensa ohjelmakääntönappuloita päästäkseen takaisin elämän ja viihteen normaaliseen, suruttomaan arkiviihteeseen.

 

Kun seurasin Lahden kaupunginvaltuuston 11.11.2024 koko kokouksen, tulin muiden seuraajien kanssa kovin surulliseksi. Puolitoistatuntia täysin turhaa puheenpörinää, josta poliittisesti pitkään grillatut valtuutetut jaksoivat vääntää toistensa ja heidän poliittisten käsitystensä mollaamista. Yleisilmiönä kovin moni harvoista puheenvuoronkäyttäjistä nimitti päävastustajaansa arvostamakseen valtuutetuksi. Siinä tuon arvostamisen vilpillinen huippu todella todentui!

 

Kristillisen liiton ennen sympaattiselta (Falk) taholta moitittiin yhtä valtuustokollegaa (Aaltonen), joka sanoi suorat sanat kokouksen lopputuloksesta ja juuri käytävän kokousasian – veronkorotuksen – ajankäytön turhuudesta kaikkien tietäessä siitä seuraavan äänestyksen selvän lopputuloksen. Tämän kristillisen valtuutetun mielestä valtuustokollega ei saisi omalla valtuustoa vähättelevällä tavallaan vähentää kaupunginvaltuuston arvovaltaa, mutta samassa itse kuitenkin oikein kädessään irtolehtisiä heiluttaen totesi, ettei ole ehtinyt omaa puheenvuoroaan riittävästi valmistella. Siinäkö se arvovalta sitten on: kun noihin vuodessa tosiharvinaisiin yleisölle julkisiin valtuustokokouksiinkaan ei ehditä edes omaa kannanottoa ennalta jo asiakirjoihin tutustumalla valmistaa! Samaa jargonia oli eri puolueita katrillin tavoin monina valtuustoaikakausinaan vaihtaneen kaupunginvaltuutetun (Ratia) puheet: hän myös ilmaisi ottavansa puheenvuorossaan esille joitakin mieleen tulevia pointteja kaupunkimme asioista enempää niihin valmistautumatta.

Lahden kahden suurimman valtuustossa istuvan puolueen edustajat (Sosialidemokraatit Laakso ) ja (Kokoomus  Putula) tuntuivat molemmat jääveiltä ja epäonnistuneilta tässä kokouksessa puolueittensa nokkahenkilöinä puheenvuorojaan käyttämään. Laakso oli viime viikkoina menettänyt maineensa johtamansa Lahti Aquan Italianmatkan tarpeellisuutta julkisuudessa puolustaessaan ja Putula taas tässä kokouksessa, ensin sen alun siistissä, mutta sitten pelkästään naljailevissa puheenvuoroissaan alentui mollaamaan lahtelaisia sosialidemokraatteja (ja samalla heidän äänestäjiään). Putula myös politisoi lahtelaisen harvinaisuuden – Inspiksen – vasemmistolaiseksi, kertomalla (demari Ripatille), että tämän puolustama Inspis oli jo saanut lisäavustuksensa kaupunginhallituksessa, vaikkei sen nimi tarkoituksellisesti näykään tehdyssä Kaupunginhallituksen lisäavustuspäätöksessä.

 

Useasti kokousta johtanut puheenjohtaja joutui vaatimaan hiljaisuutta kokousedustajien pulinoidessa muiden valtuutettujen puheenvuorojen aikana, jopa huudellessa (McCarron) vakiintuneiden  tapojensa mukaisesti toisia valtuutettukollegojaan häiriten ja näin sitä Lahden kaupunginvaltuuston penättyä arvovaltaa omalta osuudeltaan nostaen.

Asiallisia ja perusteltuja puheenvuorojakin löytyi sentään muutama (Lientola, Viljamaa, Karjalainen, Ripatti, Vaara U, Rissanen, Sairomaa, Rostedt) joukosta – jos kohta kovin arvoituksellisiakin (Kari, Kaikkonen) tarkoituksiltaan.

Tehty, laadultaan puheenvuoropöllytyksellisenä keskusteluna alustettu päätös meni äänestykseen. Kyseessä oli § 119 tulevan meiltä veronmaksajilta kerättävän vuoden 2025 veroäyriprosentin suuruus. Kaupunginhallituksen ehdotus päätökseksi oli 8,1 % ja tehty, kannatettu vastaehdotus 8,3 %.

Kokouksen alussa pidetyssä nimenhuudosta puuttui yksi ja paikalla oli 58 valtuutettua. Puolitoistatuntia kestäneen kokouksen viimeisen yhdeksänminuuttisen aikana heitä oli kuitenkin kaikki 59 paikalla, koska vajaan kymmenen minuuttia ennen äänestystä (klo 18.14)  puuttuva jäsen (Tapiola) oli ilmestynyt paikalle.

Katsojakysymykseni suuntautuu Kaupunginvaltuuston arvostuksen lisäksi sen kokouksen osanottajien palkkioihin: saiko reilun 14 minuuttia kokouksessa paikalla ollut valtuutettu myös täyden kokouspalkkion?

https://www.youtube.com/watch?v=UH71w1SDBts

 

 JÄLKIKIRJOITUS 18.11.2024

14.11.21 Olin lähettänyt ylläolevan artikkelini asianomaisille keskeisesti artikkeliin liittyville kaupunginvaltuutetuille. Odotin tietenkin vastauksia, joita sain kyllä lukijoiltani.

 

Tänään 18.11.24 klo 8.30 selvitin vielä tuota samaa asiaa vastaavien Tampereen ja Espoon kaupungin hallintosääntöjen määräyksistä kaupunginvaltuutetun palkkion määräytymiseen kokouksessa vietettyyn paikallaoloon:

Tampere: Palkkion maksamiseksi valtuuston kokouksesta edellytetään, että valtuutettu on ollut läsnä alle kahden tunnin kestävässä kokouksessa koko ajan ja yli kahden tunnin kestävässä kokouksessa vähintään kaksi tuntia.

Espoo: Toimielimen jäsenelle maksetaan kokouspalkkio edellyttäen, että jäsen on ollut kokouksessa vähintään kaksi kolmasosaa toimielimen kokousajasta tai vähintään kaksi tuntia.

 

18.11.24 klo 11.22 Lähetin sähköpostitse tämän Lahen uutisia-artikkelin kysymyksen vastattavaksi Lahden kaupungin lakiasianjohtaja Paavo Virkkuselle sekä valtuustokokouksen puheenjohtaja Juha Rostedtille. Virkkunen vastasi heti ja sanoi lähettävänsä asian vastattavaksi kaupunginkansliaan Anu Valtavaaralle.

Tänään 18.11.24 klo 12.55 sain seuraavan sähköpostin:

”Hei,

Vastaan hallintojohtajan puolesta: Kaupungin hallintosäännön luottamushenkilöiden palkkioita ja korvauksia koskevassa erillissäännössä ei määritetä sitä, kuinka kauan kokouksessa on oltava läsnä kokouspalkkion maksua varten. Palkkio maksetaan kaikille, jotka ovat olleet kokouksessa läsnä, läsnäoloajasta riippumatta.

Terveisin,

Risto Uotila

hallintopäällikkö

Lahden kaupunki”

Yhteenveto:  Lahden kaupunginvaltuutetun ei tarvitse siis kuin käväistä valtuuston kokouksessa ja hän saa siitä täyden valtuutetulle kuuluvan kokouspalkkion.

Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri yhteiskunta

Isänpäivä

Pudonneiden syyslehtien lomasta tuikkii sininen kukkaismeri Isänpäivänä 10.11.2024 Lahden Pyhättömänmäellä.

Kategoriat
kulttuuri teatteri yhteiskunta

Kansallisteatterin aluevaltaus

Suomen Kansallisteatterin UBUVERSUM sukeltaa suoraan meidän katsojien teatterinautintojen pysyvimpiin kokemuksiin ja sähköistää yhteiskunnallisen jännityksen ajattelumme historian muuttumattomuuteen tuomalla hurmaavalla ironisella parodialla Keskiajan julman sotaisuuden, hävyttömän härskin yksinvaltiuden ja tieteen keksimän koneajattelun aikakoneen keksinnöt tähän samanlaiseen sotaiseen nykyarkeemme.

Kuningas UBU on nuoren opiskelija Alfred Jarryn 1898 kirjoittama ivakirjoitus opiskelijoiden inhoamasta fysiikanopettajastaan, ahneuden, yksinvallan ja ilkeyden ruumiillistumasta –  vain kokonaisen keskiaikaisen valtakunnan muotoon kuviteltuna.

Yhteisöt ja osallisuus -osaston taiteellisen suunnittelijan Antti Haikkalan ohjaamassa ja yhdessä Dante Lehtisen sekä työryhmän kanssa jo tammikuussa 2024 aloitettuihin harjoituksiin Kansallisteatterin UBUVERSUM-teoksen valmistamiseksi,  liittyy Jarryn UBU-näytelmän lisäksi katkelmia hänen teoksestaan Tohtori Faustroll (1911) ja näytelmän työryhmän harjoituksissa syntyneitä ajatuksista tämän päivän maailmasta ja Suomesta esityksessä, jossa liikutaan Keskiajassa sekä tässä päivässä.

Kokonaisuuteen liittyvä työryhmä Helsingin Pihlajamäen ja Pihlajiston asukkaita sekä Kansallisteatteri nuoria Juho Hagan, Toivo Honkakoski, Sanna Kainulainen, Reimo Kangur, Anna Kivinen, Erja Kokki-Nyberg, Aatu Kolehmainen, Veli Laakkonen, Tilma Lucenius, Anna Maria Myllymäki, Jouni Nurminen, Sohvi Rautakangas, Ganapati Sahoo, Arja Strid, Sofia Stupenkova, Anita Virtanen hoitaa viitisenkymmentä käsikirjoituksen eri roolia upeasti, monikielisestikin tarinaa laajentaen.

Joukkokohtaukset tuntuvat taitavasti hahmotelluilta, tempovaihteluilta ja käänteiltään mestarillisilta, kansasta löytyvät roolihahmottelut kasvonilmeitä myöten suorastaan voimakkaan revyymäisen eläviltä ja persoonallisilta. UBUVERSUM-esityksen  teatterillisesta kokonaisuudesta vakuuttuneena on pakko sanoa, että näyttelemisen taito on meissä synnynnäistä lahjakkuutta ja myös hyvin harjoitettuna ja toteutettuna valloittavimmillaan ammattitaitoista kulttuuria. Kuten tässä esityksessä.

 

Harvoin me yleisö saamme olla niin luontevan aidossa kehomme lähikosketuksessa toisiimme ja tarinan hurjasti kuviteltuihin, häikäisevän mielikuvituksellisesti maskeerattuihin, lumoavasti hiuskuorrutettuihin ja vaatetettuihin hirmutarinan kansaan ja hallitsijoihin. Pääsemme matkaamaan jännittävässä kuljetuksessa pitkin ahtaita rautaisia kierreportaita, saati koko valtavan monisataneliöisen tehdashallin hammastettujen laakerien ja metallikehien vaarallisissa interiööreissä seuraamaan kertomuksen pyörteissä, kuvitteluissa ja hurjissa taisteluissakin tyylillä toteutettua väkivallanajan irvokasta lohduttomuutta. Teeskentelemättömän todesti, nautinnollisen eläytyneesti valtavaan Tekniikan museon Suodatinhalliin upeasti toteutuva esitys valoineen, äänimaailmoineen, liikkuvine varjokuvineen, tansseineen, musiikkeineen imaisee sieluumme harvinaisen interiöörin ja parodisen hävyttömän härskin teatterimuodon, ennen kaikkea taitavien parinkymmenen esittäjänsä luoman illuusion hurmaavalla voimalla.

Esityksen Papa Ubun näyttelee intuitiivisen eläväksi ja ahneudessa nautiskelevaksi Pyry Nikkilä. Hänen ubumaisuutensa klovnimainen läpinäkyvä juonikkuus lähenee omaa naiiviuttamme, erona meihin vain yksinvallan antama härski julkisuus. Mama Ubuna Ella Mettänen luo vallalla hulluttelevan vahvan kuvan naisesta miehensä hallitsijana ja yleensäkin yhteiskunnan taustalla säätelevänä naisena. Keskeisen tarinan johdattelijan Tohtori Faustrollin näyttelee hienosti Ilja Peltonen. Hän tuo hahmoonsa sisäistä, aitoa keksijän ominaisuutta ja hänen omalaatuinen persoonansa taitaa ihanasti shamaanimaisen kertomislahjan. Angela Aldebsin hurjat tanssit tuovat kera Iiris Tarnasen jaTapio Ahokkaan sekä Sami Hassisen musiikin ja tulkinnan mukana poikkeuksellista kohtalonomaista väriä orkesterikokoonpainoin hienon esityksen tunnelmien syvyysskaalaan.

 

UBUVERSUM

Ohjaus Antti Haikkala Käsikirjoitus  Alfred Jarry – Antti Haikkala & Dante Lehtinen ja Työryhmä

Koreografi Angela Aldebs

Lainattujen tekstien suomennokset Pentti Holappa ja Olli-Matti Ronimus sekä Sami Sjöberg

Lavastus- ja pukusuunnittelu Auli Turtiainen Valosuunnittelu Kalle Ropponen

Äänisuunnittelu Sami Hassinen Naamioinnin suunnittelu Anna Pelkonen Teatteripedagogi Ville Sarimaa Musiikkipedagogi Iiris Tarnanen Pukusuunnittelijan assistentti Nina Martikainen Tuottaja Jeroen Sebrechts Muusikot Tapio Ahokas, Sami Hassinen, Iiris Tarnanen Valokuvat Tuomo Manninen

Kantaesitys 7.11.2024 Tekniikan Museossa (Suodatinhalli), Viikintie 1, 00560 Helsinki. Esitys alkaa lipunmyyntipisteestä museon päärakennuksesta. Teatterilippu sisältää pääsyn museon näyttelyyn samana päivänä ennen esityksen alkua.

https://www.kansallisteatteri.fi/esitys/ubuversum

https://lahenuutisia.fi/2024/10/31/paskarat-sentaan/

10.11.24: Lue myös artikkelin kommentit!

Kategoriat
kulttuuri teatteri

Neljäkymmentä vuotta taitavaa teatterilahjakkuutta

Reviisori            Päällystakki           Jäniksen vuosi             Skavabölen Pojat

Lahden Lauantainäyttämö perustettiin 40 vuotta sitten Lahden Kansantalo kotinäyttämönään. Tuolloin tämä yksi tärkein kaupunkimme kulttuuritilaisuuksien juhlasali toimi elokuvateatterina. Ainoat vapaa-ajat sen näyttämöltä löytyivät silloin, kun elokuvia ei esitetty – lauantai-iltapäivä oli siis ainoa mahdollisuus valloittaa elokuvabisnekseltä lava. Alkuaan revyyteatteriksi mietitty teatteri sai luontevasti nimekseen Lahden Lauantainäyttämö. Vuokrakuluja ei ollut, sillä Lauantainäyttämö lupasi, että Kansantaloa omistava poliittinen yhdistys voi käyttää tilaisuuksiensa ohjelmansuorittajina lauantainäyttämöläisiä.

 

Kansantalossa alkoivat myös ensimmäiset esitykset tämän alkuaan pääosin kaupungin virkamiesten perustamasta harrastajateatterista, kuten he tänäänkin itsensä luokittelevat.  Vuosi Lauantainäyttämön perustamisesta avautui myös Lahden kaupunginteatterin uusi rakennus ja kaupunginteatterimme ennen sitä Pienenä näyttämönä käyttämä Loviisankadun Pikkuteatteri vapautui Lahden kaupungin muun kulttuuritoimen käyttöön.

Myös Lauantainäyttämö pääsi parin alkuvuotensa jälkeen  nykyisin monen eri taiteenlajin kotiareenalle, yhdeksi vakituiseksi käyttäjäksi Loviisankadun Pikkuteatteriin ja siellä esityksensä toteuttamaan. Nykyisin Lauantainäyttämön harjoitustilana on tosi pieni, vaatimaton kellarihuone aivan kaupungin keskustassa,  pienellä alivuokralaishinnalla.

Monenlaista sekavaa seurakuntaa on Lauantainäyttämön virallinen, tarkoin säännöin rekisteröity organisaatio sekä esittäjäjoukko sisältänyt: kaupungin virkailijoita, jopa teatterista kiinnostuneita naisia, esittäviä ja kuvallisia taiteita pitkälle harrastaneita sekä myös täysin ummikkoja näyttelemisen ensikertalaisia.

Haastattelukuvassa on kaksi Lauantainäyttämön viimeisten maineikkaiden ja palkittujen menestysnäytelmien rooleissa mukana ollutta, kuvassa vasemmalla on teatteritekstien sovittajataituri ja osaltaan myös Lauantainäyttämön hallinnossa keskeisesti aikanaan toiminut Kari Kitunen, joka on nyt laatinut juhlapäivänä julkaistavan näyttämön 40-vuotishistoriikin. Toinen kuvassa näkyvä persoona (molemmat tosiasiassa vakavia suurhumoristeja) on teatterin rahastonhoitaja Susanne Mast, jonka teatteritaival on vasta viime vuosina johtanut myös hyppyyn teatterilavalle – sen täydellisesti valloittaen.

Tosiasiassa me teatterifriikitkin olemme seuranneet useita Lauantainäyttämön vaiheita nuo neljäkymmentä vuotta turhan sivussa, vain silloin tällöin niitä käyneet katsomassa ja todenneet, että näyttämön taiteellinen taso on ollut kirjavaa. Tae esitysten mielenkiinnolle on useimmiten löytynyt ohjaajista, ammattitaiteilijoista, joista keskeisesti Lahden kaupunginteatterin näyttelijät ovat oman työnsä ohessa toimineet vapaa-aikoinaan näytelmien tulkintatason nostamisen avainhenkilöinä.

Viimeisen neljän vuoden ajalta on muutos ollut taiteellisesti merkittävä. Ohjaajaksi saatu Tapani Kalliomäki on löytänyt teoksia, jotka ovat suomalaisissa näytelmätulkinnoissa merkittäviä harvinaisuuksia, ottanut käyttöön ajallisesti ja harjoituksellisesti ammattiteatterin kaltaisen harjoittelumuodon ja myös näyttelijöiksi on näin valikoitunut osaavaa, harrastukseen ammattimaisesti uppoutuvaa, teatteritaiteen hehkuun syttynyttä taitavaa teatterilahjakkuutta. Voidaan sanoa, että Lauantainäyttämöstä on tullut yksi Lahden omintakeisimpia, kiinnostavimpia ja taiteellisesti korkeatasoisten esitysten takuuvarma teatteri. Näin on samalla käynyt myös muiden Lahden ympäristön teatteriharrastajanäyttämöiden. Usein löydämmekin jo kesäteattereista samoja näyttelijöitä niin Pisarateatterin, Orimattilan teatterin kuin Lauantainäyttämön näyttelijälahjakkuuksia – ja parhaimmissa tapauksissa aina ammattinäyttelijän ohjaamina.

Päällystakki  ja sen näyttämätoteutus sai Lauantainäyttämön tulkintana Suomen Harrastajateatterikatselmuksen näytelmäesitysten jaetun ensimmäisen palkinnon Jyväskylän Harrastajateatteripäivillä 2022.  Jäniksen vuosi taas esitettiin suurella näyttämöllä v. 2023 Suomen Harrastajateatteriliiton 50v juhlanäytöksenä.

Tämän vuotisen Skavabölen pojat -esityksen omaperäisintä on harvinaisen tehokas näyttelijätyö sisäistetyllä kypsällä näyttelijäilmaisulla. Se vie mukanaan niin, että unohdamme ajan ja paikan, vaivumme nautittavaan tunteen vaikuttamistenhoon kahdeksi ja puoleksi tunniksi. Näyttelijää ja katsojaa yhdistää esityksen hellittämätön voimalataus, joka vie kuin huomaamattamme eläytymään mukaan tapahtumiin.

https://lahenuutisia.fi/2024/03/17/lauantainayttamon-skavabolen-pojat/

Skavabölen Pojat -esitys on vielä kaksi kertaa yleisön nähtävissä Pikkuteatterilla:

lauantaina  9.11.2024  klo 16 sekä
perjantaina  15.11.2024 klo 19.

Varsinainen kutsuvierasnäytös esityksestä on yhtenä ohjelmanumerona  lauantaina 16.11. 2024 klo 15.00 Lauantainäyttämön  40-vuotisen toiminnan juhlassa.

 

Mitä seuraavaksi?

Samaan suuntaan on jatkettu ja otettu myös Skavabölen poikien jatkotarina Antti Raivion Huokausten Laakso Lauantainäyttämön tulevan kevään näytelmäksi. Harjoitukset Tapani Kalliomäen johdolla ovat jo käynnistyneet. Ensi-ilta on maaliskuussa ja esityksiä toukokuun lopulle saakka.

https://www.lauantainayttamo.com/

lauantainayttamo@gmail.com

Kategoriat
kansainvälisyys Koulutus kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

LAHDEN LOKATANSSIEN kymmenvuotista hurmaa

Aidosti lahtelainen nykytanssitapahtuma LOKATANSSIT on nyt 10-vuotias. Vuonna 2014 se toteutui Lahden Loviisankadun Pikkuteatterilla, kuten eilenkin 3.11.2024.

Kymmeneen vuoteen mahtuu lukuisia tanssitaiteilijoita esityksillään ja vierailevia teoksia ympäri Suomea. Myös esityspaikat ovat pari kertaa saaneet erilaisen estradin. Pääajatuksena kuitenkin on ollut saada lahtelaislähtöisten tanssitaiteilijoiden paikallista tanssitaidetta esille vuosittain. Tapahtumien tuotannoista on vastannut vuodesta 2016 lähtien Meri-Tuuli Risberg, vuodesta 2018 lahtelaislähtöinen tanssitaiteilija Lotta Halinen tuli mukaan Lokatanssien järjestelyihin. Hän johdatteli myös asiantuntevalla lämpimyydellä tämän 10-vuotisen juhlaillan esitykset meille katsojille. Useiden viimevuosien Lokatanssien esitysten äänimaailman ja valaistuksen on hoitanut Pikkuteatterin valomestari Joni Kallio.

 

TANSSILLISEN AKROBATIAN MAAILMANLAAJUISTA VÄKEVYYTTÄ

Salla Santanen & Mika Seppälä  J.S.Bachin Passacaglia in C minor –urkusävellyksen väkevyydessä, mahtipontisuudessa, ehdottomuudessa todistivat näiden kahden akrobaattitaiteilijan valtavan rinnakkaisvoiman tulkita omalla pitkälle harjaantuneella, hiotulla, herkistyneellä liike- ja akrobatiataiteellaan tuon järisyttävän sävellyksen kaltaisen tunnekokemuksen – joka saa meidät kokijat elämään Bachin lailla pauloihinsa. Kahden ihmiskehon tanssimaisen kerronnan äärettömiin mahdollisuuksiin nauttia toistemme läheisyydestä, emotionaalisesta ja fyysisestä etsimisestä, toistemme luottamuksesta ja herkästä kosketuksesta, silmien ja katseiden varmistamasta luottamuksesta. Latautuneista patoutumista purkautuva improvisaatiomaisen jännittävä kerronta, vahvat nostot, permannon ja lähes kattoon yltävien liikkeiden vuorottelut, kietoutuminen kuin maailmanlopun välähdyksellisen pituisiksi hetkiksi toisiinsa, yhteinen tanssillinen liike – kaikki loivat kokonaisuuden, josta ihmismieli pystyy yhdessä esittäjien uniikin taiteen voimin ja tenholla havahtumaan tämän kansainvälisen taiteen – tanssin -merkitykseen tänään kansainvälistyneessä maailmassa, myös Suomessa. Tarinan sanottava tulee kuin vyöryen käsitettäväksemme ilman sanoja.

Salla Santanen ja Mika Seppälä ovat kasvaneet ja syttyneet yhteisilmaisuun aikoinaan maineikkaassa Koulutuskeskus Salpauksen ammattiin valmistaneessa sirkusartistikoulutuksessa, harjaantuneet jo monet vuodet moniin pariesiintymisteoksiinsa, esiintyneet useissa tilaisuuksissa omin akrobatiatanssillisin ohjelmanumeroin sekä vierailleet teatteriesityksissä niiden keskeisinä taiteilijoina (mm. Superteatteri) ja Santanen myös monien teatteriesitysten koreografina ja liikeasiantuntijana.

 

HATTARAN KEVYTTÄ NYKYTANSSIN POHDINTAA

Katri Liikolan teatterillinen tuokio KEVYESTI NYT tuntui tämänvuotisen Lokatanssien huvinäytelmällisimpänä, hauskimpana teoksena lunastaneen paikkansa – vapautuneisuudentunteella, valoisuudellaan, mielikuvituksellisella ajatuskimarallisella sisällöltä ja rekvisiitaltakin.

Ilmeisesti paljon tanssipedagogin työssä, kuten esittävän teatteritaiteilijan työssä yleensä, on tarve välillä ilmaista myös itseään, omia esittäviä taitojaan, pelkästään omia mielenmaisemiaan ja omaa tulevaisuuttaan meille katsojille kuin ulkopuolisina varmistettavaksi. Nyt se onnistui. Eräänlainen revyymäinen hauskanmuotoinen sekasoppa taiteilijan ajatuksia, ahdistuksen ja vapauden tuntemuksia sai hänet ei vain taitavan liikunnallisella ammattikehollaan, vaan jopa verbaalisesti lausumaan jotakin meitä valloittavasti naurattavaa väsymyksestä, työn keveydestä ja raskaudesta – tanssitaiteilijan työstä. Ehkäpä Katri Liikola jo nykyteatterissa kovin väljähtäneen teatterisavurekvisiittansakin avulla halusi osoittaa haihtuvien pilvien kaltaisiksi myös unelmat ja turhanaikaiset paremman tulevaisuuden pohdinnat.

Itse arvelen hänen tällaisen runsaan satumaisen esine- ja rekvisiittavyörytyksensä olevan meille katsojillekin, ei vain taiteilijalle itselleen, leppoisan tanssillisen uran rekvisiitallinen menneen kertaus ja siksi vapauttavan mukava kokemus kaikkine monikymmenisine lapsuuden ajan tilpehööreineen ja valoineen, liikkeellisine pikkukohtauksineen. Muutama bravuuri tanssijan liike, hallittu alku ja loppu takasivat eräänlaisen tanssiteoksen laadun varmistuksen: turhan elämän ja ammatin vakavuuden, paremman huomisen, liiallisen miettimisen salvat näin avautuivat. Omatkin ryppyotsamme silenivät vapaamuotoisen esityksen hauskuuden mukana.

Katri Liikola on lahtelaissyntyinen, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistunut taiteen maisteri (2015). Hän toimii teatterin ja viihteen kentillä koreografina, opettajana ja esiintyjänä. Viimeisin kokemistani hänen töistään Lahdessa oli 2023-24 Lahden kansanopiston Teatterin liikkeen ja tanssin koko lukuvuoden opetus sekä opiston päänäytelmään tekemä koreografia.

 

 

FILMILLINEN JA NYKYTANSSILLINEN MESTARITEOS

Meri-Tuuli Risbergin ja Sami Leutolan yhteisteos CLUE oli taitavan huipputanssijan ja monitaituri-kuvanveistäjän valloittavan ehyt teatterillinen, filmillinen ja tanssillinen mestariteos. Sen visuaalinen ilme oli laadittu taitavasti juuri esityspaikkaa hallitsemaan, kuvaksi yhtäaikaa maailmamme keinotekoisesta autuudesta ja mielialamme pinnallisuudesta, syömisnautinnon toimiessa koko esityksen vedet kielelle valuttavana katalysaattorina.

Pääosin suuret pitsankokoiset elävästi tähyävät pöllönsilmät tuijottivat meitä näyttämöaukon yläreunasta keskittyneesti, vain pari kertaa silmäluomia värähdyttäen. Muu selvästi kokonaisuutta pimeässä salissa hallitseva kuva oli eräänlaisen elämän suuren klovnin pää ja hänen ateriointinsa rouskuttaessaan koko esityksen ajan suuren näyttämösyvennyksen taustankokoisella suulla ahmivilla kasvoillaan täytekakkua amerikkalaisen hauskuttamisklovnin tavoin kourillaan kahmien suuhunsa, ylensyöntiin kuin tukehtuen. Elämän nautinnoissa, niiden tuskissa, ihmisen epävarmassa säilymisen kamppailussa pyöri ja liikkui  samanaikaisesti tanssija näyttämön permannolla-vieraantuneena kaikkeen kokemaansa, yltäkylläisyyteen ja sen tuskaiseen rajattomuuteen unissaankin hourailemaan, enää vain liikekielellä, jäsenillä ilmaisten kuin barometrit, metronomit, vaa’at ja kojeet olotilaamme tässä yltäkylläisyyden maailmassa.

Teoksen toisen niin visuaalisen kuin sanomallisen osan tarinassa kantoi Sami Leutolan äärimmäisen tehokas filmillinen ajattelu ja filmaustyö, jotka naulitsivat katsojan häkeltyneenä yltäkylläisyyden ja samalla elämämme epävarmuuden ja tasapainon suurta aikamme kysymystä pohtimaan – hienosti näytellyt (Meri-Tuuli Risberg) klovnikasvo filmillä ja tuo yksinäinen ihminen lattiatasossa – elämäänsä pohtiva, tuskainen ja epäilevä liikekielensä hämmentävissä tasapainottomuuksissa. Sitä vielä esityksen jälkeen jäimme ajatuksemme, mielikuvamme, illanantimme, koko lahtelaisen Lokatanssien 10-vuotisen historian aikaansaannosten päällimmäisimpänä, ainutlaatuisimpana, ehkä hienoimpana kokemuksena tanssitaiteen nykyteosten valloittavuuksista miettimään.

 

Meri-Tuuli Risbergin tanssipedagogiikkaa lahtelaiset ovat saaneet seurata vuosia useissa hänen toteuttamissaan Lokatanssien suunnitteluissa ja omissa tanssiteoksissaan. Pitkäaikainen, moniteoksinen yhteistyö kuvanveistäjä Sami Leutolan luomien ihmishahmojen kanssa oli kypsynyt upeaksi, harvinaiseksi hedelmäksi, staattisuuden ja liikkuvuuden huimaksi vuoropuheluksi.

Tanssin hieno rytmivaihtelu, liikkeen kiinteä ja kiihkeä intensiivisyys, liikekielen yhtä aikaa plastinen muoto ja suunnaton vauhti, energia ja omaperäisyys ovat käsittämättömän haltioittavaa ja uniikkia tässä tasavertaisessa, nyt korostuneesti kuvallisessa muodossa tanssitaiteilijan ja kuvataiteilijan yhteistyön upeassa saavutuksessa.

Erityisesti olen saanut nauttia vuosien varrella Meri-Tuuli Risbergin teatterinäytelmien koreografioista (Lahden kansanopiston Teatteri). Niissä nuoret teatteriopiskelijat ovat poikkeuksetta päässeet mukaan uudenlaiseen teatteri-ilmaisuun, liikekielen kokeiluihin – nykytanssiin – ja katsoja ilahtunut ja ihmetellyt Risbergin ehtymätöntä idearikkautta ja tuloksellista, vaativaa kehon ja ilmaisun opetusta.

 

Kategoriat
kulttuuri taide teatteri

Teatterikaupunkimme Lahti – Lehdistötilaisuuden 16.10.2024 toinen osa

Lahden Kaupunginteatterin syys- ja kevätnäytäntökausien kokonaisuus on ihailtavan monipuolista teatteria – kaikkiaan kahdeksan oman  ensi-illan tarjoavaa näyttämötaidetta ja vielä tässä luettelemattoman vierailuesitysten merkittävän sarjan täydentäessä teatteritalomme tarjontaa.

 

Lauri Maijala:

”Tuomo Rämö Lappeenrannasta tulee ohjaamaan kotimaisen kantaesityksen ONNEKKAAT Pienelle näyttämölle (joka ei ole mikään pieni, vaan Q-teatterin ja Helsingin kaupunginteatterin Pienen sekä monen teatterin Suuren näyttämön kokoinen esityslava). Kotimainen näytelmä siksi, että me kaikki tunnemme sen aiheen itse jollakin tavalla kokeneemme, elimmepä tätä aikaa aikaisemmin tai nyt juuri tässä yhteiskunnassa.”

Tuomo Rämö (videoyhteydellä tiedotustilaisuuteen):

”Esitys sijoittuu 1980-90 -luvusta nykypäivään. Se käsittelee luokkanousua ja sen vaikutuksia perheyhteisöön. Esityksen tyylilaji on tragikomedia, uskaltaisin sanoa, että on koskettava ja hauska. Elämänmakuinen on hieman tylsä termi, mutta tämä perhe kohtaa juuri niitä samoja asioita, joita jokainen perhe saattaa kohdata. Tämä siis sopii kaikille, jotka ovat joskus olleet perheenjäseniä,” Tuomo Rämö naureskelee.

 

Lauri Maijala kertoo vielä oman ajatuksensa tulevasta teatterimme kevään 2025 kantaesityksestä:

”Tekstissä katsoja havainnoi aika mennyttä aikaa, joka on koko ajan tässä meillä vielä läsnä, kun katsoja tulee itse siihen ikävaiheeseen, että vanhemmat ovat vanhenneet sellaisiksi, että lapsi alkaa nähdä heidän koko elämänsä. Miten he osittain yltävät elämän toiveisiinsa, usein vain niiden haaveiluun. Tai tajuavat omat huolensa, oman surunsa ja luonteenpiirteensä, mitkä ovat virheitä ja esimerkiksi tajuavat niiden estäneen yhteisen perheen onnistumisen mahdollisuuden. Ja sen ymmärtämisen, että onko kaikki ollut tai onko kaikki olemassa vain huuhaata ja miten pitää elää olematta katkera.

 

Tämä aihe lähti siitä, kun tämä nykyinen sukupolvi tulee olemaan sellainen, että sillä on vähemmän rahaa, vähemmän omaisuutta käytössä kuin edellisellä sukupolvella, pitkään aikaan kuin meillä, ja sen vaikutuksista me ei edes tiedetä, sen vaan, ettei hyvinvointi enää lisäänny. Tässä näytelmässä on jotakin semmoista uutta klassista ennustettavuutta, etääntymistä siitä tyypillisestä päivänpolitiikasta. Tematiikaltaan näen sukulaissielua Porvari Aatelismiehenä -teokseen. Pikku porvari, joihin itsekin kuulun antiikkineini, 200 euron sähkölaskuineni, suuren asuntoni, kahden autoni ja suuren palkkani perusteella, jonka joka kerran saadessani olen juuri jo ollut peeaa, enkä siis osaa käyttää sitä yhteiskunnanpalkkiota, mikä minulle kuuluu.

Porvariuteen nykyisin myös kuuluu, että perheeseen hankitaan valkoinen sohva, mutta se aina peitetään joillakin lisäkankailla, koska se ei saa tahraantua se valkoinen sohva. Eli voi tulla monen käyttövuoden jälkeen lapsille yllätyksenä, että meillä onkin valkoinen sohva ollut koko ajan, koska sitä ei ole voinut missään vaiheessa näyttää, että jokaisessa perheessä pitää olla valkoinen sohva. Aikaisemmin se oli piano porvariskodeissa… että meillä soitetaan, meillä musisoidaan, vaikka sitten se jäikin ensimmäisen Aaronin jälkeen sinne pölyttymään.

Tämä Pienen näyttämön pieni perhe on tiukka perhedraama.

Perheen vanhempia, Tuulaa ja Markkua, esittävät Lumikki Väinämö ja Mikko Jurkka ja heidän lapsiaan Sannaa ja Mikaa Nenna Tyni ja Markus Järvenpää, joka vierailee Lahden kaupunginteatterissa ensimmäisen kerran, mutta on työskennellyt paljon ohjaaja Tuomo Rämön kanssa.”

Kotimainen kantaesitys Onnekkaat, koskettava perhedraama 1980-90 -lukujen Suomesta ja talouden vallasta on ensi-illassa lauantaina 25.1.2025.

 

Viimeisimpänä ja vähäisimpänä tämä oma ohjaukseni. Vaikka tunsin jo olevani hieman väsynyt, niin kyllä mulla tuli vielä intuitio, että kyllä mä vielä yhden teen keväällä. Siinä on jotain, kun on tällainen ympäristö, niin voi tajuta, että   on mahdollisuuksia.

Kun teatterilta toivotaan kuitenkin jokaiselle jotakin, mutta sitten, että se mitä me tehdään täällä, että meidän ei tarvitse tinkiä siitä linjasta, mikä me on valittu. Me tehdään sellaista teatteria, mitä muualla ei sellaisena saa nähdä kuin vain täällä. Mutta otetaan ikäkausittain ohjelmistomme huomioon. Yksi porukka, mikä monesti jää jonnekin katveisiin tai väärinymmärryksiin, niin heitä löytyy, heidän edustajiaan on paljon tuolla Trion kulmilla, elikkä nuoret ja siis meillä on irlantilaisen Enda Walshin Disco Pigs Aleksi Milonoffin hienosti kääntämänä, minkä ohjaan ja jossa päärooleissa näyttelevät Miikka Wallin sekä Vilma Kinnunen. Näytelmä, joka on kirjoitettu 1996 ja josta on tehty aikoinaan jonkinlainen kulttimainetta nauttinut elokuva – niinpäin siis, että ensin oli näytelmä ja sitten siitä tuli elokuva.

Mikä tämä juttu sitten on? Tämä on 1½ tunnin – tunti kahdenkymmenen minuutin – riippuu rytmistä, päivästä ja näyttelijöistä, uskaltaisin sanoa väliajaton syväsukellus siihen, miltä tuntuu olla nuori ja ehdoton. Ja että samaan aikaan on hirvittävä, hirvittävä sisäinen palo toteutua; rakastaa, tulla rakastetuksi, kokeilla uusia asioita, samaan aikaan kaivata kosketusta, kaivata halaamista, kaivata rajoja ja näköala on koko ajan vähänkuin näköalattomuus tulevaisuuteen, se ei näy se kuuluu nuoruuteen sillä tavalla, joku ajattelee – no vuoden kuluttua uudestaan, vuosi on koko elämä, kuten pikkuvauvalle muutama sekunti ja vanhukselle koko elämä – samanmittaiset.

Teos kertoo samaan aikaan syntyneistä, samassa sairaalassa syntyneistä kaveruksista, jotka ovat tutut jo sieltä synnytyssairaalasta. Heidän perheensä ja he asuvat sattumalta naapureina ja leikkivät lapsena toistensa kanssa ja nimeävät toisensa Possuksi ja Kisuksi. Ja Kisu ja Possu ovat erottamattomat. Mikään ei voi meitä erottaa. Aina on Possu ja Kisu.

Tämä näytelmä sijoittuu muutaman päivän ajalle: he odottavat 17-vuotissyntymäpäiviään. Ja he aikovat juhlistaa niitä oikein kunnolla. Se mitä me nähdään alussa, on toisiinsa symbioottisesti kietoutunut nuoripari, joka ei ole missään parisuhteessa, vaan ottaneet toisensa niin tiiviisti, että ovat luoneet oman kuningaskuntansa, oman valtakuntansa, jonka säännöt he myös ovat luoneet ja niitä sääntöjä he noudattavat. Heistä on tullut väkivaltaisia, hakkaavat ihmisiä, varastavat kaupasta, käyttävät runsaasti alkoholia, ihmiset vaihtavat kadunpuolta kun he kulkevat ohitse, ja heistä tämä kaikki on vain hauskaa, sitä mikä saa veren virtaamaan, että tuntuu, että elämä tuntuu elämisen arvoiselta. He eivät edusta sosiaalista alaluokkaa, vaan täysin keskiluokkaisia, täysin ok.

Viimeisestä ja ainoasta suomalaisesityksestä Helsingissä näytelmä on suomennoksessa käännetty, asumaan Helsingissä, ja me kääntäjän kanssa nyt sijoitamme sen Lahteen ja mietimme, mitkä täällä ovat samanlaiset vastaavat paikat, sillä se kaupunki tuntee vielä ne pimeät kujat, nopeat vauhdit.

Mutta niin kuin me tiedetään, että elämässä mikään ei ole pysyvää, niin ei ole myöskään Possun ja Kisun ikuisuus, vaan siinä alkaa käydä näin, että Possu (tämä poika) huomaa olevansa korviaan myöten rakastunut tähän Kisuun. Ja Kisu ei ole rakastunut Possuun, Kisu haluaisi jotain ihan muuta. Ja yhtä-äkkiä se jatkuva hakkaaminen ja väkivalta alkaa tuntua väärältä. Ja aikuisuus alkaa tapahtua. Ja tämän hyväksyminen, tämän, jota luultiin ikuisuudeksi, sitten kun se saa ne säröt, niin tapahtuu hirveitä. Sitä ennen ollaan baareissa, mennään pummilla busseissa, lauletaan karaokea, mennään Vesijärven rantaan katselemaan auringonlaskua, puhutaan rakkaudesta – rakkaus on kuulemma sinistä, ja katsellaan lemppareita televisiosta ja siis eletään täysillä ja aletaan vähitellen aavistaa, että jonain päivänä tulee se päivä, jona me ei enää olla yhdessä, se on se viimeinen päivä.

Se on helvetin hauska teksti. Se on tosi törkeä teksti ja ehdottomasti suunnattu nuorisolle, sillä tavalla, että nuorisossa mietitään paljon seksiä ja väkivaltaa ja tässä näytelmässä on paljon seksiä ja väkivaltaa, ei alastomuutta, mutta se on mielessä, niin kuin ihmisillä on tuossa iässä. Ja se hämmennys, minkä se tuottaa myös.

Vilma Kinnunen ja Miikka Wallin ovat kauhuissaan, että eiväthän he ole riittävän nuoria, 17-vuotiaita, että ..

On luettu jo näytelmä läpi ja siitä tulee semmoinen, jonka minä just haluaisin tehdä. Jos ajattelette joitain brittiläisiä kaupunkeja ja niiden kujia, joissa tapahtuu – niin tämä on sellainen näytelmä, jossa itkettää. Lavastan myös tämän näytelmän.

Tämä on tavallaan myös kokeilu siitä, että me voidaan tehdä erimuotoisia, erikokoisia juttuja…sillä tavalla tästä tulee teatteriimme ihan täyskokoinen esityskokonaisuus.

Kun saatiin Tiitiäinen, niin meiltä vielä puuttui 12-17 -vuotiaiden ohjelmisto-osuus ja tällä saadaan se. Tämä on kerran esitetty Suomessa – Helsingissä Kaapelitehtaalla Akseli-ensemblena vuonna 2007.

Näytelmän Disco Pigs ensi-ilta on Pienellä näyttämöllä keskiviikkona 19.2.2025.

 

Artikkelin esitystyskuvat: Tommi Mattila

https://lahdenkaupunginteatteri.fi/ohjelmisto-liput/esityskalenteri/

Kategoriat
kulttuuri

Talven ensilumi

Talven ensilumi on vallannut  puutarhojen puut ja pensaat, aidat, keinut ja kasvilavan tilleineen, persiljoineen, krasseineen.

On rauhaisa Pyhäinpäivä Lahden Pyhättömänmäella 2024.

Kategoriat
kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Paskarat sentään!

Paskarat sentään! – UbuVersum käsittelee suorasukaisesti aikamme politiikkaa – Suomen Kansallisteatterissa!

UbuVersum perustuu Alfred Jarryn, absurdin teatterin ”esi-isän”, näytelmään Kuningas Ubu (Ubu Roi, 1898). Se on arkkityyppinen kuvaus hirmuhallitsijasta, kirosanoja suoltavasta ahneuden ja moukkamaisuuden ruumiillistumasta.

Kansallisteatterin Yhteisöt ja osallisuus -osaston taiteellisen suunnittelijan Antti Haikkalan ohjaamassa ja yhdessä Dante Lehtisen sekä työryhmän kanssa käsikirjoittamassa UbuVersumesityksessä liikutaan keskiajassa ja tässä päivässä. Tavanomaisen näyttämön sijaan UbuVersum esitetään Tekniikan museon Suodatinhallissa ja osin ulkona. Ammattinäyttelijöiden rinnalla rooleissa nähdään Nuorten Kansallisteatterin esiintyjiä sekä Pihlajiston ja Pihlajamäen asukkaita.

UbuVersum on täynnä väriä ja tanssia.

Päitä ei nykyajassa keskiajan tyyliin katkota, mutta kaikki muu, mikä ei satu miellyttämään, leikataan pois. Ahneus ja moukkamaisuus ovat Ubujen näkökulmasta avain menestykseen – peruskansalaiselle riittää kasa petettyjä lupauksia, keppi ja kurjuus.

UbuVersum nostaa suorasukaisesti tikunnokkaan asemansa sokaisemat vallankäyttäjät. Osana esityksen valmistusprosessia Kansallisteatterin taiteilijat ovat yhdessä Pihlajamäen ja Pihlajiston asukkaiden sekä Nuorten Kansallisteatterin esiintyjien kanssa työstäneet kysymyksiä vallasta ja demokratian tilasta. Työskentelytapana ovat olleet vuoden 2024 aikana toteutuneet lukuisat teatteri-, sirkus- ja musiikkityöpajat sekä taiteelliset ulostulot julkisessa tilassa.

Lopputuloksena Tekniikan museon Suodatinhallissa nähdään groteskia ja vulgaaria komediaa vyöryttävä esitys, joka on täynnä värikästä pukuloistoa, näyttelemisen taituruutta ja iloa sekä tanssia. Katsojan ei tarvitse istua paikoillaan, vaan hän pääsee liikkumaan esityksen mukana tilassa ja ottamaan kontaktia myös toisiin katsojiin.

Esitys on osa Helsingin kaupungin rahoittamaa Helsingin malli -aluehanketta.

Esitystä suositellaan yli 12-vuotiaille. Esitystila ei ole esteetön. Esityksen aikana katsojan on kuljettava kierreportaissa. Esityksessä käytetään välkkyviä valoja sekä savua. Tila voi olla viileä; varaathan yllesi lämpimät vaatteet.

Kantaesitys torstaina 7.11.2024 Tekniikan Museossa (Suodatinhalli), Viikintie 1, 00560 Helsinki. Esitys alkaa lipunmyyntipisteestä museon päärakennuksesta. Teatterilippu sisältää pääsyn museon näyttelyyn samana päivänä ennen esityksen alkua.

Työryhmä

Näyttämöllä:

Tohtori Faustroll: Ilja Peltonen
Papa Ubu: Pyry Nikkilä
Mama Ubu: Annika Poijärvi
Aika: Angela Aldebs

Muissa rooleissa: Juho Hagan, Toivo Honkakoski, Sanna Kainulainen, Reimo Kangur, Anna Kivinen, Erja Kokki-Nyberg, Aatu Kolehmainen, Veli Laakkonen, Tilma Lucenius, Anna Maria Myllymäki, Jouni Nurminen, Sohvi Rautakangas, Ganapati Sahoo, Arja Strid, Sofia Stupenkova, Anita Virtanen

Muusikot Tapio Ahokas, Sami Hassinen, Iiris Tarnanen

Ohjaus Antti Haikkala Käsikirjoitus Antti Haikkala & Dante Lehtinen Koreografi Angela Aldebs

Lavastus- ja pukusuunnittelu Auli Turtiainen Valosuunnittelu Kalle Ropponen

Äänisuunnittelu Sami Hassinen Naamioinnin suunnittelu Anna Pelkonen Teatteripedagogi Ville Sarimaa Musiikkipedagogi Iiris Tarnanen Pukusuunnittelijan assistentti Nina Martikainen Tuottaja Jeroen Sebrechts

Kuvat: Tuomo Manninen

Esityksessä on käytetty suoria lainauksia Pentti Holapan ja Olli-Matti Ronimuksen Kuningas Ubu -suomennoksesta.

UbuVersum | Kansallisteatteri

Kahdeksan esitystä on jo loppuunmyyty. Lahen uutisia käy ensi-illassa kokemassa tämän harvinaisen teatteriesityksen.

Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Teatterikaupunkimme Lahti – Lehdistötilaisuuden 16.10.24 ensimmäinen osa.

Kun koko ikäni olen saanut nauttia teatteri-ilmapiirin taikuudesta, kiehtovasta voimasta ja nyt kasvotusten oppia ja nauraa yhden sen nykyisten suomalaisgurujen suurenmoisimmista teatteri-ihmisistä, Lauri Maijalasta hänen selostaessaan kotiteatterini tulevan näytäntövuoden kevään ohjelmistoa ja koko teatterinsa toimintaa tänä kaikkien suomalaisten kulttuuristen toimien ja pyrkimysten valtionsupistamisbudjetin ahdingoissa, olen jälleen otettu teatterin merkityksestä ja tilasta Lahdessa.

Minkä tavallisen lähimmäisen, suuren humoristin, valloittavan innostajan me Maijalasta olemmekaan Lahteen saaneet! Meillä on ollut onni saada muutamia tällaisia aitoja teatteritaiteilijoita (viimeksi monipuolisen ahkeran Maarit Pyökärin ja sympaattisen, ohjelmistovalitsijateatteritaiturin Ilkka Laasosen) teatterimme johtoon – siksi Kaupunginteatterimme on pysynyt koossa, siksi tänne on saatu taitavia henkilöitä näyttelijöiksi, ohjaajiksi, tekniikan toteuttajiksi ja ohjelmiston valmistajiksi. Taito ja innostus tarttuu suomalaiseen luonteeseen, myös katsojiin, jotka merkittävällä kiinnostuksella teatteriimme ovat täyttäneet esitykset.

Paitsi innostus, myös siitä tulviva spontaani innostaminen on Lauri Maijalan poikkeuksellinen ominaisuus, jota harvoilla nykyisillä kulttuuripersoonilla on luontaisena ominaisuutenaan, noita yrjökallismaisia, hellawuolijokimaisia shamaaneja. Nyt meillä Lahdessa semmoinen on. Kummallista, miten heissä ja heidän suomalaisuutensa neroudessa suuressa työmäärässäänkin loistaa taustalla vaatimattomuus; se on suomalaista työn merkityksen, velvollisuuden ja ahkeruuden sieluun syntynyttä velvollisuudentuntoa, kaikille ammateille opiksi.

Lainaan Maijalan tulevan kevään Lahden kaupunginteatteriin suunnittelemasta esittelystä muutaman kohdan:

”Meillä on enemmän somepöhinää kuin koskaan. Nyt se on tapahtunut. Meille tulee jo nyt enemmän kuin ennen Helsingin päästä yleisöä. Lahden päättäjät voivat olla toiveisiinsa tyytyväisiä, kun tänne samalla hotellipalveluihin tulee lisää väkeä vierailuin ja käynnein. Jo Äkäslompolosta saakka ostetaan yksittäisiä lippuja ja halutaan tulla nimenomaan tänne Lahden kaupunginteatteriin, niin se on jo merkki jostakin muutoksesta entiseen: katsomaan meidän esityksiä. Väittäisin, että meidän ohjelmisto on täysin omanlaista. Kysymys on siitä, että mitä tehdään, miten se tehdään ja ketkä sen tekevät. Meidän tehtävämme on myös tehdä klassikoita. Jos me emme niitä tee, niin kuka ne sitten tekee. Vastaus on ei kukaan. Meidän on se itse tehtävä. Hyvin menee, elämä on pelkkää ruusuilla tanssimista.

Nyt esitellään teille kevään oma ohjelmisto, vierailuohjelmisto tulee tarkentumaan myöhemmin ennen kevättä. Meillä on tässä pieni lentolehtinen, siinä on hyvin minimaalisesti pieni juttu esityksistä.

Kaksi noiden esitysten ohjaajaa on täällä paikalla. Yksi videoyhteyden päässä meidän myöhemmin kuunnella.

Ihan ensimmäisenä minulla on suuri ilo, suuri kunnia saada Suurelle näyttämölle (vaikka joku kirjoittikin jo että ihanaa, että saamme tätä, ei aina sitä Niskavuorta)- me tehdään Niskavuoren Heta, mä en millään haluaisi tehdä sitä meidän Suurelle näyttämölle, ellei sitä tulisi ohjaamaan, sovittamaan, lavastamaan, pedikyri, manikyri, totaalinen taitaja meidän kotimaisten klassikkojen kansainvälinen päivittäjä, nimittäin Hella Wuolijoen Niskavuoren Heta on tulossa uutena sovituksena, ja tosiaan ohjaajana Mikko Roiha, jonka pyydän tähän nyt kertomaan teoksesta, että mikä, miksi ja miten.”

 

 

Tähän väliin tuon muistin virkistämiseksi Lahden kaupunginteatterin katsojille, miten meillä lahtelaisilla on ollut mahdollisuus kokea Mikko Roihan luomaa vahvaa teatteria yllättävän monta kertaa viime vuosikymmenten aikana omassa teatterissamme.

-Ensimmäinen Lahdessa näkemistäni oli vuonna 2008 hänen ohjaamansa kahden huippunäyttelijän – Hannele Nieminen ja Tiina Weckstöm  – vierailuesitys SUURIN YHTEINEN JAETTAVA, jonka hän oli ohjauksen lisäksi myös kirjoittanut yhdessä Pirkko Saision kanssa.

 

-Vuonna 2011 Henrik Ibsenin VILLISORSA toteutui Tampereen Työväenteatterin ja Lahden kaupunginteatterin yhteistyönä. Ohjaus, suomennos, sovitus ja lavastus Mikko Roihan ja rooleissa Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Soili Markkanen, Jyrki Mänttäri, Jarkko Pajunen, Harri Rantanen, Elsa Saisio, Ritva Sorvali.

 

-Samoin vuonna 2011 koko syyskauden Lahden kaupunginteatterin Pienellä näyttämöllä esitetty Philip Ridleyn Vincent River, Sami Parkkisen suomentama, Mikko Roihan lavastama ja ohjaama esitys yhteistuotantona Lahden kaupunginteatterin, Vapaa Teatterin, Korjaamo Teatterin, Tampereen TyöväenTeatterin ja Turun kaupunginteatterin kanssa. Rooleissa Markus Riuttu ja Tiina Weckström.

-Viimeksi viime vuonna (2023) Tommi Kinnusen romaani EI KERTONUT KATUVANSA toteutui teatterimme Pienellä näyttämöllä Mikko Roihan dramatisoimana, sovittamana, ohjaamana ja lavastamana viiden nais- ja yhden miesnäyttelijän esittämänä teatterimme ohjelmistona – teatterina Roihan perustama Berliinin Vapaa Teatteri – Kouvolan Teatterin, Turun Kaupunginteatterin, Lahden kaupunginteatterin, Tampereen Teatterin, Seinäjoen Kaupunginteatterin ja Hämeenlinnan Teatterin kanssa, näyttelijöinä Jari-Pekka Rautiainen, Liisa Peltonen, Ulla Koivuranta, Mari Turunen, Tiina Winter, Mari Pöytälaakso.

 

Lahen uutisia –arvioihin edellisistä Roihan teatteritaiteen merkittävistä ohjaustöistä pääset tutustumaan linkistä

https://lahenuutisia.vuodatus.net/ja kirjoittamalla sitten HAKU-sarakkeeseen Mikko Roiha

Mikko Roihan ohjauksia, kannanottoja ja asiantuntevuutta olen kokenut myös monissa muissa teatteritapahtumissa, kuten Tampereen Kansainvälisessä Teatterikesässä vuonna 2016 hänen toimiessaan yhtenä kesän ohjelmistovalintaan liittyvän 3-jäsenisen valintaraadin asiantuntijana.

Hänen merkittävä teatterilaboratorionsa on osin toiminut Berliinissä, jossa hän on pitkään asunut. Siellä myös muutamat edellä olevat näytelmät ovat saaneet harjoituksensa ja viimeistelynsä.

 

”Kiitokset, että olen saanut tänne Lahteen kutsun. Kentältä on kuulunut, että Lahti on tänään maan ykkösteatteri.

Heta on mulle ollut kaikkein henkilökohtaisimpia näytelmiä, jotenkin mä aloitin niillä. Koska siinä on näitä hämäläisiä piirteitä, niin siksi se tuli valikoiduksi tänne. Ja ehkä Heta ennen kaikkea siksi, että sillä on jatkumo, Raija-Sinikka Rantalan tehtyä sen muutama vuosikymmen sitten tänne. Siinä mielessä tämä esityksen näyttämökuva on vasta tulossa.

Miksi Heta. Se jotenkin käsittelee sellaista, joka on meille kovin suomalaiskansallinen tunne. Näyttämisen pakkoa, tunnustuksen puutetta, jonka oletan olevan monella. Varsinkin naisjohtajien kokemus, että annetaan vaikuttaa, mutta ei koskaan sanota, että hyvin tehty. Se tuntuu olevan tässä hirveän iso asia.

Ja sitten tietenkin sellainen, kun eilen rupesin miettimään, kun minulle esitettiin puvut, että idea siitä, että ollaan hämäläinen ja hillitty, niin tämä kuvaa myös sillä lailla niitä perhesuhteita, ja vaikenemisen kulttuuria. Mitä se sitten maksaa, mitä se jättää lapsiin ja tuleviin sukupolviin. Se vaatii jotenkin Hetan ja Akustin kohtalona sellaisen asemaa vaativan Suomen: tässä tavallaan perheen sisällä vastakkaiset voimat ottavat jatkuvasti mittaa toisistaan. Hella Wuolijoen jutussa, tässä esityksessä menee puoli vuosisataa Suomen historiaa, niin tässä pystytään jollain tavalla katsomaan aikaisempia sukupolvia ja missä ollaan nyt. Ja niitä puhumattomuuksia ja elämän arkea, joissa meidän sukupolvi on kasvanut.

Vaikka tämä teos on kipeätuntoista aiheeltaan, niin onhan tässä toki huumoria. Toivottavasti sitä en ole onnistunut pilaamaan tätä tehdessäni.

– Miksi tekstikäännös esitykseen englanniksi?

Itselleni tuottaa tässä vielä iloa on se, että tämä esitys tullaan tekstittämään myös englanniksi, heijastamaan teksti myös englanniksi. Tämä liittyy sellaiseen asiaan, että kun on – itse haluan mennä Saksassa asuneena, Saksan näytelmiä tuntevana sinne katsomaan, ne Faustit ja Wallensteinit ja muut – ymmärtääkseni, miksi ne saksalaisille on niin tärkeitä. Mielestäni juuri nämä klassikot, joista Suomi on rakennettu, Nummisuutarit, Wuolijoet, Niskavuoret, Pohjantähdet, ne on juuri niitä tekstejä, joita pitää esittää. Se meidän oma, se ydinkulttuuri meidän pitää jollain tavalla välittää myös niille, jotka eivät suomea äidinkielenään puhu, ovat täällä livahtamassa tai käymässä. Tämä on yritystä tulkita niille ja ehkä samalla vähän meille itsellemmekin. Mulla on Maria Jotunin näytelmästä (1918) Kultainen Vasikka sellainen kokemus, kun oli paljon nuoria katsomassa, niin ne pystyivät tekstityksestä ymmärtämään, mitä tarkoitti jonkin asian sanominen, sillä kieli muuttuu niin nopeasti, ettei tämän päivän ihminen tahdo sitä ymmärtää. Eli jokin sellainen, joka on meille tuttua ymmärtää, saattaa olla nuorelle polvelle jotakin täysin outoa.

Haa – sitten onnistuu myös kuulo-ongelman hoituminen, jos näyttelijän puheesta ei saa selvää, niin aina voi vilkaista liikkuvaan tekstiin – siis monta sellaista asiaa seuraa tekstityksestä. Siis pyrkimys avata meidän omaamme, meidän ydintämme, jotenkin ulospäin. Ettei se jäisi vain Lahteen tai vain suomalaisille, vaan se avataan kaikille.

-Mikä on esityksen suhde suomalaiseen epookkiseen lähimenneisyyteen? –

Mun kaikki havainnot perustuu lapsuudenkokemuksiini mökiltä, jonne on kerääntynyt kaikki vanhat vaatteet, joita ei enää kaupungissa kehdata käyttää. Se tarkoittaa, että mökki oli historiaa kaikilta vuosikymmeniltä, se on ollut ehkä suurin asia sellaisessa perusestetiikassa. Tämä esitys viestii kaikille vuosikymmenille, puvustus perustuu Lahden erinomaiseen pukuvarastoon ja tietenkin ostetaan ja tehdään siihen lisää, mutta se perustuu havaintoihin – niin vintage on taas tullut uudelleen muotiin ja tässä sitä nyt on: hämäläistä synkkämielistä vintagea. Tervetuloa sitä sankoin joukoin katsomaan – se on sitten enää ohjaajasta kiinni, miten teos pilataan.

Nimiroolissa Hetaa esittää Annukka Blomberg, Akustia, hänen miestään näyttelee Tapani Kalliomäki. Ensi-ilta on 22.1.2025.”

Teatterikaupunkimme Lahti -kirjoitussarja esittelee viikon kuluttua Lehdistötilaisuudessa 16.10.24 kerrotut kaksi muuta Lahden kaupunginteatterin tulevan kevään ensi-iltaa.

 

https://lahdenkaupunginteatteri.fi/ohjelmisto-liput/

Kategoriat
kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

Esihenkilönä en ole huolissani

Teatteriaktiivina vuosikymmeniä ja myös useissa Lahden kulttuuritapahtumissa, kulttuuriyhdistysten perustamisissakin ja kaikissa 10 viime vuoden Lahden kaupunginteatterin ensi-illoissa mukana olleena en lainkaan ole huolissani siitä, että reilu viikko sitten Lahden kaupunginteatterissa esitetty Orlando-esitys sai ennen esityksen alkamista saatteekseen seuraavan lyhyen kuulutuksen:

 

”Hyvä yleisö, suomalaisen kulttuurin rahoitukseen ehdotetaan ennennäkemättömän suuria leikkauksia. Suhteettomat ja lyhytnäköiset leikkaukset lisäävät työttömyyttä, ja murentavat maamme kulttuurielämän perustan sekä sen rakenteet. Pyydämme tämän esityksen jälkeen kaikkia tänne kokoontuneita allekirjoittamaan Suuren kulttuuriadressin taiteen ja kulttuurin puolesta. Adressi luovutetaan päättäjille 5.12. Adressiin pääsee aulassa sijaitsevien QR-koodien kautta. Kiitos kun tuet kulttuuria. Ilman teitä, ei ole meitä. Antoisaa kulttuurielämystä”.

 

Tuon kuulutuksen jälkeen yleisö spontaanisti antoi lämpimät monikätiset aplodit ja ymmärsin ne kokonaan myötäileviksi kuulutuksen sisällölle.

 

Samaisen kuulutuksen olin kuullut jo parin muunkin Lahden kaupunginteatterin ensi-illan yhteydessä yleisön aplodien seuratessa enkä lainkaan esihenkilönä ollut silloinkaan huolissani.

Eräs pitkäaikainen kaupunginvaltuutettuhenkilö oli ottanut heti ensi-illan jälkeen jo teatterilla yhteyttä Etelä-Suomen Sanomien kulttuuritoimittaja Ilkka Kuosmaseen, koska oli niin järkyttynyt moisesta ilmoituksesta Thelma & Loviisa -näytelmän ensi-illassa:

”Minusta se oli täyttä politiikkaa. Olin niin järkyttynyt jotenkin, eihän tällaista voi olla. On nyt asiasta mitä mieltä vaan, niin politiikka ei kyllä sovi julkiseen teatterilaitokseen eikä se sovi mihinkään muuhunkaan julkiseen laitokseen,” hän julisti.

https://nakoislehti.media.fi/etelasuomensanomat/9dfa22e9-e406-4e4d-a60a-4b79e313e0fa/25?lang=fi

Eilisessä Etelä-Suomen Sanomissa (24.10.24) kulttuuritoimittaja Ilkka Kuosmanen kirjoitti oman kannanottonsa asiaan.

 

Kyseinen pitkäaikainen kaupunginvaltuutettuhenkilö ei nykyisessä päättäjäasemassaan ole suoraan tekemisissä teatteriasioiden kanssa, mutta hän oli hyvinvoinnin ja vapaa-ajanlautakunnan toisena varapuheenjohtaja vielä vuonna 2022, kun lautakunta yksimielisesti valitsi Lahden nykyisen teatterinjohtajan Lauri Maijalan tehtäväänsä. Asianomainen kaupunginvaltuutettuhenkilö lupasi ottaa välittömästi yhteyden teatterinjohtaja Maijalan esihenkilöön Tiina Granqvistiin.

 

Asiasta ovat kirjoittaneet myös Etelä-Suomen Sanomien kaksi mielestäni parhainta ykköstoimittajaa Tommi Berg ja Milja Kungas 21. ja 22.10.  (https://www.ess.fi/paikalliset/7997982) ja ainakin tilapäisenä Etelä-Suomen Sanomien lukijana koko asia on minusta tullut selvitetyksi.

En siis – jo itsekin tuon adressin allekirjoittaneena – lainkaan ole huolissani siitä, että asiasta äläkän nostanut pitkäaikainen Lahden kaupunginvaltuutettuhenkilö oli tässä asiassa järkyttynyt.

 

Kuten tiedämme, me äänestäjät olemme valinneet kaupunginvaltuutettuhenkilömme – hehän aina kuten nyt tämä järkyttynyt kaupunginvaltuutettuhenkilökin ottavat ensisijassa yhteyden meihin, heidät valinneisiin esihenkilöihinsä ennen omaa kannanottoaan ja päätöksiään.

 

Lohdutukseksi järkytykselleen kertaan hänen ilokseen, että hän on tehnyt harkitusti myös omalletunnolleen sopivia päätöksiä kosolti viime vuosien aikoina, tässä vain pari niistä hänen ja omaksi muistutukseksemme:

Päättänyt ensimmäisten joukossa Iitin moottoriradan rakentamiseen kaksi ja puoli miljoonaa varojamme ja kulttuurinkin kohdalta päättänyt Tiirismaan maankuulun musiikkilukion lakkauttamisen ja arkkitehtonisesti epäonnistuneen, kokonaan kaupunkilaisten yhteisestä käyttömahdollisuudesta suljetuksi bunkkerinomaiseksi tornitalokokonaisuudeksi Ranta-Kartanon rakentamisen aloittamisen yhdessä – vasemmistoliiton kirvesmiesvaltuutetun kanssa ratkaisevilla kahdella äänellään.  Paljoon ja moneen tämä Lahden kunnallisvaltuutettuhenkilö on ehtinyt päättäjänä ja toimeliaalla kulttuurisella positiivisuudellaan osallistua.

 

Allekirjoita adressi SAKSET SEIS!

https://www.adressit.com/sakset_seis#sign

Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri

YK:n päivä

 

Liputuspäivä

YK: n perustamispäivä – lokakuun 24. vuonna 1945

https://unric.org/fi/yhdistyneet-kansakunnat/

Kategoriat
kulttuuri taide

Taide – ajatuksen ja käsien suurta luomista

Suurten taideaarretalojen näyttelyhuoneissa kävellessä joskus silmä ja ajatus tavoittaa sadoista teoksista sen enemmän ajattelematta töitä, joita ei ennen ole saman katon alla edes havainnut. Vajaa viikko sitten Ateneumissa neljä veistosta kiinnitti huomioni: kaikki viestivät veistäjän taitavuudesta ja itselleni yllättävän erilaisten materiaalien taiteellisesta omaperäisestä käsittelijästä,  aiheensa syvällisestä ajattelusta sekä sen herkästä tulkinnasta.

Eemil Halonen Tyttö ja vasikka  –   1899 (mäntyveistos)

 

Eemil Halonen Tyttö   –  1908  (haapaveistos)

 

Eila  Hiltunen   Marmorijoutsenet  –  1956 (marmoriveistos)

 

Kain Tapper  Aimo Kanervan kasvot – 1991 (pronssiveistos)

Kategoriat
taide teatteri

Lahden Orlando – hurmaavaa Virginia Woolfia

Leonard ja Virginia Woolf

Odotin kulttuurijännittyneenä Lahden kaupunginteatterin filosofi-ohjaaja Tommi Kainulaisen sovittamaa, itsensä Virginia Woolfin alkuaan kirjoittamasta Orlando-romaanista tehtyä näytelmää. Olin lukenut Kirsti Simonsuuren äärimmäisen rikkaan, sanavarastoltaan pohjattoman vaikuttavan mielikuvituksellisen käännöksen lumoissa, miten Orlandon kirjoittaja romaaninsa ensilukijaksi oli saanut toisen kirjallisen naisneron, sydänystävänsä, rakastettunsa Vita Sackville-Westin muutama kuukausi ennen kirjan ensipainosta vuonna 1928.

Kapteeni, Orlando ja Virginia

Lahden Kaupunginteatterin Pienen näyttämön Orlando-näytelmää, sen lavastusta, tunnelmaa, värejä, satumaisuutta hallitsi väkevän kaunis luonto – Tiina Hauta-ahon muhkea, upea, koko näyttämön täyttävä ikivanha, vahva Tammi kehystää koko esitystä vahvoilla juurillaan ja lehvistöllään. Hauta-ahon eri aikakausia tulkitseva ilmeikäs  puvustus, Harri Peltosen ja Tatu Virtamon herkkyydellä ja intensiivisyydellä toimivat valo- ja äänimaailmat täydentävät teoksen ehjän valmiiksi, yhtäaikaa väkeväksi ja kauniiksi teatteriatmosfääriksi.

Lahden teatterillinen sovitus Orlando alkaa somasti, kun sen kirjoittaja Virginia Woolf  ja hänen rakastettunsa Victoria Sackville-West istuvat tuon inspiroivan tunnelmaisen Tammipuun alla ja filosofoivat elämästä, rakkauden ja ajan merkityksestä. Sovituksen aasinsillalta heidän ajatuksensa lentävät kauas lähihistorian aikalaiskehitysjaksoihin ja he päättävät näytellä Orlandokirjan teatterileikin koko teoksesta. Orlandoksi Virginia valitsee Vita-rakastettunsa. Näin alkaa lahtelainen sovitus ja kuin sen takeeksi Woolf seuraa tarinan yksityiskohtia, niitä tarkkaillen ja niistä toisinaan huomautellen.

Tärkein, aikanaan jo julkinen, naistenvälinen rakkaus, Vitan ja Virginian tunneyhteys ja siihen liittyvä vahva rakkaus leijuu katsekontakteissa jännittyneenä tunnelmana ja syttyy esityksessä pariin kiehtovaan liekkiinsäkin.

 

Vilma Kinnunen näyttelee raikkaasti, sydämellisesti, rakastuneen Virginia-kirjailijansa. Hän seuraa tarkkaan Orlandon kulkua analyyttisen viileästi noiden maailmankehitysten aikakausina, johtaa omalta näköalapaikaltaan tarinan toimintaa ja vaihtaa yllättävästi – kuten ohjaajat – taas aikakautta Orlandon kulkea ajanvirrassa eteenpäin. Kinnusen roolissa ja sen tulkinnassa on timanttia järjestelmällisyyttä, lohdutonta kirjeen raastavaa odotusta rakkaimmaltaan ja pakahtuneen ihmisen sieluntäyttä rakkaudentilitystunnetta koko esityksen voimaksi.

 

Aurora Manninen joutuu muuntumaan hetkessä Vita-nimestään Orlandoksi, mieheksi 1600-luvun periaatteiden ahtaan puritististen moraalivaateiden mukaan. Mannisen luonteva rakastuneen Vitan alkukohtauksen lämmin tunne välittyy katsomoon nyt näyttelijä Orlandona, väliin renessanssisen rehevänä, toisinaan kovin kiireisenä eri aikalais-asuun pukeutuneena Orlandona, toisinaan taas kuin näyttelijä muutaman askelen haluaisi olla ajanvauhdissa jäljessä, nauttiakseen aikakaudesta, sitä syvemmältä hahmottaakseen. Aurora Mannisen Orlando osaa tuntea, räiskyä, tuskastua ja valloittaa ympäröivän ilmapiirinsä, sopeutua sen äärimmäisiin vaatimuksiin, hullutuksiin, joskus niiden moraalittomuuksista pakosti irti riistäytyen, ja hänen katseensa kohtaa merkittävän useasti rakastettunsa, ohjaaja Virginian ihailevan katseen.

Noiden pääroolien elämän ymmärtämiseksi muiden näyttelijöiden  tehtävä on luoda eläytyvin pikkukohtauksin aikakausien mielikuvaa ja tärkeitä muita henkilöitä katsojille.

Neljänsadanvuoden ilmapiirin pikaluominen näyttämöllä onnistuu ensemblen mainiolla parodisen farssisella tyylittelytaituruudella, useat merkittävät kirjan teoksen henkilöt saavat silti tarkkapiirtoiset kuvansa.

 

Laura Huhtamaa näyttelee 1600-luvun lopun ikivanhan, naftaliinissa ja balsamissa säilyneen elisabeth-kuningattarensa valkeaksi puuteroidun hahmon kuin kuolleista hallitsijaksi ja nautintoihinsa uudestaan heräävänä ilmestymään. Huhtamaa synnyttää vielä Harriet Harrynsä, miltei koko britteinsaaren maat ja mannut omistavan aatelisen miljardöörinsä, hurjan viriiliksi kosija-koketeeraajaksi, miekka-akrobatioilla ja aidolla nuoruuden vikkelällä temperamenttisuudella sisäistetyn hurmurinsa. Ah, mitä roolihahmotelmia näyttelijätaiturit pystyvätkään muutamassa sekunnissa saamaan aikaan! Mikko Jurkan monet lyhyet roolihahmotelmat, erityisesti hänen loihtimansa Nick Green, tuo aikakautensa suuri kriitikko, taiteen tuntija, pelätty seurapiirisuuruus saa Jurkalta ihan tähän päiväänkin sopivan, puheliaan verbaalisuusmestarin seurapiiripersoonan esimerkin, miten meidän pitää vastata, jos joku kysyy, kuinka on terveytesi laita. Sillä kysymättäkin Green vuodattaa parisivullista vointinsa tilasta, taudeista, nikamien asennoista, kohtalokkaista nyrjähdyksistä, säryistä, kolotuksista, hengenvaaroista tuosta vain meille esimerkiksi.

 

Tietenkin esityksessä on aitoa rakastumista, joista Tomi Enbuska Leonard Woolfina luo yhdessä Virginiansa kanssa pari todellista, lämpimän sydämellistä läheiskohtausta toistensa luottamuksesta. Miikka Wallinin näyttelemään venäläiseen ruhtinattareen, ihmeellisen maagiseen hurmuri Sashaan Orlando rakastuu niin tulisen silmittömästi, että suhde hallitsi pitkään Orlandon sielunmaisemaa ja molempien epäilyt toisistaan –  mies vaiko nainen – oli jatkuvasti heidän kiihkeässä suhteessaan ratkaisematon kysymys….

  Orlando ja Sasha

Nuo monet 400 vuoden ajanjakson eri aikakaudet toimivat taitavan näyttelijätyön hulluttelevan parodisella otteella sekä pukeutumisella ja rekvisiitan vaihdolla rohkeasti tyylitellen. Tammipuun kallion uumenista menneisyysovien avautuessa kuvastuu ensin 1600-luvun viktoriaaniselta, ahtaan moraalin ajalta Elisabetin ajan hovi valtaistuimineen, kuningattarineen, äärimmäisine hovillisine muodollisuuksineen ja loistonsa säihkeineen, milloin taas ovista aukenee Shakespearen aikaiset juomingit naamiaisineen ja seksirötöstelyineen, milloin taas Englannin historiasta kuulu kylmä kesäkausi, jolloin Thameskin oli jäässä, luonto ja eläimet, ihmisetkin jäätyivät kylmään ja katkelmakuvat päättyvät juuri ennen 1900-luvun naiseuden esiinmarsseja. Historian eri ajankohdat saavat sovituksessa hauskan lyhyinä, parodisina välähdyksinä meidät vaistoamaan aikakausien muutokset ymmärrettäviksemme.

Lahden Kaupunginteatterin Pienen näyttämön  herttaisen rakkaudellinen ja huumorihileisen hauska, tyylikkään teatterillinen Orlando -esitys päättyy, kuten oli alkanutkin suuren Tammen alle.

Rakkauden ja rakastumisen voima sen katveessa toiveikkaana, vahvana, ihanana ja yhtä aikaa kipeänä elämän keskeisenä voimana elää kohti tulevaisuuden vuosisatoja, ajattomana, uusien sydämentykytysten ja kaipausten vuosisatoja kohti.

https://lahdenkaupunginteatteri.fi/ohjelma/orlando/