Jotakin yhä poikkeuksellisempaa tapahtuu tässä syksyn 2024 Lahden kaupunginteatterissa. Rientäessämme viime maanantaina yleisölle tarkoitettuun Suuren näyttämön uuden teoksen esittelytilaisuuteen hämmästelemme sen saamaa suosiota. Väkeä tungeksii ovien täydeltä teatterisaliin. Mistä moinen ihme?
Saamme teatteriaulasta tietää, että tutustumistilaisuuteen kassalta jaetut 552 pääsylippua ovat kaikki kelvanneet ja saliin tultuamme huomaamme sen olevan täysi. Näin juuri pitää käynnistyä yleisön pohjustaminen suosiolliseksi tulla katsomaan teatteria: päivän tutustumisajankohtakin (klo 17-18) sopii suurelle osalle lahtelaiskansaa täydellisesti; tulevasta esityksestä ei liene niinkään väliä, kunhan vain pääsee teatteriin!
Kuva haastatteluhetkestä – Anna-Riitta Partanen, Minna Harjuniemi ja Paula Koivunen
Salissa on jo käynnissä harjoitustapahtuma, koko näyttelijäjoukon tanssiharjoitus ja tutustumistilaisuuden tunnin kokonaisuuden esittelee meille teatterin draamapedagogi Anna-Riitta Partanen.
Thelma ja Loviisa – Anna Pitkämäki ja Sara Paasikoski
Pian alkaa varsinainen yhden kohtauksen tiivis harjoittelutuokio. Automatkan repliikkien ajoitusta – kohtauksen siirtymistä autoa ajaen ja vuoroin jatkumaan autosta nousten ja jalkaisin – harjoitetaan huolellisesti ja tarkasti viitisentoista minuuttia. Tarkkanyanssisen asemointiäksiisin johti esityksen ohjaaja-käsikirjoittaja Minna Harjuniemi, joka oli jo keväällä aloittanut teoksen harjoitukset. Hän esitteli nyt asiantuntevasti ensemblen koko henkilökunnan – itsensä, koreografin, lavastajan, näyttelijät sekä laajan teknisen henkilökunnan. Laskin pitkälle kolmattakymmentä henkilöä työskentelevän esitystä valmistamassa.
Minna Harjuniemi
Teoksen tekee mielenkiintoiseksi sen sisältö ja muotorakenteellinen ajatus yli kolmenkymmenen vuoden takaisesta Thelma ja Louise -elokuvasta, mutta näytelmän balladisen western-muodon saa entistä mielenkiintoisemmaksi sen täyssuomalainen tapahtumasarja ja mystiikka, suomalaiseen tapahtuma- ja perinnemenneisyyteen sidottu kohtausten jono, siihen perustuva naisen kohtelu sekä mystiikka, jotka ovat ainakin Hella Wuolijoen teoksen niskavuorelaisuudesta lähtöisin. Juoneen sekoittuu varsinaisen elokuvan aikakauden maailmaa – sieltä löytyy yhtä hyvin tavallinen nuori suomalaisnainen kuin suuri maailmanluokan filmitähti. Ohjaaja-käsikirjoittaja korosti taiteen ja teatterin merkitystä ihmisen mielikuvituksen vapauttamisesta ja kulkemisesta esityksissään vapaasti, ohi todellisuuden ja tehdä lavalla suoranaisia ihmeitä. Niin Lahden esityksessä sitten tulee käymään naisten taistellessa oikeuksistaan.
Kysymyksiäkin yleisöltä tuli:
– Onko esitys nyt nähdyssä asussa aikataulussa?
– Kauanko esityksen valmistamiseen meni yhteensä aikaa?
– Mitä tapahtuu jäljellä olevien kahden viikon aikana ennen ensi-iltaa?
Nenna Tyni näyttelee Marilyn Monroen
Kuunneltuani, nähtyäni ja katseltuani esittelytilaisuuden aatteellisen ja sisällöllisen annin ymmärsin jotakin sen keskeisestä sanomasta: koko tarina tähtää ajankohtaisuudella, suomalaisuudella, maailmanpoliittisuudella tärkeään, miltei muuttumattomaan naisten oikeuksien yhä kehnoon tilaan miesten joukoissa – ja räjähtää modernin ajan puhuttelevaan vauhtiin jatkuvasta miehen väkivallasta naista kohtaan – kenties meidät täydellisesti yllättäen!
Näin tekijät kuvaavat Lahden Suurella näyttämöllä ensi-iltansa saavaa näytelmää katsojia houkuttelevassa tiedotteessaan:
”Thelma & Loviisa on suomalainen western kahdesta ystävyksestä pakoretkellä halki Suomen – aina kaukaiseen Arizonaan asti. Thelma ja Loviisa, kaksi aivan tavallista naista, lähtevät kauan odotetulle lomamatkalle. Heti reissun alkuvaiheessa käynnistyy kuitenkin tapahtumaketju, jonka jälkeen paluuta entiseen elämään ei enää ole. Puolustaessaan henkeään he päätyvät lain nurjalle puolelle ja alkaa loputon pakomatka maailmassa, jossa oikeus on aina voittajien puolella. Matkalla he kohtaavat kaltaisiaan, suomalaisen historian saatossa vailla oikeutta jääneitä naisolentoja, jotka kutsutaan liittymään mukaan porukkaan. Lopulta kaikki entinen palaa savuna ilmaan. Naisilla ei ole enää kuin toisensa, kaiken kestävä ystävyytensä, Ford Thunderbird ja tulitikut, joilla sytyttää tuleen kaikki se, minkä alta he paetessaan vapautuvat.
Luvassa on katkeransuloinen tragikomedia, monumentaalinen kostoilottelu, pyro-ooppera ja eloonjäämisnäytelmä. Se on surutyö, kutsuhuuto ja slide-kitaralta kuulostava feministinen western aivan kaikille, jotka ovat joskus saaneet elämältä turpiinsa. ”
Thelma ja Loviisa monumenttien laaksossa on saanut innoituksensa legendaarisesta Ridley Scottin 1991 ohjaamasta ja Callie Khourin käsikirjoittamasta Thelma ja Louise -elokuvasta.
Näytelmän on kirjoittanut sekä ohjaa Minna Harjuniemi, joka vierailee nyt ensimmäistä kertaa Lahden kaupunginteatterissa.
Kantaesitys 12.10.2024 Suuri näyttämö
Ohjaus ja käsikirjoitus Minna Harjuniemi
Lavastus- ja pukusuunnittelu Paula Koivunen
Valosuunnittelu Jyri Suominen
Äänisuunnittelu Tommi Raitala
Naamioinnin suunnittelu Eija Nurminen
Rooleissa Annukka Blomberg, Tapani Kalliomäki, Tuomas Korkia-Aho, Ella Lahdenmäki (vier.), Saara Mänttäri (Näty), Sara Paasikoski (vier.), Teemu Palosaari, Anna Pitkämäki, Mikko Pörhölä, Jari-Pekka Rautiainen, Nenna Tyni, Liisa Vuori
Palaamme esitykseen ensi-illan 12.10.2024 klo 18.00 jälkeen.