Kuvassa Port Mundus -esityksen valmistanut teatteriyhteisö
Minun omatuntoni on puhdas, olen tullut rentoutumaan.
Pahateatteri on valloittanut Aleksis Kiven aikaisen mielentilan rauhoittumis- ja hoitopaikan, Lapinlahden sairaalan valtavan upean puiston kansallisomaisuusmiljöön – sen maiseman äärettömän perspektiivin, jossa kohtaa meren laineiden vellovan vapauden, puiston kukkien, puiden ja pensaiden lumoavatuoksuisen vihreyden, lintujen taukoamattoman visertävän konsertti-ihanuuden, koko auringon lämmittämän suomalaisherkän suvisään ainutlaatuisen paratiisin.
”Lämpimästi tervetuloa arvon vieraat! Ottakaa mukava asento ja käteenne lasi parhainta kuohuvaa, kun kutsumme teidät kanssamme aaltojen syliin. Hulppean aluksemme lähtöä edeltävät suvensuloiset pidot Port Munduksessa täynnä toinen toistaan jännittävämpää, viihdyttävämpää ja tajuntaa räjäyttävämpää ohjelmaa tarjoiltuna halki koko kuvankauniin kesäisen illan,” aloitamme aluksen kapteenin, hamehousuisen innostavan seremoniamestarin mukana. Moneltako laiva saapuu? Keskiyöllä, keskiyöllä!
Pääsemme siis odottamaan Port Munduksen lähtöä ja sisäänpääsyä ohjelmallisin pidoin, viini- ja herkkutarjoiluin, joista arvaamaton ohjelmallinen esityskavalkadi täyttää näytelmän ensimmäisen näytöksen.
Ensin englanninkielinen, livesäestetty seremoniamestarin viihdyttävän kohtelias tervetuliaislaulu, sitten seurueen yhden epävarmaksi itsensä tuntevan jäsenen pyytämä koelaulutarkistus tutusta korkeamusiikkisesta italialaisesta ooppera-aariasta Caro mio ben ja kuin lauluesityksen päätteeksi esityksen yhden tarkastajan vetäisemänä vielä pätkä aariasta komeasti kuin osoitukseksi siitä, miten sen olisi pitänyt mennä. Yksi ohjelmanumero on piilotetun kultaesineen etsintäkilpailu, jossa esineen löytäjä saa sen pitää. Arvaatte, että tuo arvoesine saa koko esitystilaisuuden yleisön ryntäämään esineen löytääkseen ja kääntämään paikat mullin mallin. Tai tosi huvittava puujalkavitsinen naurattamistarkoituksellinen tarinatuokio ja pari muuta lahjakkaan esiintyjän ohjelmanumeroa. Ylinnä taidokas rytmi- ja askelvaihtoinen, vakava ja hauska ennen kaikkea esitystuokiona hienotarinainen koko pitoseurueen tanssinumero. Mikäpä tätä helppoa huvia on nautiskellessa, melkein mitä vain saamme nähdä ja kokea – sekä siinä sivussa toisella korvalla kuunnella ohjelmanumeroiden välistä uskon asioita puolustettavan. Välillä taas toisten puheitten päälle kommentoijiakin riittää, kun milloin kukakin seurueesta lipsauttaa elämäntilanteistaan muutaman todellisuuslauseen: oman tai toisen äveriäisyyden yhden merkityksen arvostuksen saamiselle, äidin vanhuuden hoitamisen taas toinen elämän tympeäksi sukupolvionnettomuudeksi. Kaikki puheet ja keskustelut kuitenkin jäävät lähes valoisina asioina kytemään pohdintoihimme siirryttäessä väliajalle taas seremoniamestarin empaattisella opastuksella sadepisaroiden jo kastellessa esittäjät ja viisikymmenpäisen myhäilevän yleisön. Hyvä on ottanut ylivallan.
Teatterijärjestäjien väliajalla loihtima mittava katos, joka ihmeen kautta on ilmestynyt paratiisiseen puutarhaan, estää ensinäytöksen raikkaan taivaisen virkistävän sateen enää kastelemasta meitä.
Toinen näytös alkaa katkeralla itkulla. Kolme Port Munduksen pääsyyn odottajista on vangittu, koska heillä on ollut etuoikeus saada pääsylippu Port Munduksen tulevaan ihanuuteen. Vangitsijoilla ei ole onnea moiseen ollut. Nyt he kateuden täyttäminä ovat kahlinneet nämä etuoikeutetut, piinaavat ja kiduttavat heitä. Vangitsijoiden mukana on myös seremoniamestari. Vangittujen itku on äänekästä, silmät itkuisten luomien katkeria kyyneliä täynnä kuin koko eletyn elämän ajalta kertyneitten epäonnistumisten suuret, loputtomat kyynelvuot. Kauhu tulevasta, jota pian heidän kohdallaan ei enää ole, kasvaa hetki hetkeltä. Nyt ottavat uudelleen yhteen ideologiat, uskonto ja asenteet, armo ja varsinkin pelastus saavat kiihkoisen todellisen puolustajansa.
Yksi kiusaajista – seremoniamestari – saa sairaskohtauksen. Koko Port Mundia odottava yhteisö menee tavoitteiltaan sekaisin. Sairasta hoidetaan. Hänelle annetaan etsintäkilpailussa ollut kultainen esine amuletiksi parantumista varten. Vangitut saavat vapautuksia vessaan ja puuteroimaan nenänsä. Arvostus ja eriarvoisuus, hyvä ja paha, lyövät toisiaan rajusti.
Ekologiset kysymykset nousevat kauniin sudenkorennon lennon lailla oikeutukseen: sudenkorentoja ja niiden lentoja, värejä ja liikettä voisi katsella päiväkausia loputtomasti ennen nukkumaanmenoakin. Päätteeksi tulee kuitenkin rauha, vaikka kaikki on lopussa.
Ohjaus ja teksti: Malviina Lehtinen ja Oona Virolainen
Ohjaajien assistentti: Anna Oesch
Tuotanto: Oula Hyle (vastaava tuottaja), Malviina Lehtinen, Sofia Saarinen, Pekko Rajala, Irina Ritvanen, Oona Virolainen
Äänisuunnittelu ja muusikot: Hugo Hagström ja Aleksi Kallio
Puvustus: Eveliina Pohjola ja Sara Vaali
Lavastus: Työryhmä
Ohjelman kuvat ja graafinen suunnittelu: Sofia Linnarinne
Valot, video ja traileri: Edu Nieminen
Näyttämöllä: Inari Kolehmainen, Siiri Lehtinen, Elina Lehtisalo, Sebastian Lindström, Maisa Mansikka, Laura Tyyskä
Tähän Lapinlahden Lähteen luontoautuuteen on esitettäväksi syntynyt yksi Suomen ikimuistettava kesänäytelmäuutuus PORT MUNDUS ja sen lähtöön liittyvät puutarhapidot. Teos on avoimen valloittava kuin nuoruus itse, tunteikas kuin onni ja tuska sydämissämme, aatteikas kuin perinteinen menneisyys ja tyhjä tulevaisuus, pohtiva kuin eriarvoinen yhteiskunta hyvä ja paha aamusta iltaan, mutta käsikirjoitukseltaan ja esityksensä omaperäisyydeltä niin kevyesti hauska, nerokkaasti luotu väljä teatterileikki kuin ajattelua antava huvi koskaan vain voi olla – jos kohta myös niin yllättävän surullinen kuin kaikki haaveet, joissa onni kasvaa jatkuvassa odotuksessa eikä lähes koskaan täydellisesti toteudu.
https://pahateatteri.liquidblox.com/
PS
Lapinlahden puiston ainutlaatuisessa luonnoltaan ja kulttuurihistoriallisesti merkittävässä paikassa taide, yhteisöllisyys, mielenterveys ja ihmisen hyvinvointi kohtaavat toisensa meren äärellä. Parhaillaan tämän paikan säilyttämispäätöksissä on menossa allekirjoitusvaihe Lapinlahden julkisen omistuksen säilyttämiseksi myös lukijani allekirjoitettavaksi osoitteessa KUNTALAISALOITE/FI/FI/ALOITE/ 35731.
Lahtelaistaustaiseksi Port Munduksen tekee teoksen taitavat kirjoittamis- ja teatteriesitystaidot, jotka näytelmän taiteilijoista valtaosa on opiskellut Lahden kansanopiston teatterikoulutuksessa.
Samoin viitisenkymmentä vuotta sitten lahtelainen Nostoväkinäyttämö sai suoraan Lapinlahden ylilääkäri Kalle Achtélta vielä silloin julkaisemattoman käsikirjoituksen Aleksi Kiven sairaudesta. Siitä syntyi sitten yksi kohtaus näytelmään Aleksis Kivi -vainaa.