Suomen Kansallisteatterin UBUVERSUM sukeltaa suoraan meidän katsojien teatterinautintojen pysyvimpiin kokemuksiin ja sähköistää yhteiskunnallisen jännityksen ajattelumme historian muuttumattomuuteen tuomalla hurmaavalla ironisella parodialla Keskiajan julman sotaisuuden, hävyttömän härskin yksinvaltiuden ja tieteen keksimän koneajattelun aikakoneen keksinnöt tähän samanlaiseen sotaiseen nykyarkeemme.
Kuningas UBU on nuoren opiskelija Alfred Jarryn 1898 kirjoittama ivakirjoitus opiskelijoiden inhoamasta fysiikanopettajastaan, ahneuden, yksinvallan ja ilkeyden ruumiillistumasta – vain kokonaisen keskiaikaisen valtakunnan muotoon kuviteltuna.
Yhteisöt ja osallisuus -osaston taiteellisen suunnittelijan Antti Haikkalan ohjaamassa ja yhdessä Dante Lehtisen sekä työryhmän kanssa jo tammikuussa 2024 aloitettuihin harjoituksiin Kansallisteatterin UBUVERSUM-teoksen valmistamiseksi, liittyy Jarryn UBU-näytelmän lisäksi katkelmia hänen teoksestaan Tohtori Faustroll (1911) ja näytelmän työryhmän harjoituksissa syntyneitä ajatuksista tämän päivän maailmasta ja Suomesta esityksessä, jossa liikutaan Keskiajassa sekä tässä päivässä.
Kokonaisuuteen liittyvä työryhmä Helsingin Pihlajamäen ja Pihlajiston asukkaita sekä Kansallisteatteri nuoria Juho Hagan, Toivo Honkakoski, Sanna Kainulainen, Reimo Kangur, Anna Kivinen, Erja Kokki-Nyberg, Aatu Kolehmainen, Veli Laakkonen, Tilma Lucenius, Anna Maria Myllymäki, Jouni Nurminen, Sohvi Rautakangas, Ganapati Sahoo, Arja Strid, Sofia Stupenkova, Anita Virtanen hoitaa viitisenkymmentä käsikirjoituksen eri roolia upeasti, monikielisestikin tarinaa laajentaen.
Joukkokohtaukset tuntuvat taitavasti hahmotelluilta, tempovaihteluilta ja käänteiltään mestarillisilta, kansasta löytyvät roolihahmottelut kasvonilmeitä myöten suorastaan voimakkaan revyymäisen eläviltä ja persoonallisilta. UBUVERSUM-esityksen teatterillisesta kokonaisuudesta vakuuttuneena on pakko sanoa, että näyttelemisen taito on meissä synnynnäistä lahjakkuutta ja myös hyvin harjoitettuna ja toteutettuna valloittavimmillaan ammattitaitoista kulttuuria. Kuten tässä esityksessä.
Harvoin me yleisö saamme olla niin luontevan aidossa kehomme lähikosketuksessa toisiimme ja tarinan hurjasti kuviteltuihin, häikäisevän mielikuvituksellisesti maskeerattuihin, lumoavasti hiuskuorrutettuihin ja vaatetettuihin hirmutarinan kansaan ja hallitsijoihin. Pääsemme matkaamaan jännittävässä kuljetuksessa pitkin ahtaita rautaisia kierreportaita, saati koko valtavan monisataneliöisen tehdashallin hammastettujen laakerien ja metallikehien vaarallisissa interiööreissä seuraamaan kertomuksen pyörteissä, kuvitteluissa ja hurjissa taisteluissakin tyylillä toteutettua väkivallanajan irvokasta lohduttomuutta. Teeskentelemättömän todesti, nautinnollisen eläytyneesti valtavaan Tekniikan museon Suodatinhalliin upeasti toteutuva esitys valoineen, äänimaailmoineen, liikkuvine varjokuvineen, tansseineen, musiikkeineen imaisee sieluumme harvinaisen interiöörin ja parodisen hävyttömän härskin teatterimuodon, ennen kaikkea taitavien parinkymmenen esittäjänsä luoman illuusion hurmaavalla voimalla.
Esityksen Papa Ubun näyttelee intuitiivisen eläväksi ja ahneudessa nautiskelevaksi Pyry Nikkilä. Hänen ubumaisuutensa klovnimainen läpinäkyvä juonikkuus lähenee omaa naiiviuttamme, erona meihin vain yksinvallan antama härski julkisuus. Mama Ubuna Ella Mettänen luo vallalla hulluttelevan vahvan kuvan naisesta miehensä hallitsijana ja yleensäkin yhteiskunnan taustalla säätelevänä naisena. Keskeisen tarinan johdattelijan Tohtori Faustrollin näyttelee hienosti Ilja Peltonen. Hän tuo hahmoonsa sisäistä, aitoa keksijän ominaisuutta ja hänen omalaatuinen persoonansa taitaa ihanasti shamaanimaisen kertomislahjan. Angela Aldebsin hurjat tanssit tuovat kera Iiris Tarnasen jaTapio Ahokkaan sekä Sami Hassisen musiikin ja tulkinnan mukana poikkeuksellista kohtalonomaista väriä orkesterikokoonpainoin hienon esityksen tunnelmien syvyysskaalaan.
UBUVERSUM
Ohjaus Antti Haikkala Käsikirjoitus Alfred Jarry – Antti Haikkala & Dante Lehtinen ja Työryhmä
Koreografi Angela Aldebs
Lainattujen tekstien suomennokset Pentti Holappa ja Olli-Matti Ronimus sekä Sami Sjöberg
Lavastus- ja pukusuunnittelu Auli Turtiainen Valosuunnittelu Kalle Ropponen
Äänisuunnittelu Sami Hassinen Naamioinnin suunnittelu Anna Pelkonen Teatteripedagogi Ville Sarimaa Musiikkipedagogi Iiris Tarnanen Pukusuunnittelijan assistentti Nina Martikainen Tuottaja Jeroen Sebrechts Muusikot Tapio Ahokas, Sami Hassinen, Iiris Tarnanen Valokuvat Tuomo Manninen
Kantaesitys 7.11.2024 Tekniikan Museossa (Suodatinhalli), Viikintie 1, 00560 Helsinki. Esitys alkaa lipunmyyntipisteestä museon päärakennuksesta. Teatterilippu sisältää pääsyn museon näyttelyyn samana päivänä ennen esityksen alkua.
https://www.kansallisteatteri.fi/esitys/ubuversum
https://lahenuutisia.fi/2024/10/31/paskarat-sentaan/
10.11.24: Lue myös artikkelin kommentit!
2 vastausta aiheeseen “Kansallisteatterin aluevaltaus”
Alfred Jarryn Kuningas Ubu- Puolalaiset (1898) sai suomalaisen kantaesityksensä Helsingissä vuonna 1967 Kansanteatteri-Työväenteatterin Vallilan sivunäyttämöllä. Kansanteatteri-Työväenteatterin (=Helsingin Kaupunginteatterin) päänäyttämö oli Ylioppilastalon suuri areena ja teatteria johti Sakari Puurunen. UBU-esityksen ohjasi nuori ohjaajakomeetta Kalle Holmberg – nimiosan näytteli upeasti herkän sielukas eläytyjä Rauno Ketonen. Tuo esitys oli niin voimakas ohjaus- ja näyttelijätriumfi, raju sodan pamfletti, että silloisena maailman vähemmän sotivana yhteiskunnallisena aikanakin se syöpyi harvoihin lähtemättömiin yksinvaltaa ja sotaa analysoiviin teatterikokemuksiini. Ensi kertaa hieno suomalaiskäännös toteutti teatteria, joka määritettiin fiinisti absurdiksi teatteriksi, termillä, jota en silloin ollut koskaan kuullutkaan.
Tuon teatteriesityksen jälkeen olen päätynyt kokemaan kymmenistä UBUN suomalaistulkinnoista vain pari Kuningas Ubu-esitystä. Seinäjoen Harrastajateatterikatselmuksessa 1978 Ylioppilasteatterin Raila Leppäkosken Mama Ubuun keskittyneen vulgäärin vauhdikkaan ohjauksen ja uhmakkaan vahvan tulkinnan sekä 2011 Lahden kansanopiston Teatterin – Misa Palander- Henri Tuusjärvi sovitusohjauksen – nuoruuden ihanteiden täyttämän, heittäytyvän väkevän tulkinnan.
Nyt Kansallisteatterissa Tekniikan museon Suodatinhallissa 7.11.24 näkemäni Alfred Jarryn Kuningas Ubu -näytelmän sanomaan tukeutuva UBUVERSUM on teatteriesityksenä Suomessa ajankohtaisempi sodanvastaisuudessaan kuin koskaan – akuuttia vallankäytön despoottista härskiyttä ja sodan varjojen tunnelmia menneisyys ja nykyisyytemme täynnä. Lisäksi esitys laajentaa Jarryn ubu-ajatusta syntyaikakautensa tieteenopetuksen ja opiskelun kyseenalaiseen taikauskoon, esityksen alun satiirisen salaperäisellä yleisön sisään houkuttelevalla hauskalla aikakone-prologinäytöksellä.
Siksi, parhain katsojani, harmittelen puolestasi, että esityksen valloittava, maan johtavan ammattiteatterin, Kansallisteatterin ohjaajien, käsikirjoittajien, lavastajien, näyttelijöiden, puvustajien, maskeeraajien ja äänisuunnittelijoiden teatteriyhteistyö yhdessä Kansallisteatterin nuorten ja Helsingin Pihlajamäen ja Pihlajiston kaupunginosien asukkaista muodostuvassa roolikokonaisuudessa on jo nyt kahdentoista esityksensä osalta loppuunmyyty.
Näytelmätoteutus on edellisiin kokemuksiinikin vertautuva, upea UBUVERSUM – jarrymäisen groteski ja vauhdikas, edellä kertomani esityspaikkamiljööt visuallisuudellaan monin verroin ylittävä äärimmäisen vaikuttava tunnelmakokemus – komeaa teatteria jokainen sata minuuttia. Toivottavasti teos saa runsaasti lisäesityksiä (yleisömäärä rajattu 40 henkilöön), mahdollisimman monen teatterinälkäisen sekä teatteria koskaan ennen katsomattoman nauttia.
Tarmo Virtanen
Tämä oli upea! Pysäyttävä kokonaisuus hieman ahdistavakin. Pelottava koska elämme tälläistä aikaa oikeasti… Kaikkien tulisi nähdä tämä varsinkin valtion päättäjien…todella harmi että esitys oli loppuun myyty jo ennen ensi-iltaa. Toivottavasti tulee keväälle lisää näytöksiä ja eduskuntaan lähetetään kutsut suoraan!