Kategoriat
kansainvälisyys kulttuuri taide yhteiskunta

Suomen museoiden raikastavaa näyttelyiden uudistavaa eliittiä

 Otsikkokuva on Jyväskylän taidemuseon Pihakatuteoksesta, joka paikallisten kuvataiteilijoiden Jukka Silokunnaksen ja Jonna Suurhaskon käsialana pysähdyttää taatusti ohikulkijat ja meidät vierailijat sateenkin ropistessa. Useat ovat myös iloisesti moikanneet, että ”Se on taas täällä!” Kankaan paperitehtaan entinen lumppupallo Local Block hehkuu jo neljättä kesää – nyt oranssisena – taidemuseon edustalla Kauppakadulla maamerkkinä syksyn lumisateisiin saakka.

 

Lahen uutisia on johtanut kirjoittajaminäni jo kovin usein elämän yllättäviin taiteen  ilmiöihin. Lyhyt käynti pari päivää sitten Jyväskylän taidemuseossa avasi näkemyksiäni kuvataiteen, erityisesti veistosten, rajattomiin mahdollisuuksiin kertoa omista kokemuksistamme kuvanveiston nerokkaiden teknisten ratkaisujen avulla.

Eetu Huhtala A vacant Bed 2022, alumiini HAM Helsingin taidemuseo

Vaikka kävimme samalla Jyväskylän taidemuseon kolme muutakin kaikki mielen raikkaiksi tekevää näyttelyä lävitse, Eetu Huhtalan veistosteokset iskeytyivät pehmustettuun sieluuni niin jykevän salamaisesti, etten päässyt kokemuksestani enää irti, vaan joudun sen tässä julkisesti todistamaan.

Eetu Huhtalan taide on sitä uusinta, ihaninta, käsittämättömän ymmärrettävää ja samalla myös teknisesti insinöörimäisen selkeää, vaikkakin mystisesti liikekieltä ilmaisevan arvoituksellista mekaniikkaa omissa aina uutta odottavissa taidekokemuksissamme.

Näyttelyn esitekuvassa valtavankokoinen upea nelijalkainen vuodeteos on kuten lapselle joskus käy ja toisinaan aikuisellekin kalustetta keikutellessa ja sen jalan pettäessä, keikkaamassa kokonaan nurin minut esineen mukana, viestii omiin lapsuus- ja aikuisuuskokemuksiimme. Eetu-kuvanveistäjän tanssitaitavuus ja valokuvatuntemus on valmistanut kokemuksistamme liikettä ilmaisevan, silmänräpäyksellisen, valtavankokoisen veistoksen, jossa esine itse on keikkaamassa itseään nurinniskoin ja näyttää sen tuhatkertaisen kokoisena pysäytettynä teknisesti metallisen huolella glanssattuna, steriilin mahtavana alumiiniveistoksena.

Eetu Huhtala Bound 2023, Tampereen taidemuseon kokoelma

Entäpä toinen esimerkki näyttelyn monista teoksista, tuo vaaleanoranssinen pallo, joka pyörii pitkän, ohuen vaijerin päässä metallisen pystytangon ympäri itsekseen välillä kiertoliikettä yllättäen vaihtaen. Teos on jo niin lähellä lapsuutemme leikkivälinettä, jossa toinen pelaajista yrittää itse tehdyllä litteällä puumailalla osua (yleensä itse valmistettuun nahkaiseen) puuseipäästä narussa roikkuvaan palloon toisella puolen ympyrää ja toinen pelaaja toisella puolen ympyrää kumpikin saada pallon liikkeen muuttumaan lyömällä palloa vastakkaiseen suuntaan. Lapsuuden kuvio toimii nyt hurmaavan teknisen ratkaisun ja puhtaasti metallisen materiaalin häikäisevässä nerokkuudessa – ilman ihmistä ja mailoja. Aihe lapsuudesta, toteutus veistäjän visuaalisesta neronleimauksellisesta tekniikkaratkaisusta moottoreineen. Taiteilija siis ottaa lapsuuden kokemuksemme insinööritiedonjanoiseen käsittelyynsä ja muuttaa sen loputtomaksi metallisen kestäväksi ja päättymättömäksi kinetiikkaveistokseksi!

17.5.–8.9.2024
Eetu Huhtala – Divided Into Two Equal Parts

– Artikkelin kuvat museon omia tiedotuskuvia

Yksi vastaus aiheeseen “Suomen museoiden raikastavaa näyttelyiden uudistavaa eliittiä”

Mitäpä tuohon näin kesällä muuta voi sanoa kuin Hippokratesta ja muita viisaita lainaamalla – ars longa, vita brevis – tempus fugit – carpe diem!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *