Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide teatteri yhteiskunta

AGORA – Kaksi merenneitoa pinnallisessa tarinakollaasissa

Kuvassa Leenamari Unho, Emelie Zilliacus, Salla Loper, valokuvaaja Jussi Ulkuniemi

 

AGORA – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa

 

Tekstit MINNA LUND & MARTTA JYLHÄ

Ohjaus MINNA LUND

Rooleissa

SALLA LOPER, EMELIE ZILLIACUS, LEENAMARI UNHO

Valosuunnittelu TUOMAS HONKANEN Äänisuunnittelu AXEL RIDBERG  Lavastus RIKU SUVITIE  Pukusuunnittelu ELLA SNELLMAN  Naamiointi NOORA LAUKKANEN    Valokuvat JUSSI ULKUNIEMI  Kuraattori, Nykyesityksen näyttämö RIIKKA THITZ   Ensi-ilta 29.4.2025 Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa Nykyesityksen näyttämö. Kesto noin 1,5 tuntia

 

Kaikenlaisten teatterillisten kokeilujen onnistuminen, jopa pelkän kateissa olevan teatterigenren etsimisen tie oli saanut suuren mahdollisuuden, kun Minna Lundin AGORA – kaksi merenneitoa tyhjässä altaassa porskutteli puolitoista tuntia Helsingin Kaupunginteatterin Studio Pasilan näyttämöllä Vapun alla. Esityksen valmistamisen ja merkittävän teatteritapauksen toteutusmahdollisuudet ensemble oli  varmistanut korkeimmissa potensseissa: Maan suurin ja toimivin teatterilaitos, gurumainen ohjaaja-kirjailija, hiljattain palkittu Ida Ahlberg -näyttelijä merenneitona, parinaan tuore, valloittava ilmaisurikas näyttelijä sekä lavateatterin hurmaava, tulkintavarma näyttelijäikoni – kera koko suomalaisen teatteritekniikan nykykäytäntö supertehoin, striimein, valoin, äänivolyymein, taidokkain puvustuksin sekä korumaisen hulppean lavastusarkkitehtuurin veistosmaisen nykyrenessanssin taituri olivat laittaneet ajatuksensa, tavoitteensa ja taiteellisen päämääränsä avoimesti koettavaksemme.

Esityksen avasi itse Teatterinjohtaja kymmenkertaiseksi striimatussa videohahmossaan, räväkästi mukaan tulkintaan harpaten ja meitä mukaan innostaen, koukutuksellaan suorastaan onnistuen. Huumaavan hykerryttävää ideaa toteutti taidokas, ilmaisuvalmis teatterinäyttelijäkerma: merenneidot pitkään altaassa lekotellen, vettä kesäisen suvisesti patsastehtävässään yli altaan loiskutellen ja tällä teatterilavan suuruisella julkisella paikalla juontajansa tuttavallisella sympatialla ajatuksiinsa meitä johdatellen. Kuitenkin jo parinkymmenen minuutin kuluttua esityksen tunnelma ja interiööri alkoivat tuntua tapahtumattomalta, staattiselta, flegmaattiseltakin.

Teatterilaitoksen on uudistuksissa onnistuakseen ja vakuuttaakseen tehtävä jo tosi ihmeitä, varsinkin kun katsomoon on tullut esitysten monikymmenvuotisia kokijoita, kaltaisiani kyltymättömästi uutuusnälkäisiä, paksunahkaisiksi kasvaneita nuivia taidefriikkejä. Enää ei kovin moni asia säväytä, herätä, innosta. Helsingin Kaupunginteatterin kokeilu yrittää tulkita teatterikeinoin suomalaista julkisen taiteen paikallaan seisovaa veistostaidetta, erityisesti sen toisinaan eloon räjähtävää vuosittaista kansalaisjoukkojen juhlintaa ja rinnastaa perinteistä suomalaista jäykkää juhlapalvontaa ja Vapun harvinaista karnevalistista juhlintaa – nyt patsastelemalla itse patsaana meitä yleisöä tarkkaillen ja kanssamme seurustellen.

Ei teatteri tästä uudistu. Ei syvenny. Suuret ideat tarvitsevat paljon mittavammat, uudemmat, perusteellisemmat, syvällisemmät, hauskemmat ja raikkaammat ajatukset tuntuakseen myös katsomossa. Olen aina inhonnut tapaa ottaa yleisö lavalle mukaan esitykseen. Se on taitolaji ja vaatii äärimmäistä inhimillistä kohteensa käsittelytaitoa, useimmiten se on nöyryyttävän noloa teatteritaiteen madaltamista, kukapa siitä näyttelijän kutsumana kehtaisi (hieman näyttelijää säälien) kieltäytyä – liian suuri kynnys tavalliselle ei-teatterilaiselle!

Käsikirjoittajat ja näyttelijäkolmikko tuntuivat olevan kovin leikkimäisen herttaisesti mukana tässä patsaan arvon, paikan ja käyttötarkoituksen sekä teatteritaiteen yhteisessä esityksellisessä analyysissa, joka leviää sisällöltään miltei tarkoituksettomaksi.

Ensemble ei ollut matkalla kohti minkäänlaista teatteriuudistusta. Esittäjät olivat kuin kesäisen vesisessä seuraleikissä meidän miltei ventovieraiden ihmisten kanssa, kohteliaan soman huumorin avulla tavallisia teatterin alkeellisia ilmaisuharjoituksia kanssamme harjoittava mukava joukkio – kollaasiksi voisi koko esitystä luonnehtia patsastaiteen ja teatteritaiteen nimissä. Kaukana, kovin kaukana…ei edes näköpiirissä on suomalainen teatteriuudistus.

 

Hyvää Vappua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *