Marc Gassot – suuri klovni, kansainvälisellä, ymmärrettävällä äännähtely- ja elekielellä esiintyvä, hurmahenkinen suurenmoinen näyttelijä, elehtijä, pelehtijä, voimistelija ja loistava miimikko, estraditaiteilija mille tahansa maailman pienelle tai suurelle areenalle yleisö vaivatta valloittamaan akrobatiansa, kehonkielensä taipuisuudella, huumorinsa jatkuvilla hoksottimilla – hurmasi Kansallisteatterin Pienen näyttämön täyden salin katsojat.
Jotakin Marcel Marceaun 1960-70 -vuosikymmenten eurooppalaista ainutlaatuisen hallittua tyyliä tämä Marc Gassot’n pantomiimin ja mimiikan, liikkeen ja kehon taipuisuuden täydellinen hallinta muistuttaa, mutta sitäkin eloisampaa, värikkäämpää ja riemastuttavampaa fyysistä ja älykästä kansainvälistä huipputaidetta.
Aidon ja jäljittelemättömän Marc-klovnin tunnistamme ronskin sumeilemattomassa klovnihahmossa, jossa yhdistyy tämän ajan shokeeraavan räväkkä, ilotteleva show ja suuri määrä entisajan sirkuksen hengenvaarallisuutta, tämän teknisen aikakautemme silmänkääntötemppuja yleisön aidosti säikähtää, kauhistella, haltioitua. Marc-klovnilla on myös erehtymätön taito johdattaa meidät vapauttavaan nauruun taiteellaan ja suurella sydämellisyydellä.
Marc Gassot’n ja Karl Sinkkosen ideoima kehyskertomus Rakkaudesta sähköön on fyysinen komedia vakavista aiheista. Elämään katkeroitunut Markku upottaa huonot fiiliksensä pulloon, itsesääliin ja leikittelee itsemurhalla. Seuraa Markulle pitävät mielikuvitusystävät Yksi ja Näisyys. Traagisesta lähtöaiheesta esitys kasvaa kuitenkin täysin eri suuntaan, rentouttavan hauskaksi, jännittävän vauhdikkaaksi, taitavaksi mustan huumorin nauruterapiaksi. Rakkaudesta sähköön on sanaton esitys.
Aitor Basaurin kekseliäässä ohjauksessa Gassot’n esitys tulvi toimivia ja huimavisioisia taikuusnumeroita ja niistä muotoutui jännittävä, hengityksen salpaava, kymmenien pikku kohtauksien tarina – rajuin, kiehtovin visioin, räjähdyksin, näyttämösavuin, pyromaanisin ilmiliekein, sumuin, pelästyttävin yhtä äkkisin tavarakaaoksin, kiehtovin äänimaailmoin, kirjeluukkuun ahtautumisin, tiskialtaaseen juuttumisin, pään ikkunaan kymmenin kerroin takomisin, sadoin liukastumisin, hurjanvaarallisin kaatumisin ja lavastedekoraatioiden täysihmein.
Esityksen taikuusmagian lumon lisäksi kokonaisuus kietoi meidät väliepisodeillaan laadukkain Saara Törmän sanoituksin, moderninteknisine liveorkestraali-musiikkkisävellyksin, tivolitaituriksi pukeutuneen solistin mukana kreiseihin, meheviin, kaunismelodisiin, sensuelleihin kabareemaisiin tunnelmiin. Vahinko, että aikamme tavan mukaan musiikin ylivolyymi valtasi salin ja tulkinnan ainoan tekstin sekä hemaisevan tumman alttoäänen, Tanjalotta Räikän väkevätunnelmaiset soolot sumentumaan musiikin hälyyn.
Eräänlaisena illan epilogina Gassot toteutti vielä maittavan pesäpallopelin yhdessä yleisön kanssa – yhteistyö sujui molemminpuolisella vilpittömyydellä ja naurulla sekä ansaitun raikuvilla väli- ja loppuaplodeilla.
Ennen kaikkea Marc Gassot’n kuin synnyinlahjana saadun rikkoutumattoman kehon muovailuvahaisen loukkaantumattoman ihmeen mukana koko ilta tulvi suurta omaperäistä hoksaavaa taiteen ihmettä, ihmiskehon ennen kokematonta taipuisuutta ja valloittavaa maailmanluokan huumoriherkkua.
Rakkaudesta sähköön
Esiintyjät Marc Gassot, Tanjalotta Räikkä, Karl Sinkkonen
Ohjaus Aitor Basauri Musiikki Karl Sinkkonen Laulujen sanat Saara Törmä Pukusuunnittelu Saija Siekkinen Valo- ja äänisuunnittelu Mikko Hynninen Naamioinnin suunnittelu Petra Kuntsi Ohjaajan assistentti Susanna Pukkila Esityskuvat Mitro Härkönen
Ensi-ilta Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä 19.3.2025