Lahden kaupunginteatterin teatteritaiteellisten vierailijoiden vuorossa oli eilen klovneriaa – Red Nose Company -klovniteatterin kaksikko Babylon ja RÉ. Heidän aikaisempi yhteinen kannanottonsa elämänsä puheenaiheista ja tilasta oli nimeltään Babylon – silloisen klovniduon hallitsevan klovnin mukaan.
Nyt nimeksi oli päätetty antaa oikein koko maailmaa mullistavaksi esimerkiksi Révolution (= vallankumous).
Kaksituntisen klovnittelun pääidea oli klovnihahmojen vallanvaihto: antaa Babylon-esityksen nöyrälle palvelijalle RÉ:lle nyt valta näyttää maailman synnyt, tuhot ja tupenrapinatkin ajatuksistaan ja mielihaaveistaan, kun taas Babylon saisi olla pelkästään hänen mitä nöyrin palvelijansa.
Nyt Révolutionissa Babylon palveli auliisti – kun muisti – kaiken, mitä RÉ vain päähänpistoissaan tai oikuissaan hoksasi haluta. Tosin kohtalon Babylonille määräämä luonne ja minäitse-ajatteluperiaate välillä purkautuivat kuin lipsahduksina osien vaihtuessa Babylonin loputtoman pitkiin tuhatsanaisiin polkkavauhtisiin käsittämättömän ymmärtämättömiin monologivuodatuksiin. Niinhän ihmisten vuorovaikutukselle tuppaa käymään, orastaneet ystävyydetkin kariutumaan.
Viihdyttävintä esityksessä oli ainakin sen maanläheinen, lattialuuttutasoinen nöyräksi palvelijaksi roolitettu alku sekä ensimmäisen kohtauksen pahvilaatikollinen yllätyksellinen roolitaikuus. Klovnimuusikon soittimensa ja sävellystensä inspiroiva esittely olivat kiinnostavaa, näppärää ja esitykseltä suuria asioita odotuttavaa johdattelua. Vielä valtaisa näyttämöskenografinen purkkitemppu esityksen jälkikuvana jäi ajatuksiimme.
Klovnerian esittäjäteoriassa persoonallisuudet hämärtyvät ja itse show’n tai mahdollisesti tilkkasen asiaakin pitäisi kertyä rivien väleistä esityksen keskiöön.
RÉVOLUTION-esityksessä ihmisen kuvittelemaa elämän autuutta edusti teennäinen laiskottelu ja kaikenlaisen palvelun yltäkylläinen kokeminen. Jotakin siitä sentään jäi ajatusnystyröihimme niin kuvitelmallisia kuin tunnelmallisia turistimatkalaisten muistikuvia. Oikeiden asioiden parhaimpana eheänä punaisena lankana pitkin koko esitystä jatkui karmiininpunaisen värin synty ja esiintyminen maailmassa: todellinen sisältö pienelle asialle suuruudessa ja täydellisessä kartoituksessa koko maailmanlaajuudessa ja viimein koko näyttämön värittäneessä rekvisiitassa!
Sen sijaan äänialueen klovneille tavanomainen kimitys kuminauhallisen punanenän kiristäessä ilmaisua falsettiseen tulkintaan alkoi kuulijassa herättää jo äänenhuoltohuolta, äänihuulten rajatusti karattua nenän nasaaliäänentoistoon: olisivatko esittäjätkin välillä voineet klovniuttaan laajentaa, inhimillistää omalla terveellä luontaisella äänellään. Tai miten olisi tarkempi kahden klovnin välinen dialogi mietitympinä, toimivampina, ohjatumpina vastareaktioina ollut koko esityksestä paljon enemmän antava ja luontevampi – varsinkin kun näyttämöareena tuntui molemmille klovneille olevan jännittämättömästi persoonallisilla, eläytyvillä näyttelijälahjoilla hallussa.
Ehkä kaiken arkisen, järjestyksen ja normaaliutemme vastineeksi juuri tällainen päätön meno, omaliikkeinen jäsenten hallitsematon tanssi, vaikkapa äitelän suureellinen stravinskylainen unelmointikin olisi myös jokaiselle meistä terapiaksi joskus tarpeen maailmanmenon ja ahdistuksen hetkeksi unohtaaksemme.
Red Nose Company
RÉVOLUTION
Käsikirjoitus Minna Puolanto, Hanna Seppä, Niina Sillanpää Esitysdramaturgia Milja Sarkola Ohjaus Niina Sillanpää Valo- ja äänisuunnittelu Juha Tuisku Pukujen suunnittelu ja valmistaminen Virve Karoliina Balk Lavastus ja revisiitta Työryhmä
Rooleissa Hanna Seppä RÉ, Minna Puolanto BABYLON
Arvio esityksestä Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä 9.3.2022